کد خبر: ۲۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 January 21
همین حالا که این یادداشت را می‌نویسم، منظره سمت چپم بارش بی‌وقفه و زیبای برف است که به راحتی از پنجره دفتر دیده می‌شود. چند ساعتی است که دانه‌های برف رقص‌کنان از آسمان فرود می‌آیند و زمین و زمان را همرنگ خودشان می‌کنند. به جرات امروز تهران بعد از ماه‌ها آلودگی و تجربه اتفاقات تراژدیک مختلف، واقعا زیبا و دیدنی است.
به گزارش آی تابناک : همین حالا که این یادداشت را می‌نویسم، منظره سمت چپم بارش بی‌وقفه و زیبای برف است که به راحتی از پنجره دفتر دیده می‌شود. چند ساعتی است که دانه‌های برف رقص‌کنان از آسمان فرود می‌آیند و زمین و زمان را همرنگ خودشان می‌کنند. به جرات امروز تهران بعد از ماه‌ها آلودگی و تجربه اتفاقات تراژدیک مختلف، واقعا زیبا و دیدنی است.

می‌دانم که احتمالا با خودتان می‌پرسید این آب و هوای برفی چه ارتباطی به بازی‌های ویدیویی و تیتر مطلب دارد. موضوع این است که هر چقدر که برف و باران زمستان برای من هم جذابیت دارد و چون یک نقاشی بی‌نقص و چشم‌نواز از تماشای آن لذت می‌برم اما خود سرما برایم ترسناک است و از گلاویز شدن با آن واهمه دارم. شاید عجیب باشد اما باید اعتراف کنم در هر شرایطی یک روز کامل گرم و سوزان تابستانی را به دقایقی از سوز و سرمای زمستان ترجیح می‌دهم و زنده ماندن در کوران برف برایم از جنگیدن با زامبی‌ها و فضایی‌ها ترسناک‌تر است.

بازی The Long Dark

گرمای آتش در دل سرما

اما یکی دو سال پیش بود که The Long Dark، یکی دیگر از آن‌ بازی‌های مستقل و منحصر به فردی که زیر سایه سنگین عناوین استودیوهای بزرگ قرار می‌گیرند، نه تنها نظرم را نسبت به بازی‌های سبک بقا تغییر داد بلکه اجازه داد تا در محیطی محدودتر به جدال با آن دنیای آخرالزمانی‌ای بروم که از آن متنفر بودم. پس چه فرصتی بهتر از امروز تا در مورد یکی از بهترین بازی‌های سبک بقا حرف بزنیم و آن را معرفی کنیم؟

سرمای آخرالزمانی

بازی‌های سبک بقا یا عناوینی با دنیاهای آخرالزمانی روی پلتفرم‌های مختلف کم نیستند. اما در حالی که اکثر آن‌ها یا ارتشی از زامبی‌ها را در مقابل‌تان قرار می‌دهند یا موجودات فضایی را به جانتان می‌اندازند، The Long Dark شما را به نبرد سرمایی می‌فرستد که تا به حال مشابهش را ندیده‌اید. در جهان The Long Dark به خاطر یک فاجعه ژئومغناطیسی، برق و الکتریسیته کل دنیا قطع می‌شود و حالا شما باید در طبیعت بی‌رحم کانادا زنده بمانید.

بازی دو حالت مختلف دارد:‌ بخش بقا و بخش داستانی که با نام ‌Wintermute شناخته می‌شود. در بخش بقا، می‌توانید محل شروع و میزان سختی بازی را مشخص کنید و با شروع بازی تنها هدف این است که تا جایی که می‌توانید، زنده بمانید. بخش داستانی نیز که به صورت اپیزودی منتشر می‌شود، ماجراجویی دو شخصیت به نام ویل مکنزی (Will Mackenzie)‌ و دکتر استرید گرین‌وود (Dr. Astrid Greenwood) را تعریف می‌کند. این دو باید محموله‌ای سری را به مقصدی مشخص برسانند که در راه هواپیمایشان دچار سانحه می‌شود.

بازی The Long Dark

گاهی تفاوت بین این دو بخش آنقدر زیاد احساس می‌شود که انگار دو بازی متقاوت‌اند. اما The Long Dark بیشتر جذابیت و تاثیرگذاری خود را مدیون بخش بقا خود است و از آنجایی که هنوز دو اپیزود پایانی بخش داستانی عرضه نشده‌اند، در این معرفی بیشتر به مود Survival بازی می‌پردازیم.

فریاد سکوت

The Long Dark به عنوان یک بازی سبک بقا در دنیایی آخرالزمانی که هر لحظه احتمال مرگ وجود دارد، بی‌نهایت ساکت و آرام است. تعجبی هم ندارد، تقریبا تمام وقت شما در بازی به گشت‌ و گذار در جنگل‌های بی‌انتها و دریاچه‌های یخ زده کانادا می‌گذرد که دیگر هیچ سکنه‌ای ندارند. تنها صداهایی که در بازی خواهید شنید، صدای حیوانات درنده‌ای چون گرگ و خرس و یا فریاد باد در میان برف و بوران است که برای زنده ماندن از چنگ هر دو آن‌ها توصیه می‌کنم به سرعت به فکر سرپناهی باشید.

در لانگ دارک خبری از گرافیک خیره کننده و انیمیشن‌های ریز و دقیق نیست. بسیاری از فعالیت‌های بازی چون بریدن چوب درختان به سادگی نمایش یک لودینگ انجام می‌شود اما اتمسفر و صداگذاری بازی به قدری قدرتمند است که هر لحظه احساس کنید در طبیعت بکر و البته بی‌رحم کانادا قدم بر می‌دارید. جهانی که استودیو هینترلند (Hinterland) خلق کرده،‌ با وجود جلوه‌های بصری ساده‌اش آنقدر تاثیرگذار است که وقتی از ترس طوفان و سرما به درون غاری پناه می‌برید و آتشی روشن می‌کنید، می‌توانید لذت گرما و نور آتش را با تمام وجود خود احساس کنید.

بازی The Long Dark

مناظر این شکلی تنها بخشی از زیبایی‌های The Long Dark هستند.

واقع‌گرایی و ملالت در خدمت بقا

در The Long Dark مثل بیشتر بازی‌های Survival دیگر، المان‌های واقع‌گرایانه بسیاری چون گرسنگی، تشنگی و خستگی دیده می‌شود. همچنین کاراکتر شما بر اثر سقوط، جدال با حیوانات و سرما آسیب می‌بیند و بازی از شما می‌خواهد تا چون واقعیت زخم‌های خود را با دقت کامل مداوا کنید. سطح واقع‌گرایی و جزییات بازی اما محدود تنها به این موارد نمی‌شود. لباس‌هایتان به مرور زمان پاره می‌شوند، حمل کوله سنگین به مدت طولانی می‌تواند کاراکترتان را مدتی خانه‌نشین کند و بله حتی زیاد ماندن در فضاهای بسته نیز از لحاظ روحی تاثیر منفی خودش را می‌گذارد.

واقع‌گرایی بیش از حد بازی ممکن است در چند ساعت ابتدایی واقعا اذیت کننده باشد. شک نکنید که بارها در همان یکی دو روز اول خواهید مرد تا بتوانید برخی از ساده‌ترین اصول بقا در این جهان سرد و سوزناک را یاد بگیرید و حتی بخش داستان نیز تمامی این نکات را به شما آموزش نمی‌دهد. اما رئالیسم بازی در ترکیب با اتمسفر سرد و خاص آن است که The Long Dark را به یکی از بهترین‌های سبک خود تبدیل می‌کند. اینکه می‌دانید هر تصمیمی که می‌گیرید و هر قدمی که بر می‌دارید، می‌تواند لحظاتی بعد باعث مرگ‌تان شود.

بازی The Long Dark

انتخاب لباس و سالم نگه داشتن آن‌ها اهمیت بالایی در لانگ دارک دارد.

بازی‌های ویدیویی همیشه فرصتی فوق‌العاده بودند تا اتفاقات و شرایطی را تجربه کنیم که در واقعیت امکان آن‌ها وجود ندارد یا از آن‌ها هراسان‌ایم. لانگ دارک نیز بار دیگر ثابت می‌کند که چرا ژانر بقا تا این حد برایمان لذت‌بخش است. نشان می‌دهد که دنیا برای به پایان رسیدن و نشان دادن روی ترسناکش نیازی به بیماری‌های ویروسی، زامبی‌ها و موجوداتی خارج از کره زمین ندارد و در آخر این فرصت را در اخیارمان قرار می‌دهد تا با ترس‌هایمان در شرایطی کنترل شده‌تر دست و پنجه نرم کنیم.

نسخه کرک شده The Long Dark به راحتی در اینترنت پیدا می‌شود اما اگر شما هم دوست دارید بازی‌های مستقل چه در سبک بقا و چه در هر ژانر دیگری به بقا خود ادامه دهند، توصیه می‌کنم اگر شرایطش را دارید، نسخه ارجینال بازی را از فروشگاه استیم خریداری کنید.



منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار