کد خبر: ۲۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 03
شرکت «انویدیا» در تلاش برای حفظ اطلاعات و جزئیات فنی معماری گرافیکی آتی خود موسوم به Ampere، به منظور حفظ سیاست‌های رقابتی است.
به گزارش آی تابناک : شرکت «انویدیا» در تلاش برای حفظ اطلاعات و جزئیات فنی معماری گرافیکی آتی خود موسوم به Ampere، به منظور حفظ سیاست‌های رقابتی است. با این وجود انتشار رسمی اطلاعات و جزئیات اَبر کامپیوتر Big Red 200، منجر به لو رفتن قدرت معماری آمپر و تفاوت بسیار زیاد آن با نسل کنونی شده است. آیا باید در انتظار طوفان انویدیا بمانیم؟

این روزها دنیای سخت افزار مملو از اتفاقات جالبی است که عمدتاً در پی رقابت سازندگان سخت افزار روی می‌دهد. NVIDIA در نظر دارد تا ریزمعماری گرافیکی Ampere را در سال 2020، با لیتوگرافی احتمالی 7 نانومتری و قدرت بسیار بالاتر به نسبت معماری فعلی، تمرکز بر بهبود پردازش‌های Ray Tracing و کاهش مصرف به نسبت هر سیکل پردازشی عرضه کند.

طی آخرین اخبار، مطلع شدیم که دانشگاه «ایندیانا» به زودی فاز جدید اَبر کامپیوتر (HPC) خود با نام Big Red 200 را راه اندازی خواهد کرد. Big Red 200 در بخش پردازش‌های گرافیکی از شتاب دهنده‌های گرافیکی Tesla A100 کمپانی انویدیا استفاده خواهد کرد. در ابتدا قرار بر این بود که این اَبر کامپیوتر از شتاب دهنده‌های گرافیکی Tesla V100 استفاده کند؛ اما در نهایت انویدیا پیشنهاد استفاده از Tesla A100 را به این دانشگاه داده است.

nvidia-tesla-01.jpg

تغییر شتاب دهنده گرافیکی به Tesla 100، قدرت پردازشی Big Red 200 را در پردازش‌های FP64 از 6 پتافلاپ در ثانیه به نزدیک 8 پتافلاپ در ثانیه می‌رساند. این کامپیوتر غول پیکر که در جشن 200 سالگی این دانشگاه رونمایی خواهد شد، افزون بر کاربردهای متداول به عنوان یک اَبر کامپیوتر، در بخش توسعه و تحقیقات تخصصی هوش مصنوعی (AI) نیز به خدمت گرفته می‌شود. Big Red 200 در فاز اول به 672 نود مجهز است که هر نود از دو سوکت CPU برخوردار بوده و شاهد استفاده از پردازنده‌های AMD EPYC 7742 در آن هستیم.

با توجه به 64 هسته‌ای بودن EPYC 7742، می‌توان گفت که فاز نخست دارای 86.016 هسته است. در فاز دوم، شاهد استفاده از سخت افزارهای به مراتب قدرتمندتری خواهیم بود. این فاز که در تابستان سال 2020 افتتاح خواهد شد، از شتاب دهنده‌های Tesla A100 در تعداد احتمالی 256 عدد استفاده می‌کند که منجر به دریافت قدرت پردازشی بسیار بالایی خواهد شد. به ازای هر 4 شتاب دهنده گرافیکی Tesla A100، یک پردازنده یک پردازنده 64 هسته‌ای EPYC 7742 استفاده خواهد شد.

با توجه به مقایسه Tesla 100 با Tesla V100، باید بگوییم که عملکرد معماری آمپر در برابر ولتا 75 درصد افزایش داشته است. از آنجایی که تنها شتاب دهنده مبتنی بر Turing مدل Tesla T4 است، نمی‌توان مقایسه دقیق بین تسلاهای Ampere و Turing داشت. در صورتی که افزایش عملکرد شتاب دهنده‌های Ampere تا این حد بالا باشد، می‌توان امیدوار بود که ادعای انویدیا مبنی بر افزایش چشمگیر عملکرد در کارت‌های گرافیک 2020 حقیقت داشته باشد.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار