کد خبر: ۲۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 13
یک شرکت فنلاندی سعی دارد با تبدیل مستقیم هوا و انرژی تجدیدپذیر به غذا، به نجات زمین کمک کند.
به گزارش آی تابناک : این ادعا وجود دارد که شاید با تبدیل مستقیم انرژی تجدیدپذیر و هوا به غذا و همچنین بازیابی زمین‌هایی که دیگر نیازی به آنها نیست، بتوان زمین را نجات داد.

"جرج مونبیوت"(George Monbiot)، فعال محیط زیست و روزنامه‌نگار باور دارد شاید غذایی که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر و در مخازن تولید می‌شود، بتواند صنعت تولید غذا را دگرگون کند.

وی در صحبت‌های خود، به یک شرکت فنلاندی موسوم به "سولار فودز"(Solar Foods) اشاره کرد که غذا را از هوا تولید می‌کند. این فرآیند، با تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن آغاز می‌شود. هیدروژن پس از این مرحله، انرژی لازم را برای باکتری‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند دی‌اکسید کربن و نیتروژن را به مواد آلی غنی از پروتئین تبدیل کنند که کارآیی آن بیش از گیاهان پرورش یافته با فتوسنتر است.

مونبیوت در مقاله خود نوشت: شرکت "سولار فودز" حدس می‌زند که کارآیی زمین با این روش، تقریبا ۲۰ هزار برابر بیشتر باشد. بدین ترتیب، تامین غذای همه ساکنان روی زمین، به سادگی و فقط با استفاده از بخش کوچکی از سطح زمین، امکان‌پذیر خواهد بود.

صحبت‌های مونبیوت درباره مخرب بودن صنعت تولید غذا، کاملا درست است اما آمار او درست به نظر نمی‌رسند. "پاسی وینیکا"(Pasi Vainikka)، مدیر شرکت سولار فودز گفت: آمار کارآیی که مونبیوت ارائه داده است، فقط به مناطقی از زمین مربوط هستند که زیر سلطه کارخانه‌ها قرار دارند.

گزارش مونبیوت در سال ۲۰۱۸ نشان داد همه پروتئین مورد استفاده مردم جهان در حال حاضر در مناطقی کوچکتر از اوهایو برداشت می‌شود اما لازم است تا کاری برای تاثیرات ناشی از تامین غذای ما و کاهش استفاده از زمین‌های کشاورزی صورت بگیرد و تفاوت قابل توجهی را ایجاد کند. از بین رفتن سکونتگاه‌ها، بزرگترین قاتل زندگی وحشی است و این مشکل، بیشتر در اثر کشاورزی رخ می‌دهد.

کشاورزی و پاکسازی زمین‌ها، مسئولیت تولید یک سوم گازهای گلخانه‌ای را نیز بر عهده دارد و کشاورزی آلی حتی اثرات بدتری هم نسبت به کشاورزی عادی پدید می‌آورد.         

تولید غذا نیز روند ناکارآمدی دارد. تقریبا همه غذایی که مصرف می‌کنیم، در نتیجه فتوسنتز به دست می‌آید. اگر تولید گوشت آزمایشگاهی با استفاده از مواد مغذی حاصل از گیاهان صورت بگیرد، روش خوبی برای تامین پروتئین خواهد بود.

کمتر از ۰.۵ درصد انرژی که به زمین می‌تابد، به غذا تبدیل می‌شود؛ در حالی که شاید پنل‌های خورشیدی بتوانند حدود ۱۷ درصد انرژی حاصل از نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کنند.

سولار فودز باور دارد که می‌تواند الکتریسیته را با استفاده از هیدروژن، به غذایی با کارآیی ۲۰ درصد تبدیل کند. این فرآیند، چندین برابر بهتر از فتوسنتز است.

یک شرکت دیگر موسوم به "کالیستا"(Calysta) نیز وجود دارد که خوراک دام را از میکروب‌هایی تولید می‌کند که از متان تغذیه می‌کنند اما متان، از گاز طبیعی به دست می‌آید.

سولار فودز باور دارد که روش این شرکت، از نظر اقتصادی کارآمد است و می‌تواند قیمت سویا را که ارزان‌ترین خوراک دام است نیز کاهش دهد.




منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار