کد خبر: ۲۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 16
در بامداد جمعه مورخ 24 آبان ماه پس از روزها گمانه زنی در مورد افزایش قیمت بنزین و آزاد سازی نرخ حامل های انرژی براساس قیمت های اخیر نرخ ارز، سرانجام قیمت جدید بنزین به شکل رسمی اعلام شد و براین اساس قیمت بنزین معمولی از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافته است که در سهمیه ای 60 لیتری (در یک ماه) در اختیار دارندگان کارت سوخت قرار خواهد گرفت.
به گزارش آی تابناک : در بامداد جمعه مورخ 24 آبان ماه پس از روزها گمانه زنی در مورد افزایش قیمت بنزین و آزاد سازی نرخ حامل های انرژی براساس قیمت های اخیر نرخ ارز، سرانجام قیمت جدید بنزین به شکل رسمی اعلام شد و براین اساس قیمت بنزین معمولی از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافته است که در سهمیه ای 60 لیتری (در یک ماه) در اختیار دارندگان کارت سوخت قرار خواهد گرفت.

قیمت بنزین آزاد (پس از اتمام سهمیه 60 لیتر در ماه) معادل 3000 تومان اعلام شده است که افزایشی سه برابری را نسبت به قیمت قبلی (لیتری یک هزار تومان) نشان می دهد و قیمت بنزین سوپر نیز با افزایشی کمتر از 300 درصد از 1200 تومان (سابق) به 3500 تومان رسیده است که مسلما افزایشی قابل توجه برای مالکین خودروهای جدید محسوب می شود. چرا که بسیاری از دارندگان خودروهای مدرن و مجهز به موتورهای توربو نیازمند استفاده از بنزین سوپر هستند.

قیمت بنزین

شاید تفاوت جالب توجه دور تازه سهمیه بندی بنزین نسبت به دور قبلی در حذف سهمیه بنزین سوپر باشد، در واقع پیش از این و در دور قبلی مالکین می توانستند سهمیه 60 لیتری بنزین موجود در کارت سوخت خود را از نوع بنزین معمولی و بنزین سوپر انتخاب نمایند، اما حالا بنزین سوپر تنها با نرخ آزاد (3500 تومان) عرضه می شود که به معنای افزایش قابل توجه هزینه سوخت گیری خودروهای مدرن برای مالکین خواهد بود.

همچنین براساس خبرهای اولیه، سهمیه جدید بنزین خودروهای مختلف به شرح جدول بالا اعلام شده است، خودرو سواری شخصی 60 لیتر در ماه، خودرو سواری شخصی دوگانه سوز، 30 لیتر در ماه، تاکسی بنزینی 400 لیتر، تاکسی دوگانه سوز، 200 لیتر. موتور سیکلت 25 لیتر، وانت بین 60 تا 300 لیتر و آمبولانس نیز 500 لیتر در یکماه. البته این سهمیه بندی چندان موثق نیست و احتمال تغییرات در جدول فوق وجود دارد که به محض اطلاع رسانی مورد بازبینی و اصلاح قرار خواهد گرفت.

دردسرهای بنزینی مضرب 3.99 [به روز رسانی]

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرده است، دلیل فرار سهمیه های بنزین از کارت سوخت، رعایت نکردن سوخت گیری صحیح است، زیرا افراد پیش از پایان روند سوخت گیری،‌ کارت را از کارت خوان خارج می کنند و به این صورت یک تا ۴ لیتر سهمیه از کارت سوخت آن ها حذف می شود. با این حال، شایعات مطرح شده در فضای مجازی، هم اینک شرکت ملی پخش فراورده های نفتی را بر آن داشته تا با صدور اطلاعیه ای درباره این موضوع شفاف سازی کند.

میزان سوخت گیری به صورت پیمانه ای از کارت کسر می شود

این شرکت اطلاعیه ای منتشر کرده و در آن عملکرد سامانه هوشمند سوخت هنگام سوخت گیری توضیح داده شده است. بر این اساس سامانه هوشمند سوخت به گونه ای طراحی شده است که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، ابتدا 3.99 لیتر (که در این سیستم، یک پیمانه تعریف شده است) از سهمیه کسر می‌شود. پس از آن، سوخت‌گیری آغاز می شود تا این که پیمانه اول به اتمام برسد. سپس، با گذر کردن میزان سوخت گیری از سقف پیمانه اول، مجدد 3.99 لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و با ادامه سوخت گیری این فرایند به صورت پیمانه ای تا انتهای سوخت‌گیری تکرار خواهد شد.

دلیل غیب شدن «تا حدود 4 لیتر» از کارت ها و راهکار جبران آن

این اطلاعیه، دلیل کسر شدن تا 4 لیتر از کارت های سوخت، همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارت خوان در حین سوخت گیری را نیز به همان موضوع پیمانه ای کسر شدن ذخیره کارت سوخت نسبت داده و می افزاید:

اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه 3.99 لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود. (برای مثال اگر فرد، 2 لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد 1.99 لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در عین حال تاکید کرده است که در صورت خارج کردن زود هنگام کارت سوخت از کارت خوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر می‌شود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.

چگونه بنزین بزنیم تا مقدار اضافه از کارت کسر نشود؟

در اطلاعیه شرکت ملی پخش، مجدد بر نحوه صحیح سوخت گیری با کارت هوشمند سوخت تاکید شده است. بر این اساس، متقاضی سوخت ابتدا باید کارت سوخت را داخل کارت خوان قرار دهد، رمز آن را وارد کند، نازل را بردارد و سوخت گیری را آغاز کند اما پس از اتمام سوخت گیری، وی باید قبل از هر اقدامی، ابتدا نازل را به درستی سرجای خود، قرار دهد. سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارت خوان خارج کند. این اطلاعیه می افزاید:

«هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارت خوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند».

سخنگوی شرکت پخش: محاسبه ای لازم نیست، فقط صحیح بنزین بزنید

پس از اطلاعیه شرکت ملی پخش، برخی  رسانه ها با اشاره به فرایند فنی کسر مقدار سوخت از کارت ها، این گونه اعلام کردند که برای کسر نشدن اضافه بنزین از کارت سوخت، شهروندان به هنگام سوخت گیری باید محاسبه کنند که مثلاً برای دریافت حدود 20 لیتر بنزین، چه میزان باید بنزین بزنند تا بنزین اضافه از کارت سوخت آن ها کسر نشود . با این حال، «کاهی» سخنگوی شرکت نفت این گمانه ها را رد و تاکید کرد: «هیچ لزومی ندارد شهروندان در هنگام سوخت گیری محاسبه ای انجام دهند . اصلا قرار نیست کسی کاری انجام دهد. این اشتباهی است که از سوی  شبکه های اجتماعی هم به آن دامن زده می شود.»

وی افزود: «تنها کاری که یک شهروند لازم است انجام بدهد این است که در زمان پخش شدن پیام "لطفا کارت خود را بردارید" سریع اقدام به برداشتن کارت خود کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و بنزین از روی کارت کسر نشود.»

منطق مبهم مکانیزم پیمانه ای کارت سوخت

اگر چه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی دلیل طراحی سامانه هوشمند سوخت به صورت یاد شده را «جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت گیری» ذکر کرده، اما باز معلوم نیست چرا سامانه به این صورت طراحی شده است؟ به عنوان یک فرضیه، ممکن است موضوع، به غیر برخط بودن سامانه سوخت و امکان عملیات تقلب مربوط باشد. در عین حال هر چه که هست، به نظر می رسد ایجاد ملاحظات این چنینی برای یک فرایند بسیار پرتکرار در جایگاه های سوخت کشور، می تواند نارضایتی تدریجی از سامانه سوخت را رقم بزند و شاید بهتر باشد با یک برنامه زمان بندی، این رویه اصلاح شود. علاوه بر این اطلاع رسانی دیرهنگام در این باره نیز باعث شده تا به دلیل اشکال در نحوه سوخت گیری بخشی از سهمیه مردم بسوزد. اشکالی که غیرقابل توجیه است و با اطلاع رسانی به موقع می شد جلوی وقوع آن را گرفت.

پشت پرده غیب شدن سهمیه ها از کارت سوخت [به روز رسانی]

همزمان با سهمیه‌بندی بنزین،‌ صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاه‌های سوخت اعلام می‌کردند که سهمیه بنزین آنها در هر بار سوختگیری بیش از 2 لیتر کم می شود. همین امر سبب شد تا تصور کم فروشی جایگاه ها تقویت شود و متهم اول این موضوع کارگران جایگاههای سوخت باشند.

البته در این زمینه بررسی هایی صورت گرفت که نشان می داد،‌ جایگاه ای سوخت کم فروشی ندارند اما همچنان کم شدن سهمیه از کارت سوخت ادامه داشت.

بعد از آن بود که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد دلیل فرار سهمیه های بنزین از کارت سوخت،‌عدم رعایت سوخت گیری صحیح است زیرا افراد پیش از پایان روند سوختگیری،‌ کارت را از کارتخوان خارج می کنند و به این صورت شاهد کاهش یک تا 4 لیتری سهمیه از کارت سوخت هستیم.

با رعایت این موارد نیز گره ای از این مشکل باز نشد و همچنان این سهمیه ها بودند که به صورت عجیب و غریب غیب می شدند.

با بالا گرفتن این موضوع،‌ حالا شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اطلاعیه جدیدی صادر کرده و پرده از راز غیب شدن سهمیه های بنزین برداشته است.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پی انتشار برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر کاهش سهمیه سوخت هنگام سوختگیری اعلام کرده که طراحی سامانه هوشمند سوخت جهت جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت‌گیری، بدین‌صورت است که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوخت‌گیری، ابتدا 3,99 لیتر از سهمیه کسر می‌شود و شروع به سوخت‌گیری می‌کند.

پس از اتمام پیمانه اول، 3,99 لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و مجددا سوخت‌گیری ادامه پیدا می‌کند و این فرایند به‌صورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوخت‌گیری ادامه می‌یابد.

اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود مقداری که باقیمانده 3,99 لیتر است از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر دو لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد 1.99 لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.

در این اطلاعیه تاکید شده که در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوختگیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.

این اطلاعیه نشان می دهد که غیب شدن سهمیه ها در واقع عدم اطلاع مردم از پیمانه هایی بوده که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای سوخت گیری در نظر گرفته اما کسی را از آن مطلع نکرده است.

برای جلوگیری از کم شدن سهمیه ها افراد باید در هنگام سوختگیری مضربی از عدد 3.99 را انتخاب کنند تا میزان بنزین دریافتی با عدد کسر شده از کارت سوخت برابر باشد.

به این معنا که به جای دریافت 4 لیتر بنزین،‌همان عدد 3.99 را رعایت کنند و یا به جای آنکه 8 لیتر بنزین راهی باک خودروی خود کنند،‌ عدد 7.98 لیتر را در نظر بگیرند زیرا اگر این عدد به 7.99 لیتر برسد، عملا 3.98 لیتر بنزین از سهمیه آنها کسر خواهد شد.

در موارد دیگر نیز به همین صورت است. به طور مثال،‌ به جای دریافت 12 لیتر بنزین،‌ با مشاهده عدد 11.97 لیتر،‌ سوختگیری را متوقف کنند.

مابه‌التفاوت نقدی، جایگزین سهمیه سوخت سواری‌های کرایه شد [به روز رسانی] - 25 دی ماه

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: «از ابتدای بهمن ماه کف و سقف سهمیه سوخت سواری‌های کرایه پلاک عمومی بین شهری حذف شده و بر اساس طرح پیمایشی شدن، مابه‌التفاوت آن طبق عملکرد و پیمایش رانندگان به شماره حساب‌شان واریز می شود.»

داریوش باقر جوان در این باره گفت: «حدود ۴۰ هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی بین شهری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۵ هزار دستگاه فعال هستند و بقیه آن‌ها به دلایل مختلفی مانند نداشتن معاینه فنی غیر فعال‌اند. همه رانندگان سواری‌های کرایه بین ‌شهری که می‌خواهند از سهمیه سوخت استفاده کنند باید تا اول بهمن ماه امسال، نسبت به دریافت کارت هوشمند و ثبت اطلاعات لازم‌شان اقدام کنند.»

وی با بیان اینکه ثبت نام برای کارت هوشمند سوخت به صورت اینترنتی است، افزود: «رانندگان برای اینکه مشکلی در دریافت سهمیه سوخت آن‌ها از بهمن ماه به بعد به وجود نیاید باید در سایت اینترنتی پیش‌بینی شده برای آن وارد شده و نسبت به وارد کردن اطلاعات مورد نیازشان از جمله شماره شبا اقدام کنند تا کارت هوشمند خود را دریافت کنند چرا از این تاریخ به بعد کف و سقف سهمیه سوخت رانندگان حذف خواهد شد.»

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: «تا کنون بیش از ۱۸ هزار راننده سواری پلاک عمومی نسبت به دریافت کارت هوشمند و ثبت نام اینترنتی اقدام کرده‌اند و همه آن‌ها برای بهره‌مندی از این مزیت باید تا قبل از اول بهمن ماه این کار را انجام دهند در غیر صورت مشمول آن نمی‌شوند.»

باقرجوان گفت: «درباره پیمایشی شدن سهمیه سوخت همه رانندگان پلاک عمومی بین‌شهری باید در قالب این طرح ثبت نام اینترنتی برای دریافت کارت هوشمند را انجام دهند چرا که کف و سقف سهمیه سوخت آن‌ها برداشته خواهد شد و بر اساس عملکردشان به آن‌ها سوخت می‌دهیم.»

وی اظهار کرد: «مد نظر سازمان راهداری برای سهمیه سوخت رانندگان بین‌شهری این بود که بر اساس پیمایش صورت گرفته به آن‌ها سوخت تعلق گیرد اما نتیجه این شد که رانندگان در انتهای هر ماه عملکرد وپیشمایش‌شان ثبت خواهد شد و نهایتا بر اساس آن مابه‌التفاوت آن به شماره حساب شبایی که اعلام کرده‌اند واریز می‌شود.»

سقف سهمیه سوخت وانت بارها برداشته شد [به روز رسانی] - 15 دی ماه

به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای «ضرورت دارد از ابتدای بهمن‌ماه، وانت‌بارهایی که در جاده‌های بین شهری تردد می‌کنند،‌ اسناد حمل یعنی بارنامه دریافت کنند و در صورت دریافت بارنامه، تردد آنها ثبت و پیمایش آنها محاسبه می‌شود و معادل آن پیمایش سوخت به ناوگان وانتی اختصاص می‌یابد.»

برای وانت‌بارها کم مصرف 300 و برای وانت‌بارها پر مصرف 400 لیتر به صورت علی‌الحساب در نظر گرفته شده است.

این سهمیه از ماه آینده (بهمن 98) بر اساس اسناد حمل به وانت‌بارها سوخت تعلق می‌گیرد.

صاحبان و رانندگان این ناوگان باید تا اول بهمن 98 کارت هوشمند را دریافت کنند تا بتوانند بارنامه حمل بگیرند.

از تمام صاحبان و رانندگان وانت بارها تقاضا می‌ شود به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در سراسر کشور مستقر در پایانه‌های ادارات کل برای ثبت نام مراجعه نمایند.

عبدالهاشم حسن‌نیا تاکید کرد: «جداول شاخص‌های اندازه گیری سوخت بر اساس پیمایش ناوگان وانت‌بار در حال آماده سازی است. در جداول سقفی وجود ندارد و در ازای ارائه هر تعداد اسناد حمل، سوخت تخصیص داده می‌شود.»

حسن نیا با اشاره به رانندگانی که تاکنون نسبت به ثبت نام کارت‌های هوشمند اقدام نکرده اند، تاکید کرد: «این افراد باید به مراکز ثبت نام کارت هوشمند در سراسر کشور مراجعه و نسبت به دریافت آن اقدام کنند. این مراکز شامل ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، نمایندگی‌های سازمان در شهرستان‌ها، مراکز صدور  کارت هوشمند در پایانه‌های بار کشور می‌شود. همچنین با مراجعه به سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند نزدیک‌ترین محل صدور کارت هوشمند به محل سکونت یا کار خود را شناسایی کنند.»

وی بیان کرد: «هزینه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت بار 20 هزار تومان و کارت هوشمند راننده نیز 20 هزار تومان در نظر گرفته شده است. مالکان و رانندگان وانت‌بار با در اختیار داشتن رسید کارت هوشمند راننده و ناوگان می‌توانند نسبت به دریافت بارنامه اقدام کنند.»

سهمیه بنزین وانت های فاقد کارت سوخت قطع می شود [به روز رسانی] - 11 دی

به گفته مدیرکل حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای: «اگر رانندگان وانت‌بارهای برون شهری تا اول بهمن ماه امسال کارت هوشمند دریافت نکنند، سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد.»

این تهدید عملا به معنی حذف شدن سوخت سهمیه ای در نظر گرفته شده برای این دست وانت هاست، چرا که در شرایط عدم وجود کارت سوخت، امکان استفاده از بنزین با نرخ آزاد (3000 تومان) وجود دارد.

سهمیه بنزین ویژه سفرهای نوروزی [به روز رسانی] - 10دی

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی اعلام کرده است: «سهمیه بنزین ویژه ای برای ایام سفر نوروزی مردم در نظر گرفته شده است.»

مونسان، در ارتباط تلفنی با برنامه پیگیری شبکه خبر با بیان اینکه موضوع بنزین برای سفرهای نوروزی به یکی از دغدغه های  مردم تبدیل شده است افزود: «مردم نگران سهمیه بنزین نوروز نباشند و دولت در این زمینه همراهی خواهد کرد. موضوع اختصاص سهمیه بنزین برای سفر های نوروزی در دولت مطرح خواهد شد.»

علت کاهش سهمیه بنزین از کارت سوخت چیست؟ [به روز رسانی] - 9 دی

شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کاهش 2 لیتری سهمیه بنزین در صورت زود برداشتن کارت سوخت گفت: «برای اینکه مشکلی در کاهش سوخت از کارت خود در زمان سوختگیری نداشته باشند باید پس از فرایند سوختگیری منتظر قطع ارتباط از مرکز باشند در غیر اینصورت ممکن است باعث کاهش لیتر از کارت سوخت شود.»

او ادامه داد: «علت این موضوع این است که ابتدا باید حتما نازل سوختگیری سر جای خود قرار گیرد، به طوری که بر روی صفحه نمایشگر دستگاه سوخت پیغام لطفا صبر کنید مشاهده می‌شود، بعد از آن صاحب خودرو باید کارت خود را از سیستم خارج کند.»

مدیر برنامه ریزی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی  تصریح کرد: «هموطنان باید توجه داشته باشند که نخست نازل باید بر سرجای خود قرار گیرد و پس از قطع کامل دستگاه کارت خود را بردارند.»

سهمیه سوخت خودروهای معلولان و جانبازان افزایش یافت [به روز رسانی] - 8 دی

سهمیه تخصیصی به خودروهای سواری دارای پلاک معلولان و جانبازان برای خودروهای بنزین سوز به میزان 100 لیتر و خودروهای دوگانه سوز به میزان 70 لیتر در ماه است (میزان 40 لیتر به سهمیه قبلی اضافه شده است که با تعویض کارت سوخت فعلی و صدور کارت جدید قابل بهره ­برداری خواهد بود). تولید و ارسال کارت سوخت جدید برای این دسته از خودروها در حال انجام است و نیاز به هیچگونه اقدام خاصی توسط مالکان نیست.

ضمناً به اطلاع آن دسته از معلولان و جانبازان که پلاک خودروی آنها خاص معلولان و جانبازان نیست می‌رساند، جهت دریافت سهمیه مازاد 40 لیتر، لازم است ابتدا از طریق سازمان­های مربوطه (بهزیستی و بنیاد جانبازان) و پلیس راهور نسبت به تغییر پلاک خودروی خود اقدام کنند تا امکان تولید و ارسال کارت سوخت جدید آنها مهیا شود.

4 هزار کارت سوخت با سهمیه 600 لیتر میان رانندگان تاکسی ون توزیع شد [به روز رسانی - 5 دی ماه]

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص سهمیه بنزین خودروهای تاکسی ون اظهار کرد: «با رایزنی‌های انجام شده با مجموعه دولت مقرر شد که سهمیه بنزین تاکسی‌های ون از 400لیتر به 600 لیتر افزایش یابد و قرار بود که این مهم از آذرماه عملیاتی شود.»

وی با بیان اینکه برای دریافت سهمیه بنزین 600 لیتری، لازم است که کارت سوخت خودروی ون تغییر کند، توضیح داد: «با اینکه مقرر شده بود که سهمیه جدید تاکسی‌های ون از آذرماه اعمال شود اما به دلیل طولانی شدن فرآیند صدور کارت‌های سوخت جدید اجرای این تصمیم به اول دی ماه موکول شد اما دقت داشته باشید که در کارت سوخت رانندگان تاکسی ون، در اول دی ماه علاوه بر سهمیه 600 لیتری، 200 لیتر مازاد که ما به التفاوت سهمیه بنزین آذرماه است نیز در کارت سوخت رانندگان شارژ می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: «در مرحله اول حدود 5000 راننده تاکسی ون تهران جهت دریافت کارت سوخت‌های جدید به دولت معرفی شدند.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اشاره کرد: «با توجه به ضوابط موجود تنها رانندگان تاکسی ون فعال در حمل‌ و نقل عمومی که دارای پروانه معتبر تاکسیرانی بوده‌اند جهت دریافت سهمیه سوخت 600 لیتر به وزارت کشور معرفی شده‌اند و خودروهای فاقد پروانه معتبر تاکسیرانی مشمول دریافت 200 لیتر مازاد نخواهند بود.»

وی اشاره کرد: «برای مساعدت ویژه با افرادی که پروانه معتبر تاکسیرانی نداشته‌اند نیز سازمان از هفته جاری شرایط ویژه‌ای برای تسهیل در فرآیند تمدید پروانه هوشمند رانندگان این خودروها در نظر گرفته که توصیه می‌کنم این افراد برای تمدید پروانه به دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی مراجعه نمایند تا بلافاصله جهت صدور کارت سوخت با سهمیه 600 لیتر به وزارت کشور معرفی شوند.»

اختصاص سهمیه ویژه به خودروهای پلاک معلولان [به روز رسانی - 5 دی ماه]

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است: «افرادی که کارت سوخت آن‌ها به عنوان معلولین و جانباز تایید شده این ماه ۴۰ لیتر اضافه‌تر از سهمیه قبل به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.»

حمل‌و‌نقل ۱۴.۷٪ گران شد [به روز رسانی - 1 دی]

مرکز آمار ایران با اعلام نخستین نرخ تورم ماهانه پس از ۳ برابر شدن قیمت بنزین در ۲۴ آبان ماه گذشته مدعی شد که سطح عمومی قیمت‌ها در آذرماه تنها ۳.۲ درصد افزایش یافته است.

پیشتر بانک مرکزی ایران وعده داده بود که مجموع اثر تورمی سالانه افزایش ۵۰ درصدی بهای بنزین سهمیه‌ای و ۳ برابر کردن قیمت بنزین آزاد از ۴ درصد فراتر نخواهد رفت.

واریز ریالی مابه‌التفاوت سهمیه سوخت سرویس مدارس و آژانس‌ها تا 10 دی [به روز رسانی - 1 دی]

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از واریز ما به التفاوت سهمیه سوخت سرویس مدارس و آژانس‌هایی که اطلاعات ثبت شده آنها صحیح باشد تا 10 دی ماه خبر داد.

مرتضی ضامنی،در خصوص سهمیه اختصاص یافته به رانندگان سرویس مدارس اظهار داشت:« سرویس‌های مدارسی که در قالب سامانه پایش ناوگان دانش آموزی «سپند» ساماندهی شده‌اند را به عنوان گروه جدیدی که سهمیه سوخت به آنها تعلق می‌گیرد معرفی کردیم.»

وی افزود: «بر این اساس میزان میانگین پیمایش مسافت منزل تا مدرسه دانش آموزان، احصاء گردیده و پس از تأیید توسط شهرداری‌های مربوطه، سهمیه به خودروها تخصیص داده شده است.»

ضامنی عنوان کرد: «در این خصوص در کارگروه مربوطه پس از بررسی‌های لازم، میزان سهمیه تعلق گرفته به سرویس مدارس تا سقف 120 لیتر برای خودروهای تک سوز و تا سقف 80 لیتر برای خودروهای دو گانه سوز سهمیه بنزین اختصاص می‌یابد.»

وی متذکر شد: «آن دسته از رانندگان سرویس مدارس که تا 20 آذر اطلاعات خود را تکمیل نمودند و از جانب شهرداری‌ها تأئید و اطلاعاتشان صحیح می‌باشد تا 10 دی ماه ما به التفاوت ریالی سهمیه سوخت به حساب شبا که در سامانه معرفی کرده‌اند توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی واریز خواهد شد.»

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در خصوص سهمیه آژانس‌ها نیز بیان کرد: «در خصوص آژانس‌ها و تاکسی تلفنی هم آن دسته از رانندگان که تا 15 آذر اطلاعات آنها برای ما ارسال گردیده و اطلاعاتشان صحیح می‌باشد هم تا 10 دی ماه مابه‌التفاوت ریالی سهمیه سوخت به حساب آنها واریز می‌شود.»

این مسئول در پایان گفت: «تا کنون اطلاعات حدود 88 هزار و 753 راننده سرویس مدرسه ثبت شده و توسط شهرداری‌ها مورد تأیید قرار گرفته است.»

قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت چقدر است؟ [به روز رسانی]- 22 آذر

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران گفت: «قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت 4 تا 5 هزار تومان است اما اینکه گفته می شود بنزین در کشور ما خیلی ارزان است یک تحلیل اشتباه است، بلکه قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.»

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران اظهار کرد: «طبق اطلاعیه شماره 8 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مصرف سوخت از 96 تا 98 میلیون لیتر در هشت ماهه اول امسال به 75 میلیون لیتر پس از اجرای طرح سهمیه بندی رسیده و طبق اطلاعات میدانی به دست آمده از استانها، بیش از 30 درصد در مصرف بنزین معمولی کاهش داشتیم.»

همایون صالحی در خصوص مصرف بنزین سوپر گفت: «حدود دو سال است که بنزین سوپر به دلیل تحریم ها کمتر عرضه شده و بیشتر صادر می شود و البته بنزین سوپر در تهران به دلیل مسائل سیاسی به مقدار بیشتری عرضه می شود.»

وی گفت: «طبق آخرین آمارها، مصرف بنزین سوپر از یک میلیون لیتر مصرفی به حدود 400 هزار لیتر رسیده است.»

رئیس هیئت مدیره کانون جایگاه داران با بیان اینکه مصرف بنزین سوپر به شدت پایین آمده گفت: «با ماندن بنزین سوپر در مخزن، فضای خالی مخازن در زیر زمین بیشتر شده و با تغییر حجم، تبخیر افزایش پیدا می کند و جایگاه داران هم ضرر خواهند کرد.»

وی با اشاره به اینکه تغییر قیمت، میزان مصرف را فقط در یک بازه کوتاه مدت کاهش می دهد بیان کرد: «روش منطقی و عقلانی برای کاهش مصرف سوخت توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت های مربوطه است.»

صالحی در خصوص قیمت تمام شده هر لیتر بنزین اظهار داشت: «طبق گفته ها، قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت 4 تا 5 هزار تومان است. اینکه گفته می شود بنزین در کشور ما خیلی ارزان است یک تحلیل اشتباه است، بلکه قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.»

مصرف روزانه بنزین ۲۲ میلیون لیتر کاهش یافت [به روز رسانی]- 18 آذر

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، «امیر وکیل‌زاده در این باره گفت: با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، مصرف روزانه بنزین کشور از میانگین روزانه نزدیک به ۹۹ میلیون لیتر به حدود ۷۷ میلیون لیتر در روز رسیده است که این رقم حاکی از صرفه ‌جویی ۲۲ میلیون لیتری در مصرف روزانه بنزین کشور است.»

وی مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای آبان ماه سال جاری تا پایان روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان ماه سال جاری (یک روز قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین) را به طور میانگین ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز اعلام کرد و افزود: «این میزان در مدت مشابه سال گذشته (یکم تا بیست و سوم آبان ماه سال ۹۷) به طور میانگین ۸۹ میلیون لیتر در روز بوده است.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: «متوسط مصرف روزانه بنزین کشور از روز ۲۴ آبان ماه سال جاری تا پایان روز جمعه، ۱۵ آذرماه سال جاری (پس از اجرای طرح سهمیه‌ بندی بنزین) به ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است که این رقم معادل روزانه ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر کمتر از ۲۳ روز ابتدایی آبان ماه سال جاری بوده است.»

بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومانی را نه مردم می‌خواهند نه جایگاه‌داران [به روز رسانی] - 16 آذر 98

به گفته عضو هیئت مدیره کانون جایگاه داران کشور «با توجه به این‌که پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی، قیمت بنزین سوپر به ۳۵۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یافته و این بنزین بدون سهمیه به مردم عرضه می‌شود، استقبال از این فرآورده نفتی تاحد قابل توجهی کاهش یافته است.»
وی افزود: «عرضه بنزین سوپر برای جایگاه داران نیز مقرون به صرفه نیست و اکنون اکثر جایگاه‌ها فاقد بنزین سوپر است.»

از سوی دیگر خودروهای مدرن که به بنزین سوپر نیازمندند نیز به علت عدم دسترسی به این نوع بنزین و عدم توزیع این سوخت در جایگاه های کشور در بلند مدت با مشکل مواجه می شوند.

این درحالیست که مدتی قبل شایعه کمبود بنزین سوپر به دلیل صادارات این فراورده نفتی مطرح شده بود و به نظر می رسد در شرایط فعلی و پس از سهمیه بندی نیز به دلیل این شرایط قیمت گذاری، امکان صادرات کامل بنزین سوپر در پی عدم استقبال مصرف کنندگان داخلی فراهم آمده باشد.

وانت‌ بارها 100 لیتر سهمیه سوخت اضافه می ‌گیرند [به روز رسانی] - 12 آذر 98

رئیس سازمان حمایت در مورد افزایش کرایه وانت‌بارها و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالا و خدمات گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت وانت‌بارها، کامیونت و نیسان وانت‌ها و پیکان وانت‌ها ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر مصوب کرد تا 100 لیتر به سهمیه آن‌ها اضافه شود.

عباس تابش در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: سهم بنزین در هزینه تمام شده تاکسی 9 درصد است و اگر این را بپذیریم با افزایش قیمت بنزین یعنی کرایه هر مسیر فقط 4.5 درصد باید افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین اگر کرایه یک مسیر تا قبل از افزایش قیمت بنزین 2 هزار تومان بوده است بعد از افزایش قیمت بنزین به 2080 تومان می‌رسد که اگر این عدد را رند کنیم کرایه آن مسیر می‌تواند 2100 تومان شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بیان داشت: «بنابراین هر گونه افزایش قیمت بیش از ارقام مذکور تخلف است.»
وی با بیان اینکه اتحادیه تاکسی‌رانی و انجمن‌های تخصصی صاحب این خدمت اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت ندارند، گفت: «اگر افزایش قیمتی در این خدمت رخ داده باشد تخلف است و باید همه کمک کنیم تا جلوی این فرصت طلبی گرفته شود.»

تابش اظهار داشت: «مردم در صورت مشاهده افزایش قیمت کرایه تاکسی آن را از طریق تماس با تلفن 124 و همچنین تماس با سازمان‌های صنعت و معدن استان‌های و اتاق‌های اصناف اطلاع دهند و قطعا گزارش‌های واصله را رسیدگی خواهیم کرد.»

وی همچنین در مورد افزایش کرایه وانت‌بارها و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالا و خدمات گفت: «برای جلوگیری از افزایش قیمت وانت‌بارها، کامیونت و نیسان وانت‌ها و پیکان وانت‌ها ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر مصوب کرد تا 100 لیتر به سهمیه آن‌ها اضافه شود.»

تابش اظهار داشت: «مسلما این سهمیه به آنها تخصیص می‌یابد و این افزایش بدان معناست که به اندازه نیاز آنها سهمیه افزایش یافته است.»
وی گفت: «براین اساس هر گونه تغییر قیمت به اندازه 9 درصد قابل قبول است و افزایش نرخ کرایه این دسته از وسایل حمل و نقل تخلف است.»

قیمت بنزین چه تاثیری بر سفرها گذاشت؟ [به روز رسانی]- 11 آذر 98

مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای اعلام کرده است: «براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، تردد انواع خودروها در شریان‌های اصلی و جاده‌های کشور طی 10 روز پس از سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین، 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 30 درصد نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای این تصمیم، کاهش داشته است.»

بازار داغ دلالی سهمیه بنزین در جایگاه ‌ها [به روز رسانی] - 10 آذر 98

به اذعان کارشناسان، مهمترین پاشنه آشیل سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، فسادخیز بودن آن است؛ موضوعی که حسن روحانی در ابتدای دوره اول ریاست جمهوری خود نیز به آن اذعان داشت و به همین دلیل هم، بازار سوخت کشور را به سمت تک نرخی کردن و حذف کارت سوخت پیش برد.

اینک، کمتر از سه هفته پس از برقراری نظام سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین، جایگاه های سوخت شاهد شکل گیری بازار خرید و فروش سهمیه هستند؛ بازاری که نرخ‌های آن متناسب با اینکه در ابتدا، میانه یا انتهای ماه قرار داشته باشیم، متفاوت است.

یکی از خبرنگاران با خودروی شخصی به تعدادی از پمپ بنزین‌های پایتخت سر زد و بعنوان کسی که قصد سوخت گیری دارد، با جایگاهداران وارد گفتگو شد؛ تقریبا در بیشتر آنها امکان سوخت گیری با بنزین آزاد با نرخی پایین تر از سه هزار تومان وجود دارد.

ارزان هم داریم، گران نزنید

متصدی جایگاه: چند لیتر بزنم؟
خبرنگار: 10 لیتر
متصدی: با نرخ کمتر هم هست اگه می خوای!
خبرنگار: سهمیه‌ای ؟
متصدی : نه، آزاد.
خبرنگار: چند؟
متصدی : الان اینی که دارم 2800 تومنیه!
خبرنگار: کارت خودته؟
متصدی : نه
خبرنگار: کی از سهمیه اش سیر شده که حراج کرده؟
متصدی : زیاده، خب تاکسی ها سهمیه شون تو ماه از بین میره، مجبورن.
خبرنگار: 20 لیتر بزن؛ ولی باز گرونه.
متصدی : خواستی آخر ماه بیا 2 هزار تومنی هم هست؛ خودت کارت نداری؟
خبرنگار: دارم، 10 روز اول تمومه.
مامور: 20‌ام ماه به بعد بیا ارزون تر هم گیرت میاد.

متصدی یکی دیگر از جایگاههای سوخت نیز گفت: «اغلب بنزینی که خارج از کارت، اما کمتر از سه هزار تومان عرضه می شود، سهمیه تاکسی‌ها بخصوص تاکسی های دوگانه سوز است. چرا که سهمیه سوخت تاکسی ها به ماه بعد منتقل نمی شود و همین محدودیت زمانی باعث ایجاد بازار قیمتی ویژه ای شده است؛ به طوری که در روزهای ابتدای ماه، میزان فروش سهمیه کمتر و به همین دلیل نرخ این بنزین بعضا بالای 2500 است اما با نزدیک شدن به روزهای آخر ماه که تاکسی های بیشتری اقدام به فروش مانده سهمیه خود می کنند، نرخ این بنزین حتی تا دو هزار تومان هم پایین می آید.»

در همین ارتباط، علی حسینی، کارشناس انرژی نیز با اذعان به اینکه بازار خرید و فروش سهمیه بنزین در جایگاههای سوخت دوباره گرم شده است، گفت: «طرح اصلی هدفمندی یارانه ها از ابتدا پیشنهاد خوبی بود که متاسفانه انتظار می رفت عیوب آن به مرور زمان شناسایی و برطرف شود. چرا که به هر حال طرحی می تواند در عین جامع بودن، اصلاحاتی داشته باشد در صورتی که چنین نشد و دولت تدبیر و امید نیز همان طرح را به شکل بدتری اجرا کرد.»

وی با اشاره به اینکه باید بانک اطلاعاتی صحیح و دقیقی از خودروها و میزان پیمایش آنها تهیه شود، توضیح داد: «هر چند که شعار دولت از اجرای این طرح منفعت رسانی به اقشار کم درآمد بود اما می بینیم که بی عدالتی در دل این طرح نهفته است به نحوی که فقط خودرو دارها از یارانه سوخت بهره می برند در حالیکه یارانه این سوخت باید بین 83 میلیون نفر جمعیت ایران توزیع شود.»

شایعه تک نرخی شدن قیمت بنزین تکذیب شد [به روز رسانی]- 10 آذر 98

روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که شایعات منتشر شده در خصوص احتمال تک نرخی شدن بنزین صحت ندارد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پی انتشار برخی شایعات در فضای مجازی به نقل از این شرکت، با موضوع «احتمال تک نرخی شدن بنزین» در اطلاعیه ای بیان کرد: «ضمن رد هرگونه شایعات و اخبار در خصوص این موضوع، تأکید می‌شود هموطنان عزیز به منظور اطلاع صحیح از اخبار طرح مدیریت مصرف سوخت به سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به آدرس www.niopdc.ir مراجعه کنند.»

براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران محترم سه قوه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از ساعت صفر روز 24 ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز را آغاز کرد. بر این اساس، قیمت بنزین سهمیه‌ای 1500 تومان و بنزین آزاد 3000 تومان شد.

چراغ سبز شهرداری تهران برای افزایش 8 درصدی نرخ کرایه تاکسی [به روز رسانی 9 آذر 98]

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران درباره نرخ کرایه‌های تاکسی با توجه به تغییر قیمت بنزین تاکید کرده است: «همانطور که رئیس مجلس روزهای پیش اعلام کرده بهتر است که دولت و شهرداری‌ها براساس تغییر قیمت بنزین، نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی را افزایش دهند. نمی‌توان از جیب رانندگان تاکسی شعار تثبیت قیمت داد.»

وی افزود: «قیمت پایه بنزین برای تاکسیرانان 500 تومان بیشتر شده و این در هزینه‌های آنها تأثیر داشته است. بنابراین باید افزایش قیمت در هزینه‌های آنها محاسبه شود و فکری به حال اصلاح قیمت‌ها کنند تا راننده‌ای به صورت خودسر افزایش قیمت را انجام ندهد.»

به نقل از فارس، معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران ادامه داد: «البته ما تاکنون اجازه نداده‌ایم که هیچ راننده‌ای افزایش قیمت داشته باشد، ولی در حال بررسی این موضوع هستیم که میزان اثر افزایش 500 تومان بنزین را لحاظ کنیم و براساس حدس‌های که می‌زنیم، حدود 8 درصد تغییر قیمت بنزین در هزینه‌های تاکسی‌ها اثر داشته، لذا باید بر همین اساس با شورای شهری‌ها نیز مشورت کنیم و نظر آنها را جویا شویم.»

وی در پاسخ به اینکه احتمال دارد تا پایان سال نرخ تاکسی‌ها تغییر کند، گفت: «باید دید نظر شورای شهر چیست ولی منطقی است که در حد 7 تا 8 درصدی که هزینه‌های تاکسی‌ها اضافه شده، افزایش نرخ کرایه داشته باشیم.»

عدم تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کاهش مصرف سوخت

به نوشته خبرگزاری تسنیم، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در رابطه با افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر کاهش مصرف سوخت در کشور گفت: «پس از افزایش قیمت بنزین، فعلا کاهشی در مصرف سوخت روی نداده و تا دو روز گذشته مصرف ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز به ثبت رسیده است. در صورتی که در شرایط طبیعی این رقم در حدود 94 میلیون لیتر بود.»

وی افزود: «در سال 96 پس از افزایش قیمت بنزین تقریباً 3درصد کاهش تصادفات فوتی رخ داد، یعنی حداکثر 551 نفر از تعداد جانباختگان در طول یکسال کاسته شد، اما به مرور اثربخشی خود را از دست داد، اکنون نیز زیاد امیدی نداریم که افزایش قیمت بنزین منجر به تحقق برنامه پلیس راهور مبنی بر کاهش 2هزار نفری کشته شدگان سوانح رانندگی شود.»

سهمیه بنزین تاکسی ها و وانت بارها ذخیره نمی شود

به گفته فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: «ذخیره شدن سهمیه‌های بنزین فقط مختص به سواری‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها است.»

وی افزود: «سقف ذخیره سهمیه برای سواری های شخصی تا 360 لیتر و به مدت 6 ماه است و آنچه مازاد بر 360 لیتر باشد، می‌سوزد؛ یعنی ذخیره نمی‌شود.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: «برای موتورسیکلت‌ها نیز سقف ذخیره سهمیه سوخت، 150 لیتر و تا سقف بازه زمانی 6 ماهه خواهد بود».

کاهی همچنین اذعان داشت: «بخشی از سهمیه‌ها به صورت اعتباری و به صورت پیمایشی است، سهمیه‌هایی که بر اساس پیمایش است باید حتما مسیر طی شود، تا سهمیه مربوطه به صورت اعتباری شارژ شود.»

اطلاعیه شرکت پالایش و پخش در مورد سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی اسنپ و تپسی

برای مسافربرهای بر پایه اینترنت ( اسنپ و تپ سی) مشروط برآن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب ، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت.
برای تامین سوخت خودروهای مسافر برخطی و بین شهری ، آژانس های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذگردیده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

سهمیه بنزین تاکسی ها فعلا افزایش نمی ‌یابد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به اینکه کرایه تاکسی افزایش نمی یابد، گفت: «فعلا برنامه ای برای افزایش سهمیه بنزین تاکسی ها نداریم.»

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، درباره افزایش سهمیه تاکسیرانان اظهار داشت: «میزان سهمیه بنزین تاکسی ها در سراسر کشور مشخص شده است و امکان افزایش آن فعلا وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «بر همین اساس سهمیه سوخت بنزین آژانس های دوگانه سوز 120 لیتر، بنزینی، 200 لیتر، تاکسی های درون شهری دو گانه سوز 250 لیتر، و تک سوز 400 لیتر و همینطور تاکسی های ون هم 600 لیتر سهمیه دارند.»

ضامنی بیان داشت: «اکثر تاکسی ها در سراسر کشور دوگانه سوز هستند و محدودیتی برای استفاده از سوخت CNG ندارند و در کنار افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی ها در حال بررسی ارائه بسته های حمایتی به رانندگان تاکسی هستیم.»

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش کرایه تاکسی اظهار داشت: «کرایه تاکسی ها افزایش نیافته و حتی برنامه ای هم در این خصوص فعلا نداریم.»

وی درباره سهمیه بنزین آژانس ها گفت: «با پیگیری‌های صورت گرفته جهت تخصیص سهمیه بنزین یا معادل ریالی آن برای آژانس‌های تحت نظارت شهرداری ها، لازم است تا اطلاعات ناوگان فعال این حوزه را در پورتال اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به نشانی www.irtu.ir ثبت نمایند.»

ضامنی گفت: «متقاضیان جهت دریافت یارانه سوخت این گروه می‌بایست تا پایان وقت اداری 5 آذر به درگاه اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را در قسمت ثبت نام آژانس‌ها وارد کنند.»

وی بیان داشت: «ثبت نام در سامانه یاد شده به منزله دریافت یارانه سوخت نبوده و هرگونه تخصیص پس از احراز فعالیت ثبت نام شدگان در حوزه حمل و نقل عمومی شهری انجام خواهد شد.»

افزایش سهمیه بنزین نیسان وانت و تاکسی های ون [به روز رسانی]

رییس کارگروه اتحادیه‌های حمل و نقل گفت: «در جلسات مقرر شد از هفته آینده به نیسان ۸۰۰ لیتر به ون ۶۰۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی داده شود ضمن آنکه هفته آینده در میدان مرکزی میوه تره بار با وانت بارها جلسه خواهیم داشت.»

شرکت ملی پخش: مصرف بنزین پس از سهمیه‌بندی به زیر ۸۰ میلیون لیتر رسید [به روز رسانی]

براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش مصرف بنزین در کشور پس از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت کاهش یافته است. در متن این بیانیه آمده است: «به اطلاع می رساند متوسط مصرف بنزین کشور از زمان اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، 98,8.24 لغایت پایان روز 98.09.03 ، حدود 79 میلیون لیتر در روز بوده است. این در حالیست که متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تا پایان روز 98.08.23 (قبل از اجرای این طرح) حدود 98 میلیون لیتر در روز بوده است.»

روز گذشته، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از عدم کاهش مصرف بنزین سخن گفته بود که ظاهرا حالا این اظهارات براساس بیانیه شرکت ملی پخش تکذیب شده است.

سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی واریز شد [به روز رسانی]

سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است: سهمیه بنزین آژانس‌های اینترنتی که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار بر اساس پیمایش خواهد بود، امروز (سه شنبه) به کارت‌های سوخت آنها واریز شد. ۲۵ لیتر سهمیه پیک های موتوری نیز در کارت های سوخت آنها شارژ شد.

چالش سهمیه ۳ هزار تومانی بنزین آمبولانس های سازمان اورژانس [به روز رسانی]

قائم‌مقام سازمان اورژانس کشور گفت: «برای ما سهمیه ۵۰۰ لیتری در ماه با قیمت ۳ هزار تومان در نظر گرفته‌اند؛ اگر قرار بود قیمتش ۳ هزار تومان باشد چرا دیگر سهمیه در نظر گرفته شده است.»

به نقل از ایسنا، این موضوع باعث ایجاد مشکل برای سازمان اورژانس می شود زیرا در برخی استان‌های پهناور رفت و برگشت یک آمبولانس ۳۰۰ هزار تومان پول بنزین نیاز دارد.





منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار