تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 05
گروهی از محققان نوعی زبان برنامه‌نویسی تولید کردند که به کمک آن می‌توان روی سلول‌های زنده، برنامه‌نویسی کرده و مدارهای زیستی ایجاد کرد.
گروهی از مهندسین زیست‌شناسی دانشگاه ام. آی. تی، دانشگاه بوستون آمریکا (Boston University) و موسسه ملی فناوری و استانداردها (National Institute of Standards and Technology) یک زبان برنامه‌نویسی جدید ایجاد کرده‌اند که به سلامت بدن انسان کمک می‌کند. این زبان برنامه‌نویسی به محققان ام. آی. تی امکان طراحی مدارهای کدگذاری شده‌ی دی. ان. ای می‌دهد.

این مدارها می‌توانند سلامت سلول‌ها بدن انسان را تجزیه‌وتحلیل کرده و بر اساس آن واکنش نشان بدهند. بعد از بررسی بدن، باکتری‌های سفارشی‌سازی شده (منظور باکتری‌هایی هستند که روی آنها تغییراتی صورت گرفته است.) می‌توانند در بخش‌هایی از بدن که به درمان نیاز دارند و در موقت مقرر، دارو را به بدن تزریق کنند.

زبان برنامه‌نویسی موردنظر، بر پایه‌ی زبان توصیف سخت‌افزار وریلاگ (Verilog) که برای توسعه مدارهای دیجیتالی به کار می‌رود، ایجاد شده است. محققان حسگرها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که بتوان آن‌ها را به صورت رمزگذاری شده در رشته‌های دی. ان. ای قرار داد. سلول‌های کدگذاری شده می‌توانند همه‌چیز از جمله، سطح گلوکز، اکسیژن خون، دما و سطح اسید بدن را اندازه‌گیری کند.

در گذشته تلاش برای طراحی مدارهای زیستی به آزمون‌وخطا و دانش پزشکی بالا وابسته بود؛ اما زبان برنامه‌نویسی توسعه داده شده توسط ام. آی. تی به علم ژنتیک وابسته نبوده و به‌سادگی قابل پیاده‌سازی است. محققان اعلام کردند، کاربران برای استفاده از این زبان، تنها باید با قوانین پایه‌ی برنامه‌نویسی آشنا باشند.

در زمان آزمایش این زبان برنامه‌نویسی جدید، محققان 60 مدار برنامه‌نویسی با عملکردهای مختلف را توسعه دادند که 45 عدد از این مدارها عملکردی موفقیت‌آمیز از خود نشان داده‌اند. این زبان در حال حاضر تنها برای باکتری‌های اشریشیا کُلی (E.coil) بهینه‌سازی شده است؛ اما محققان اعلام کردند به‌زودی این زبان با انواع دیگر باکتری‌ها سازگار خواهد شد.

منبع: سایبربان
منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار