کد خبر: ۲۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 14
کرسی یونسکو در ترویج علم، به منظور گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم و شبکه‌سازی گفتمان‌ها، در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افتتاح شد.
به گزارش آی تابناک : وحید احمدی ترویج علم را رسالت عمومی جامعه دانست و گفت: چشم‌انداز کرسی یونسکو در ترویج علم گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم و شبکه‌سازی گفتمان‌ها است.

وی با بیان اینکه ترویج علم یک بحث اساسی است، به خصوص زمانی که توسعه علمی مطرح می‌شود، گفت: وقتی کشورها توسعه علمی پیدا می‌کنند تازه مرز بین دانشمندان و جامعه شکل می‌گیرد و جامعه نیازمند این است که رابطه علما و جامعه را تعریف کرده و مرزها برداشته شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ترویج علم را رسالت عمومی جامعه و همه آحاد جامعه دانست و افزود: ترویج علم یک مسئولیت ملی و بین‌المللی است.

وی اظهار امیدواری کرد از طریق این کرسی پایه محکمی برای ارتباط علم و جامعه و افزایش سواد مردم به وجود آید.

احمدی با اشاره به اینکه افتتاح هفدهمین کرسی یونسکو در ایران منفعت‌ها و مسئولیت‌های زیادی را به همراه دارد و نیازمند مجموعه‌ای از فعالیت‌های شبکه‌ای است، گفت: منفعت این کرسی این است که از طریق آن می‌توانیم از مجاری و محمل‌های بین‌المللی استفاده کرده و صدای خود و مخاطبان‌مان را به دنیا اعلام کنیم. همچنین پیام‌ها و ارتباطات بین‌المللی را به مجموعه‌های داخلی برسانیم.

مشاور وزیر علوم، ترویج علم را پذیرش درک مشارکت همگان در علم و کاهش شکاف بین علم و لایه‌های مردم تعریف کرد و افزود: باید دانست که ترویج علم از کسانی که تامین‌کننده بودجه هستند و مصرف‌کنندگان این بودجه و همچنین خواص را هم شامل می‌شود و هدف، این است که علم به صورت عمودی و افقی به تمام لایه‌های جامعه و طبقات آن رسوخ کند.

وی با اشاره به چند تعریف دیگر از ترویج علم یکی از این تعریف‌ها را کاربرد علم در سطوح مختلف زندگی اجتماعی عنوان کرد و ضمن تاکید بر نقش رسانه‌ها، موزه‌ها، آسمان‌نماها و … در ترویج علم، افزود: در قرن بیستم ترویج علم به یک پروژه اجتماعی تبدیل شد که اندیشمندان فراتر از ارتباطات فردی خود به آن پا گذاشتند. این در حالی است که اینترنت و گسترش رسانه‌های ارتباطی نیز ترویج علم را بهتر و گسترده‌تر کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور یادآور شد: همچنان که با افزایش رشد علمی مواجه هستیم، فاصله طبقات عمومی با نخبگان نیز بیشتر می‌شود. از جمله اهداف ترویج علم، تغییر نگرش و باور عمومی نسبت به علم، آموزش عمومی، برقراری ارتباط بین ارزش‌های فردی و اجتماعی، کمک به تحقق عدالت جنسیتی، حفاظت از محیط زیست و افزایش همبستگی و انسجام اجتماعی است.

احمدی تاکید کرد: باید در میان مخاطبان و عالمان زبان مشترک ایجاد کنیم که این موضوع نیازمند مجموعه‌ای از برنامه‌هاست و چشم‌انداز کرسی یونسکو در ترویج علم نیز گفتمان‌سازی در این عرصه و شبکه‌سازی گفتمان‌ها است.

اکرم قدیمی، رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم و معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در این مراسم گفت: این فصلی است که علی‌رغم تمام مشکلات با تداوم امید و فعالیت توفیق دریافت مجوز کرسی یونسکو در ترویج علم برای اولین بار در منطقه به جمهوری اسلامی ایران اعطا شده است.

وی با اشاره به اینکه این امر رسالت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را در این زمینه سنگین‌تر می‌کند، افزود: افتتاح این کرسی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور فرصتی برای کل جامعه علمی کشور است تا با استفاده از ظرفیت‌های علمی پژوهشی کشور و منطقه در راستای عمومی‌سازی علم گام بردارد.

رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم ضمن ابراز امیدواری برای آنکه توفیق همکاری همراه با همدلی به منظور دستیابی به اهداف بلند مدت توسعه کشور در این کرسی به دست آید، گفت: امیدوار هستیم با خردورزی بتوانیم از جمع به مجموع تبدیل شویم و در نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق علمی مشارکت کنیم.

قدیمی اضافه کرد: ساختار این کرسی شامل ۱۲ کارگروه مختلف با موضوعات ارتباط دانشگاه با جامعه، انجمن‌های علمی و… است و همچنین اولین کارگروه با عنوان زن و علم کار خودش را آغاز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین درصدد هستیم مراسمی به مناسبت روز جهانی زنان و دختران در علم به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) و با همکاری دکتر الهه حجازی رئیس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران و دکتر ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) برگزار کنیم که این برنامه گفتمان پیشروی علمی نام دارد و ۲۸ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

در پایان نیز کرسی یونسکو در ترویج علم رسماً در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور آغاز به کار کرد.




منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار