کد خبر: ۲۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 16
محققان در یک شرکت فناور موفق به طراحی و ساخت سامانه ای شدند که به واسطه آن زباله های شهری در محل سکونتگاهها بدون دود و آلودگی محیط زیست از بین می روند.
به گزارش آی تابناک : علی اکبر جعفرنژاد اندواری، مدیر عامل یک شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد اظهار کرد: پس از چهار سال مطالعه دقیق روی روشهای دفع زباله های شهری متناسب با اقلیم و درنظر گرفتن پارامترهای علمی و خاصه ثبت اختراع ، توانستیم سامانه دستگاه انهدام زباله شهری (زباله سوز)  بدون ایجاد آلودگی و دود را طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه این سامانه یک خط تولیدی است که می تواند زباله های شهرهای کوچک تا ظرفیت تولید ۵۰-۹۰ تن را از بین ببرد گفت: مشابه چنین سامانه ای در کشور وجود ندارد .

جعفرنژاد با اشاره به تشریح فعالیت سامانه زباله سوز خاطر نشان کرد: این سامانه در ابتدا زباله ها را در مخزن ذخیره سازی می کند؛ در این مرحله زباله ها پس از جمع اوری از مبدأ تا محوطه حمل شده و در مخزن درپوش دار ۵ تنی قرار می گیرند. این کار از انتشار بوی نامطلوب زباله جلوگیری می کند و همچنین تمامی پروسه به صورت حداقل دپو و پیوسته صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم که مرحله تفکیک و بازیافت است به منظور ایجاد درآمد و کاهش آلایندگی،  زباله ها از مخزن به سمت نوار نقاله ۱۰ متری مواد دارای ارزش هدایت می شوند.  هدف از این مرحله، کاهش تولید محصولات جانبی نامطلوب با استفاده از ارتقای فرآیند زباله سوزی است؛ به کارگیری این روش منجر به افزایش بهره وری سیستم نیز خواهند شد.   

مدیر عامل یک شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد با اشاره به مرحله بعد این سامانه گفت:  در مرحله پیش خشک کن، خشک کن و میکس، ترکیب پسماند و ارزش گرمایی پسماند ورودی می تواند تاثیر مهمی بر کارکرد زباله سوز و تولیدات محصولات جانبی آن داشته باشد.

وی ادامه داد: برای کارکرد درست زباله سوز لازم است که پسماندها به اندازه کافی همگون سازی شوند.بنابراین خطوط پردازش، پیش حرارت، خشک کن و فشرده ساز و میکسر از اهمیت ویژه ای برخوردارند .

وی ادامه داد:  در این مرحله زباله های فاقد ارزش از دستگاههای پیش خشک کن، خشک کن و میکس جهت کاهش رطوبت موجود در زباله، افزایش بهره وری در مصرف سوخت، کاهش گازهای آلاینده، احتراق کامل و غیره عبور می کند. رطوبت ورودی بین ۶۰-۷۰ درصد است که پس از طی کردن پروسه خشک کردن، میزان رطوبت در هنگام خروج به ۳۰ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه این سامانه طولی برابر با ۱۰ متر دارد، بیان کرد: مدت ماندن پسماند در کوره و درجه حرارت کوره یکی از عوامل تعیین کننده وضعیت تولید محصولات جانبی است. بر اساس استاندارد آمریکایی برای توده سوزها مدت ماند ۱ثانیه برای هزار درجه سانتیگراد و برای اتحادیه اروپا ۲ثانیه در دمای۸۵۰  درجه است؛ نرخ ورودی پسماند نیز می تواند بر عملکرد زباله سوز تاثیر مستقیمی داشته باشد.

جعفرنژاد بیان کرد:  این سامانه در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد در عرض ۳ ثانیه می سوزد؛ سوختن زباله در این سامانه هیچگونه آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در مرحله بعد از سوزاندن، از فیلتراسیون برای زدودن آلودگی های ناشی از سوختن زباله استفاده خواهد شد، گفت: از نانوفیلترها و کربن فعال برای به دام انداختن مواد آلی از جمله فوران ها و دی اکسین ها و جیوه در این سامانه استفاده می شود.

وی عنوان کرد: نانوفیلترها، این آلاینده ها را به سطح خود جذب می کند. بر اثر این تماس دی اکسین ها، فوران ها و جیوه به سطح کربنهای اکتیو و مواد نانو جذب شده و سپس ذرات کربن در مرحله بعدی توسط کیسه های فیلتر به دام می افتد.

به گفته وی، همچنین  از روش اسکرابر برای زدودن برخی گازها و ذرات معلق حاصل از سوختن زباله در این سامانه استفاده می شود. این سیستم می توانند تا ۹۰درصد کلرید هیدروژن را از گاز خروجی زدوده و میزان فلورید هیدروژن را به یک سوم کاهش دهد.

این محقق افزود:  این روش ها در جهت افزایش بهره وری سیستم زباله سوز و کاهش آلاینده ها در تمام طول مراحل زباله سوزی متمرکز هستند. 

وی با بیان اینکه این سامانه ای که طراحی کرده ایم در یکی از دانشگاههای کشور مورد آزمایش و تست قرار می گیرد، بیان کرد: در برخی استانها، شهرها به یکدیگر نزدیک هستند و به دلیل هزینه بالای انتقال، امکان حمل چندین تن زباله از این شهرها وجود ندارد از این رو چنین سامانه ای را بدون دود و آلایندگی متناسب با شرایط جغرافیایی و دارای حجم کم  طراحی کرده ایم که در محل به سوزاندن زباله بپردازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین کشور خارجی از این سامانه های تفکیک و سوزاندن زباله در مقیاس کوچک و در محل و نزدیکی سکونت بهره می برند.

به گفته وی، مهم ترین مزیت این دستگاه نسبت به سایر سامانه ها این است که در نزدیکی سکونت گاهها بدون آلودگی و دود، چندین تن زباله از بین می رود. 

وی  با اشاره به سامانه مدیریت مواد زائد جامد شهری که در این شرکت طراحی شده است، افزود: خروجی پاک و مطابق با استانداردهای زیست محیطی و در نتیجه قابل نصب در محیط های شهری،  کیفیت بالای ساخت دستگاه و کارکرد مطمئن ، قیمت بسیار پائینتر نسبت به نمونه های ساخت خارج ، طراحی شده بر اساس ویژگیها و ترکیبات زباله شهری ایرانی، امکان بازیافت گرما و افزایش صرفه اقتصادی دستگاه،  طراحی انعطاف پذیر، عدم وجود نمونه داخلی در تولید این محصول از ویژگی های این سامانه به شمار می رود.

جعفرنژاد با تاکید بر اینکه این دستگاه متناسب با ترکیب زباله شهری ایرانی طراحی شده است، بیان کرد: گاز خروجی از دودکش کوره دارای مقدار قابل توجهی انرژی حرارتی است استفاده از این انرژی و جلوگیری از هرز رفتن آن باعث می شود که صرفه اقتصادی کارکرد دستگاه به شکل قابل توجهی افزایش یابد.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار