تا پیش از این، Intel تلویحاً تأیید کرده بود که کارتهای گرافیک سطح سرور و شتاب دهندههای غیر خانگی این کمپانی از فناوری رهگیری پرتورهای نور (Ray Tracing) پشتیبانی خواهند کرد. با توجه به جمع بندی تمام اطلاعات کنونی، به نظر میرسد که اینتل یک شیوه جدید را برای پیاده سازی Ray Tracing اجرا میکند که به کاهش از دست دادن نرخ فریم منجر خواهد شد. همچنین این شیوه باعث میشود تا کارتهای گرافیک ارزان قیمت و میان رده نیز از Ray Tracing بهرهمند شوند.
شواهد جدیدی که در یک درایور اینتل کشف شده است، نشان دهنده پشتیبانی از کتابخانه DXR توسط GPUهای این شرکت. کتابخانه (API) با نام DXR، یک کتابخانه سطح پایین است که از سوی مایکروسافت برای استفاده از فناوری Ray Tracing معرفی شده و NVIDIA نخستین کاربر آن بود. گمانه زنیهایی در مورد برنامه ریزی اینتل برای گنجاندن قابلیت ردیابی پرتوهای نور در پروژه Xe وجود دارد.
پرداختن اینتل به Ray Tracing، به سال 2009 باز میگردد. در سال 2009 اینتل در جریان نشست Intel Developer Forum، یک دمو از Ray Tracing را به نمایش درآورد که اجرای آن توسط یک پردازشگر GPGPU در خانواده Larrabee صورت میگرفت. قرار بر این بود که اینتل کارتهای گرافیک خود را در سال 2010، در خانواده Larrabee روانه بازار سازد که این پروژه تا کنون مسکوت باقی مانده و به نوعی متوقف شده بود.
این شرکت از دو سال پیش، تولید کارتهای گرافیک را از سر گرفته و تعداد از مهندسان AMD را به استخدام خود درآورده است. به نظر میرسد که بخشی از پروژه جدید که با نام Xe شناخته میشود، با تجارب Larrabee همراه است. وجود کدهایی مانند DXR_RAYTRACING_INSTANCE_DESC و D3D12_RAYTRACING_GEOMETRY_FLAGS، مهر تاییدی بر استفاده اینتل از فناوری Ray Tracing در کارتهای گرافیک هستند.
میتوان گفت که اینتل حتی پیش از انویدیا به سمت فناوری Ray Tracing رفته بود؛ در صورتی که کارتهای گرافیک ارزان قیمت و میان رده این کمپانی از Ray Tracing پشتیبانی کنند، کاربران زیادی را به سمت خود جذب خواهند کرد.
منبع : شهر سخت افزار