اگر درهنگام خاموش کردن خودرو موتور دچار لرزش میشود، احتمالا مپ سنسور دارای ایراد است.
اگر پیشرانه قبل از رسیدن دور موتور به محدوده ردلاین به حالت کاتآف دچار میشود، احتمالا مشکل از سنسور دور موتور یا ایسیو است.
اگر نشانگر دورسنج در یک دور موتور مشخص ثابت مانده و یا حالت شلاق زدن پیدا کرده است، سنسور دور موتور ایراد دارد.
خروج دود سیاه از خودرو در حالت عادی نشانگر ایراد در سنسور اکسیژن یا گرفتگی و نشتی انژکتور است.
خروج گهگاه دود سیاه از خودرو که در حین گاز دادن کم یا زیاد شود، نشانگر ایراد در سنسور سرعت خودرو و یا کثیفی فیلتر بنزین است.
عدم شتاب گیری کافی در سربالایی میتواند ناشی از مپ سنسور یا تسمه تایم و یا کثیفی فیلتر بنزین باشد.
اگر خودرو در سربالایی و حین دنده معکوس کشیدن ریپ میزند، ایراد میتواند ناشی از سنسور سرعت خودرو باشد.
اگر عملکرد موتور حین شتابگیری با مکث و سکته همراه است، گرفتگی فیلتر بنزین و یا ایراد در شمع و وایر محتمل است.
اگر خودرو حین گازخوردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز دچار دور موتور نامنظم و ریپ بشود، احتمالا ایراد در مپ سنسور است.
اگر خودرو کشش مطلوبی ندارد و همزمان مصرف بنزین نیز افزایش یافته است، خرابی و نیم سوز شدن کوئل، کثیف بودن فیلتر هوا، مشکل در شمع و وایرها و برنامه ایسیو، محتمل است.
کاهش دور موتور به مقدار قابلتوجه حین روشن کردن کولر دردور آرام نشانهای بر خرابی استپر موتور است.
گازخوردن پیشرانه پس از روشن شدن خودرو بدون فشردن پدال گاز میتواند ناشی از خرابی استپر موتور، سنسور و موتور دریچه گاز، مپ سنسور، ایراد در سیم، پدال و دریچه گاز، نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز، سنسور دور موتور برنامه ریزی ایسیو، انژکتورها و سنسور کیلومتر باشد.
نوسان دور موتور در حالت درجا: ممکن است سوکت دریچه گاز سولفاته شده باشد، استپر موتور خراب باشد، نشتی هوا از اتصالات مجموعه سیستم هواکش، پتانسیومتر CO در پیکان و RD تنظیم نباشد، کثیف شدن سنسور دور موتور، خرابی انژکتورها و شمعها.
عملکرد بد خودرو در حالت درجا (دور آرام) میتواند ناشی از خرابی در سنسور دور موتور و یا نرم افزار ایسیو باشد.
نوسان عقربه دور موتور در دورهای بالا میتواند ناشی از ایراد در سنسور دریچه گاز باشد.
اگر هنگامی که موتور گرم است، دور موتور تا وضعیت کاتآف بالا برود ایراد از سنسور دریچه گاز است.
اگر دور موتور از یک حد خاص بالاتر نمیرود، پتانسیومتر دریچه گاز ایراد دارد.
اگر با گاز دادن اتومبیل خاموش میشود: 1- پتانسیومتر دریچه گاز ایراد دارد. 2 – ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد. 3- احتمال دارد برق منفی دریچه گاز قطع شده باشد.
سه کارکردن موتور همراه با لرزش شدید: 1- سنسور MAP( پارس ، سمند و پژو 405 )کنترل شود. 2- انژکتور ایراد دارد. 3- شمع و وایرها ایراد دارند. 4 – ECU موتور از ناحیه آی سی انژکتور خراب شده است.
فن ها و رادیاتور سالم هستند اما دمای آب بیش از حد بالا میرود: 1- شمعها چک شوند. 2- ترموستات مشکل دارد. 3- سنسور دمای آب خراب است. 4- ECU موتور از ناحیه آی سی مربوط به دمای آب مشکل دارد.
ریپ زدن موتور درحال حرکت: اگر روشن شدن پیشرانه و حرکت خودرو بدون مشکل است اما هنگامی حرکت با سرعت ثابت، موتور بد کار میکند.
یکسره شدن فن رادیاتور: رله فن، مقاومت فن، یا برنامه ایسیو ایراد دارد.
دمای آب و آمپر مربوطه بالا میرود وصدای غل غل درهنگام خاموش کردن به گوش میرسد: سوختن واشر سرسیلندر، خرابی سنسور دمای آب و سوختن آیسی دمای آب یا فن رادیاتور محتمل است.
در حین پیمایش مسافتهای طولانی (به طور پیوسته پرگاز) موتور سکته یا مکث دارد: 1- فیلتر بنزین کثیف است 2- سیم کشی کوئل مشکل دارد.
منبع : دیجیاتو