کد خبر: ۲۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 03
روزی نیست که خبر و صحبتی از کنسول‌های نسل بعد سونی و مایکروسافت نباشد. این دو کمپانی تا سال آینده زمان دارند تا با تبلیغات درست، مانور دادن روی قابلیت‌های کنسول و معرفی بازی‌های مخلتف تا جایی که می‌توانند گیمرها را به خود جذب کنند. اما تا حدودی به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها و ردموندی‌ها دو رویکرد متفاوت را در پیش گرفته‌اند
به گزارش آی تابناک : هر چقدر که سونی به بازی‌های انحصاری خود ایمان دارد و چندان حاضر نیست آن‌ها را از دست دهد، مایکروسافت در نقش آدم خوب داستان ظاهر شده و از پشتیبانی کنسول قبلی و پلتفرم پی‌سی می‌گوید. اما آیا عرضه بازی‌های جدید روی کنسول ایکس باکس وان به ضرر ایکس باکس است؟ کوین مینین (Kevin Murnane) از وبسایت فوربز در یادداشتی به این مسئله پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانیم.


مت بوتی (Matt Booty)، رییس استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس، در مصاحبه‌اش با وبسایت MCD/Develop گفت که بازی‌های در دست ساخت مایکروسافت علاوه بر کنسول ایکس باکس سری ایکس، روی پی‌سی و ایکس باکس وان نیز عرضه می‌شوند. بسیاری از کارشناسان حوزه گیم از این خبر استقبال زیادی نکردند. برخی ایده عرضه میان‌نسلی بازی‌ها را صرفا بد می‌بینند چون تا به حال اتفاق نیافتاده است. انگار که قانون یا همچین چیزی است که کنسول‌های جدید بازی‌های انحصاری داشته باشند.

منتقدین در مورد تازه بودن این ویژگی در زمان عرضه کنسول راست می‌گویند. اما به نظرم این قابلیت به خوبی دنباله‌رو و در ادامه ویژگی محبوب Backward Comptability است که پیش‌تر بارها در موردش صحبت کردیم.

بازی Halo Infinite

یکی از مهم‌ترین استدلال‌ها این است که تعهد ایکس باکس به عرضه بازی‌های میان‌نسلی به پلی استیشن برتری قاطعی در جنگ کنسولی می‌دهد چرا که انحصاری‌های پلی استیشن 5 دلیلی به گیمرها برای خرید کنسول می‌دهد در حالی که برای تجربه بازی‌های جدید نیازی به ایکس باکس سری ایکس ندارید. این استدلال تا حدی منطقی و قابل بحث است اما به نظرم این طرز فکر بخش مهمی از برنامه‌های ایکس باکس را نادیده می‌گیرد، فرضیه و تصور نامعلومی در مورد خواسته گیمرها مطرح می‌کند و جنبه نه چندان دوستانه برنامه‌های سونی برای نسل بعد را در نظر نمی‌گیرد.

بوتی در ادامه صحبتش در مورد عرضه میان‌نسلی بازی‌ها گفت: «می‌خواهیم یک یا دو عنوان را انتخاب کرده، روی آن‌ها تمرکز کنیم و مطمئن شویم که در زمان عرضه کنسول آماده‌اند و از تمام قابلیت‌های آن استفاده می‌کنند.» احتمالا Halo Infinite و Hellblade 2: Seuna’s Saga دو تا از این عناوین باشند. مت بوتی در صحبت‌هایش گفت که تمامی این بازی‌ها روی ایکس باکس وان هم عرضه می‌شوند اما اشاره‌ای نکرد که از لحاظ کیفیت یکی هستند.

مارتی استراتون (Marty Stratton)، تهیه کننده اجرایی بازی Doom Eternal در مصاحبه‌اش با سایت دیجیتال فاندری به عرضه میان‌نسلی بازی‌ها اشاره کرد و گفت «ما می‌خواهیم یکی از زیباترین و بهترین بازی‌های نسل بعد کنسول‌ها باشیم.» اما فقط مایکروسافت و اید سافتور نیستند، بسیاری از سازنده‌ها می‌خواهند بازی‌هایی بسازند که از نهایت قدرت سخت‌افزاری موجود بهره می‌برند. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین نسخه این بازی‌ها را تجربه کنید، باید یک ایکس باکس سری ایکس داشته باشید.

Hellblade 2

در نظر داشتن این نکته که مایکروسافت و استودیوهای دیگر برای ساخت نسخه‌های بهتر و باکیفیت‌تری از بازی‌هایشان برنامه دارند که تنها روی ایکس باکس سری ایکس می‌توان آن‌ها را تجربه کرد، فرضیه اینکه دلیلی برای خرید ایکس باکس جدید وجود ندارد کنار می‌رود. بله گیمرهای بسیاری به رزولوشن بالاتر و نرخ فریم بیشتر اهمیتی نمی‌دهند اما به همان اندازه چنین برتری‌هایی برای بسیاری نیز اهمیت دارد.

بی‌دلیل نیست که سونی و مایکروسافت برای بالا بردن انتظارات و صحبت از نسل بعد، از کیفیت و گرافیک بهتر بازی‌ها می‌گویند. عرضه بازی‌های جدید روی کنسول‌ قبلی مایکروسافت به این معناست که برای خرید ایکس باکس سری ایکس دلیلی جز همان دلیل اصلی وجود ندارد: تجربه بازی‌های بهتر و با کیفیت‌تر. اگر می‌خواهید بهترین نسخه بازی‌های نسل بعد را تجربه کنید، به کنسول نسل بعدی هم نیاز پیدا خواهید کرد.

تصمیم ایکس باکس برای پشتیبانی از عرضه میان‌نسلی بازی‌های انحصاری به این معنا نیست که دیگر دلیلی برای خرید ایکس باکس سری ایکس وجود ندارد اما در عوض گزارشی را که پیش‌تر سایت کوتاکو منتشر کرده بود، نیز واضح‌تر از قبل می‌کند. گزارشی که اشاره می‌کرد پلی استیشن بازی‌هایی انحصاری خواهد داشت که تنها روی پلی استیشن 5 قابل بازی هستند. سازگاری با نسل‌های قبلی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پلی اسیشن 5 است و سونی نیز در تبلیغات خود مانور زیادی روی آن می‌دهد.

ظاهر احتمالی پلی استیشن 5

پس چرا سونی اجازه نمی‌دهد که نسخه پلی استیشن 4 انحصاری‌های جدیدش هم ساخته شوند؟ جواب به نظر ساده می‌رسد. سونی می‌خواهد گیمرها را مجبور کند کنسول جدیدش را بخرند اگر می‌خواهند بازی‌های جدیدی تجربه کنند. چنین تصمیمی از لحاظ تجاری منطقی است. از نظر گیمرها اما یک بی‌انصافی آشکار است.

ایکس باکس دارد به گیمرها می‌گوید نگران نباشید. اگر می‌خواهید بازی‌های جدید ما را تجربه کنید اما از عهده خرید کنسول جدید بر نمی‌آیید، ما هوایتان را داریم. روی همان ایکس باکس وان بازی کنید و وقتی آماده ارتقا بودید، ما با نسخه بهتر بازی‌ها پیش شما خواهیم بود. پیغام سونی به کسانی که می‌خواهند بازی‌های خوب جدیدشان را بازی کنند اما از عهده خرید پلی استیشن 5 بر نمی‌آیند، این است که متاسفیم، اول پول را نشان دهید. موضع پلی استیشن در زمینه عرضه بازی‌ها به صورت میان‌نسلی شاید برای سود بیشتر سونی خوب باشد اما موضع ایکس‌ باکس برای گیمرها بهتر است.




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار