کد خبر: ۲۸۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 13
در حالی که هزاران محصول جدید برای جلب توجه مخاطبان راه خود را به نمایشگاه CES لاس وگاس باز می‌کنند، جا ماندن برخی از آن‌ها از چشمان شما چندان دور از ذهن نیست.
به گزارش آی تابناک : در حالی که هزاران محصول جدید برای جلب توجه مخاطبان راه خود را به نمایشگاه CES لاس وگاس باز می‌کنند، جا ماندن برخی از آن‌ها از چشمان شما چندان دور از ذهن نیست. تشخیص ترندهایی که آینده را شکل داده و بر آن تاثیر می‌گذارند، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگاه است. و از آن‌جایی که تکنولوژی حالا ابعاد بسیار گسترده‌تری از زندگی ما را نسبت به قبل در بر می‌گیرد، چندین ترند جالب در CES 2020 را شاهد بودیم که در این مطلب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

جایگزینی برای گوشت خوک

گوشت خوک پرمصرف‌ترین گوشت در جهان است و شرکت Impossible Foods سعی کرده با ارائه یک جایگزین گیاهی به نام Impossible Pork به سلامت محیط زیست و بشر کمک کند. بعد از موفقیتی غافلگیرکننده در CES سال پیش با برگر گیاهی Impossible Burger 2.0، این شرکت بار دیگر موفق به جلب توجه‌ها به خود شده است. شاید به نظر برسد که موفقیت سال پیش Impossible Foods اتفاقی بوده، اما امسال مشخص شد که صنعت تکنولوژی، ابداعات مرتبط با مواد غذایی را هم به عنوان بخشی ارزشمند از خود پذیرفته.

افرادی که برخی از مواد غذایی پیشین Impossible Foods را تست کرده‌اند می‌گویند که این شرکت در شبیه‌سازی طعم مواد مد نظر خود بسیار موفق بوده و همین موضوع درباره Impossible Pork هم مصداق دارد. ضمناً باید در نظر داشت از آن‌جایی که ۱۴.۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای در فرآیند دام‌پروری تولید می‌شوند، جایگزین‌های گیاهی می‌توانند تاثیری عظیم بر محیط بگذارند.

علاوه بر این،‌ با راهکارهای این چنینی می‌توان افراد بیشتری را سیر کرد؛ خصوصاً حالا که می‌دانیم جمعیت جهان به شکلی آهسته و پیوسته در حال رشد بوده و تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۹ میلیارد نفر می‌رسد. گوش خوک به صورت خاص در آسیا مصرف فراوانی دارد و در این قاره، ۴.۴ میلیارد نفر از حمعیت کل ۷.۸ میلیارد نفری جهان زندگی می‌کنند.

شهر آینده‌نگرانه تویوتا بدون هیچ راننده انسانی

با اختلاف فراوان، جاه‌طلبانه‌ترین چیزی که در CES 2020 معرفی شد، شهر Woven تویوتا بود؛ یک جامعه مفهومی متعلق به آینده که قرار است در کنار کوهستان فوجی در ژاپن ساخته شود. تویوتا می‌خواهد در این زمین ۱۷۵ هکتاری جامعه مد نظرش را بسازد که تا امروز میزبان تاسیساتی متروکه بوده.

در این زمین، تویوتا آزمایشگاهی خواهد ساخت که بستری برای آزمون و خطا با تکنولوژی‌های آینده مانند اتومبیل‌های خودرانی که با سوخت هیدروژنی کار می‌کنند، ربات‌ها، خانه‌های هوشمند و فرم‌های جدید حمل و نقل شخصی خواهد بود.

در شهر Woven خبری از راننده‌های انسانی نخواهد بود، عمدتا به این خاطر که طرح مفهومی تویوتا در هسته‌اش راجع به شهری است که پیرامون اتومبیل‌ها ساخته شده و قرار است فرم‌هایی پایدارتر و بهینه‌تر از حمل و نقل را شامل شود. احتمالاً جالب‌ترین نکته درباره طرح تویوتا این باشد که افراد عادی قادر به زندگی در شهر Woven خواهند بود. اگر این طرح به موفقیت برسد، بعید نیست که سایر کمپانی‌ها و جوامع هم از ایده تویوتا پیروی کنند.

سنسورهایی برای سلامت بیشتر شما

هر روز که می‌گذرد، سنسورهای سلامت-محور بیشتری راه خود را به محصولات مصرف‌کنندگان باز می‌کنند و همراه آن‌ها، اپلیکیشن‌هایی از راه می‌رسند که قادر به خواندن علائم مربوط به سلامت شما هستند. بسیاری از اطلاعاتی که امروز با محصولات سلامت-محور تکنولوژیک به دست می‌آیند، تا چند سال پیش در بیمارستان‌ها هزینه‌هایی میلیونی روی دستمان می‌گذاشتند. اما این رویه تغییر کرده و در CES 2020 هم مشخص بود که کمپانی‌های حوزه سلامت می‌خواهند به نوآوری‌های بیشتر ادامه دهند.

پیش از هر چیز ساعت ScanWatch را از شرکت Withings داشتیم که حالا به نوار قلب برای پایش عملکرد قلب، سنسور SpO2 برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون و قابلیت تحلیل خواب برای تشخیص تنگی نفس مجهز شده.

یک محصول دیگر هم GoBe3 بود که می‌تواند میزان کالری دریافتی را به صورت خودکار پایش کند و سطح استرس را با یک تکنولوژی مشابه به تکنولوژی تست‌های دروغ‌سنج اندازه بگیرد. بعد از این نوبت به ایربادهای Valencell با قابلیت اندازه‌گیری فشار خون می‌رسد که با یکی از رایج‌ترین مشکلات بدن انسان که به صورت معمول مخفی می‌ماند مبارزه می‌کند.

در کنار این‌ها محصولاتی برای اندازه‌گیری قند خون و همینطور عینک‌هایی برای مبارزه با کور رنگی داشتیم. اگرچه تمام این محصولات هنوز نیازمند توسعه بیشتر هستند، مشاهده اینکه کمپانی‌های مختلف از منابع و انرژی خود برای مقابله با مشکلاتی مهم در سلامت عمومی بشر استفاده می‌کنند، دلگرم‌کننده است.

کامپیوترهایی که مثل موبایل تا می‌شوند

طی سال ۲۰۱۹ میلادی، موبایل‌های تاشو جزو برجسته‌ترین ترندهای دنیای تکنولوژی بودند و حالا در سال ۲۰۲۰ نوبت به لپتاپ‌های تاشو رسیده تا توجه را به خودشان جلب کنند. تا به اینجای کار، تمام شرکت‌ها ایده‌ای مشابه با طرح مفهومی «Horseshoe Band» اینتل که در CES رونمایی شد داشته‌اند. اگر می‌خواهید بدانید کامپیوترهای قدرتمند آینده چه شکلی خواهند بود، به مطالعه این بخش ادامه دهید.

Horseshoe Bend اساسا یک تبلت ۱۷ اینچی (یا به عبارت دیگر یک کامپیوتر All-in-One) است که خم شده و لپتاپی ۱۲.۵ اینچی را با نمایشگر در یک سو و کیبوردی لمسی و تاچ‌پد در سوی دیگر شکل می‌دهد. ضمنا یک کیبورد سخت‌افزاری هم برای دستگاه در نظر گرفته که زیر کیبورد لمسی قرار می‌گیرد. این دستگاه طراحی نوینی دارد که بدون تردید صنعت کامپیوترهای شخصی را به جهاتی غیر قابل پیش‌بینی خواهد برد.

لنوو طی ماه می سال گذشته از دیوایسی مشابه رونمایی کرد و مایکروسافت هم طرح مفهومی یک دستگاه دو نمایشگره را در ماه اکتبر داشت. در جریان CES 2020، لنوو از Thinkpad X1 Fold رونمایی کرد و Dell هم دو دیوایس تاشو Concept Ori و Concept Duet را داشت. به عبارت دیگر، مهمانی تازه شروع شده است.

تکنولوژی‌هایی کمتر تکنولوژیک

تکنولوژی‌های امروز اندکی بیش از حد فراگیر شده‌اند. هرجا را که نگاه می‌کنیم، تکنولوژی به نوعی وارد زندگی‌مان شده و به نظر می‌رسد که دارد راهش را به اماکن و چیزهای بیشتری باز می‌کند. اما یکی از ترندهای CES 2020، استفاده منطقی‌تر از تکنولوژی بود: به‌گونه‌ای که به شکلی طبیعی‌تر با محیط پیرامون ما در هم آمیزد. در CES امسال حداقل سه شرکت در این زمینه فعالیت داشتند: UltraSense ُSentons و Mui Lab.

UltraSense و Sentons در حال انجام کاری مشابه هستند. هر دو شرکت از امواج صوتی برای خلق رابط‌های کاربری لمسی روی هر سطحی، از پلاستیک و فلز گرفته تا چوب و هرچیز دیگر استفاده می‌کنند. این یعنی موبایل‎های بدون دکمه هم از هر زمان دیگر به ما نزدیک‌تر شده‌اند، به خاطر اینکه با تکنولوژی امواج صوتی می‌توانید دکمه‌ای مجازی روی بدنه موبایل تعبیه کنید. به این ترتیب، لمس یک نقطه از بدنه موبایل و نگه داشتن انگشت می‌تواند کار دکمه پاور را انجام دهد. یا با کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین روی بدنه، ولوم تغییر می‌کند.

این دکمه‌های مبتنی بر امواج صوتی دیرتر فرسوده می‌شوند و رابط کاربری هم به شکل بهتری با دیوایس‌های هوشمند در هم خواهد آمیخت. تولیدکنندگان ضمناً می‌توانند از بازخورد لمسی برای کمک به یافتن این دکمه‌ها استفاده کنند. اما فراتر از موبایل‌های هوشمند، هر دو کمپانی می‌خواهند تکنولوژی خود را به سطوح مختلف، مانند فرمان اتومبیل‌ها، لوازم خانگی و چیزهایی از این دست بیاورند.

گذشته از این دو، شرکت Mui Lab رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. این کمپانی نوعی نمایشگر هوشمند با استفاده از سطوح چوبی طبیعی ساخته. در اکثر اوقات تفاوتی با یک تخته چوبی ندارد، اما وقتی وارد حالت نمایشگر می‌شود، دکمه‌ها و پیام‌های سیستمی را به صورت مستقیم روی سطح چوبی نمایش می‌دهد. Mui کلمه‌ای ژاپنی به معنای آرامش ذهن است و ایده پشت این محصول هم ادغام تکنولوژی با محیط زندگی شما، به جای ساخت یک محصول رایج دیگر در دنیای تکنولوژی بوده است.




منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار