تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 07
شرکت اپل پس از موفقیت برنامه ResearchKit، به‌تازگی از راه‌اندازی یک فریم ورک جدید برای ساخت نرم‌افزارهای مدیریت شرایط پزشکی خبر داده است.
این فریم ورک جدید CareKit نام دارد و توانایی مدیریت علائم حیاتی، نشانه‌های بیماری و به‌طورکلی افزایش آگاهی‌های فردی در زمینه سلامت را امکان‌پذیر می‌کند.

برنامه‌های مبتنی بر فریم ورک CareKit، امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات فردی را با پزشک، پرستار و سایر افراد خانواده فراهم می‌کند و از این طریق نقش بیمار را در کنترل سلامتی پررنگ‌تر می‌کند.

این فریم ورک کدباز (open-source) ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و شامل چهار ماژول است. ماژول اول کارت مراقبت نام دارد و امکان نظارت بر فعالیت‌هایی از قبیل تکمیل درمان‌های فیزیکی و مصرف به‌موقع دارو را در اختیار می‌گذارد. کنترل این فعالیت‌ها به‌صورت کاملاً خودکار و با استفاده از حسگرهای موجود در آیفون یا ساعت اپل صورت می‌گیرد. این ماژول با یک برنامه مراقبت پس از عمل جراحی که توسط محققان مرکز پزشکی تگزاس طراحی شد، ترکیب‌شده است و امکان پیگیری و به اشتراک‌گذاری موارد ضروری پس از عمل جراحی از قبیل میزان درد، دما، میزان تحرک و مواردی مشابه را فراهم می‌کند.

ماژول بعدی، نظارت و اندازه‌گیری نشانه‌های بیماری را امکان‌پذیر می‌کند. با استفاده از این ماژول، بیمار می‌تواند با استفاده از حسگرهای مختلف، احساساتی مانند درد، خستگی یا دما را با استفاده از شتاب سنج و ژیروسکوپ گوشی آیفون اندازه‌گیری و مدیریت کند. همچنین با استفاده از این ماژول می‌توان با ارسال عکس زخم یا عفونت و به اشتراک‌گذاری آن با پزشک، روند پیشرفت بیماری را کنترل کرد. هیئت‌رئیسه ارزیابی و اتصال، از دیگر ماژول‌های این برنامه هستند که نظارت بر میزان بهبودی و به اشتراک‌گذاری تمام موارد بیماری با پزشک و کادر پزشکی را فراهم می‌کند.

محققان بر این باورند این نرم‌افزار با استفاده از ژیروسکوپ‌های موجود درگوشی‌های آیفون، با کنترل فعالیت، تعادل، نحوه راه رفتن و تمرکز بیماران، در درک بهتر بیماری پارکینسون نیز مؤثر است.

نتایج این تحقیقات در نشریه mHealth منتشرشده است.

منبع: ایرنا

منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار