یکی از ناشران معروف دنیای بازی به نام Komachi Ensaka، به تازگی اطلاعات جالب توجهی را از کنسول بازی PlayStation 5 منتشر کرده است. این ناشر بازی به دادههایی در مورد 4 تراشه مخصوص کنسولهای بازی دست پیدا کرده است؛ این تراشهها با اسامی Sparkman, Arden, Oberon و Ariel نامگذاری شدهاند. به گفته کوماچی، دو تراشه نخست مربوط به کنسولهای بازی Xbox X Series بوده و دو تراشه دیگر به کنسول پلی استیشن 5 مرتبط هستند. نام این تراشهها در اطلاعات پیشین هم درج شده و از این رو نزدیک بودن آنها به واقعیت قوت میگیرد.
پردازندههای Sparkman و Arden که به کنسول Xbox X Series مربوط هستند، از فناوری رهگیری پرتو نور (Ray Tracing) به صورت بومی پشتیبانی کرده اما Ariel و Oberon فاقد این ویژگی هستند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که Sony در کنسول پلی استیشن 5 از فناوری Ray Tracing یک کمپانی ثالت استفاده کند. به زبان سادهتر، سونی از فناوری رهگیری پرتو نور AMD استفاده نمیکند.
می دانیم که هر دو کنسول Xbox X Series و PlayStation 5 از فناوری Ray Tracing پشتیبانی میکنند؛ اما ظاهراً سونی بر خلاف مایکروسافت از سخت افزار یک شرکت دیگر برای قسمت Ray Tracing استفاده میکند. البته این مسئله هنوز به طور رسمی از سوی هیچ یک از کمپانیها تأیید و یا تکذیب نشده است. مایکروسافت در حین معرفی Xbox X Series از جزئیات سخت افزاری سرباز زد.
به عقیده برخی منابع، از آنجایی که مایکروسافت خود یک سلطان بزرگ در دنیای کتابخانههای سطح پایین و DirectX است، میتواند اجرای بهینه بازیها در کنسول تولید خود را تضمین کند. در نتیجه سونی برای این منظور به سراغ تقویت یک قسمت دیگر از کنسول پلی استیشن 5 میرود. فناوری رهگیری پرتوهای نورانی تنها توسط کارتهای گرافیک NVIDIA پشتیبانی شده و AMD پشتیبانی از آن را در سخت افزارهای خود آغاز نکرده است. اما به نظر میرسد که با حضور کنسولهای نسل نهم، به این سلطه گری انویدیا نیز پایان داده شود.
منبع : شهر سخت افزار