کد خبر: ۲۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 January 21
شاید فکر کنید دولت‌ها و حکومت‌ها با دسترسی به اطلاعات مختلف شهروندان، بهتر از هر کسی می‌توانند هویت آنها را از طریق دوربین‌های نظارتی نصب شده در جای‌جای شهرها شناسایی کنند. با این حال یک استارت آپ به نام Clearview، نشان داده یک بانک اطلاعاتی بسیار بزرگ‌تر هم وجود دارد که حتی در دسترس عموم قرار دارد.
به گزارش آی تابناک : شاید فکر کنید دولت‌ها و حکومت‌ها با دسترسی به اطلاعات مختلف شهروندان، بهتر از هر کسی می‌توانند هویت آنها را از طریق دوربین‌های نظارتی نصب شده در جای‌جای شهرها شناسایی کنند. با این حال یک استارت آپ به نام Clearview، نشان داده یک بانک اطلاعاتی بسیار بزرگ‌تر هم وجود دارد که حتی در دسترس عموم قرار دارد.

ممکن است FBI در شکستن قفل گوشی‌های آیفون کار دشواری در پیش داشته باشد اما به آسانی هرچه تمام قادر به شناسایی تمام افرادی است در کوچه و خیابان راه می‌روند. فناوری مورد استفاده FBI قادر است نه تنها نام کامل افراد را تشخیص بدهد، بلکه آدرس محل سکونت و دیگر اطلاعات آنها را هم استخراج می‌کند.


همه آنچه که اشاره شد به لطف برنامه توسعه یافته توسط یک کمپانی به نام Clearview AI محقق شده است. این برنامه یک راهکار بسیار پیشرفته است که با استفاده از تشخیص چهره می‌تواند اطلاعات کامل همه مردم را استخراج کند. روزنامه NYT می‌گوید هم اکنون چند نهاد قانونی در در آمریکا؛ از جمله  FBI  از برنامه Clearview AI برای شناسایی افراد استفاده می‌کنند.

برنامه Clearview با استفاده از عکس‌ها و ویدئوهای گرفته شده از افرادی که در خیابان‌ها و کوچه‌ها توسط دوربین‌های نظارتی مختلف ثبت شده‌اند، هویت و آدرس محل سکونت آنها را پیدا می‌کند. جالب اینکه راهکار Clearview به چیزی جز اطلاعات در دسترس برای عموم وابسته نیست. Clearview صفحات فیس‌بوک، یوتیوب، Venmo و سایر شبکه‌های اجتماعی بزرگ را اسکن می‌کند تا با استفاده از آن، بتواند به آسانی و در کم‌ترین زمان ممکن، هویت افراد و اطلاعات مهم آنها را استخراج کند.

آنچه که باعث شد نهادهایی چون FBI به استفاده از نرم افزار Clearview روی بیاورند، پایگاه داده عظیم آن است. بر پایه گزارش منتشر شده، پایگاه داده Clearview بیش از سه میلیارد تصویر را در خود جای داده است. این در حالی است که راهکار تشخیص چهره خود FBI که شامل تصاویر پاسپورت و گواهینامه رانندگی نیز می‌شود، کمتر از 650 میلیون تصویر در خود دارد.

نهادهای قانونی ادعا کرده‌اند آنها می‌توانند از Clearview AI در طیف مختلفی از جرائم استفاده کنند و تنها به مبارزه با تروریسم و قتل محدود نمی‌شود. حتی ادعا شده Clearview AI در مبارزه با جرائم نسبتاً ساده چون سرقت از فروشگاه‌ها نیز قابل استفاده است.

با اینکه Clearview راهکار تشخیص چهره خود را برای استفاده نهادهای قانونی چون پلیس توسعه داده است، اما این نگرانی معمول وجود دارد که به دست افراد دیگری بیافتد و حریم خصوصی و امنیت شهروندان را تهدید کند. در چنین سناریویی آنها به آسانی قادر خواهند بود افراد و موقعیت آنها را پیدا کنند.
با اینکه فناوری تشخیص چهره در حوزه‌های گوناگون با استقبال روز افزون روبرو است، اما اتحادیه اروپا به مدت 5 سال آن را منع کرده تا قوانین لازم برای پیشگیری از سوء استفاده از آن تدوین شود.




منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار