کد خبر: ۲۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 28
ساعاتی پیش، اطلاعاتی از پردازنده‌های Comet Lake-S شرکت اینتل منتشر شد؛ نسل دهم از پردازنده‌های دسکتاپ میانی این شرکت که باید تا کنون عرضه می‌شد؛ با این وجود توزیع آن به ابتدای سال 2020 رسیده است.
به گزارش آی تابناک :  ساعاتی پیش اطلاعاتی از پردازنده هایComet Lake-S شرکت اینتل منتشر شد؛ نسل دهم از پردازنده‌های دسکتاپ میانی این شرکت که باید تا کنون عرضه می‌شد؛ با این وجود توزیع آن به ابتدای سال 2020 رسیده است. نشت اطلاعات در این سطح، آن هم در فاصله تنها چند ساعت عجیب به نظر می‌رسد. اما این بار اطلاعات شگفت انگیز دیگری از پردازنده‌های Comet Lake-S به‌دست آمده است؛ ظاهراً اینتل خود را برای رقابت سنگین با پردازنده‌های Ryzen 3000 آماده کرده است.

افزون بر ویژگی‌هایی که درمطلب پیشین به آن اشاره شده بود، در اطلاعات جدیدی که به تازگی منتشر شده است، شایعات پیشین تأیید شده و می دانیم که اینتل قابلیت Hyper Threading را افزایش داده است. بدین ترتیب که حتی پردازنده‌های Core i3 به ازای هر هسته از دو رشته بهره می‌برند. جالب است بدانید که حتی در پردازنده‌های Pentium این نسل نیز قابلیت Hyper Threading اجرایی شده و دو هسته‌ی آنها از 4 رشته بهره می‌برند.

intel-ten-02.jpg

پردازنده‌های Core i3 نیز دارای 4 هسته و 8 رشته بوده و حتی در یک یا دو مدل، قابلیت اورکلاک در آنها تعبیه شده است که در سری ضریب باز یا K قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به پردازنده Core i3-10300 اشاره کرد. دومین مسئله، توان حرارتی (TDP) در پردازنده‌های Comet Lake-S است.

در حال حاضر پردازنده i9-9900KS با توان حرارتی 127 وات، گرم‌ترین و بالاترین پردازنده دسکتاپ میانی اینتل در نسل نهم است. این پردازنده در تمام 8 هسته خود به فرکانس 5.0 گیگاهرتز دست یافته و حتی ویژگی اورکلاک بیشتر را یدک می‌کشد. حال می دانیم که بیشینه توان حرارتی در پردازنده‌های Comet Lake-S به 125 وات می‌رسد. این به معنی آن است که اینتل نهایت فرکانس بوست را در آنها تزریق کرده است.

intel-ten-03.jpg

Core i9-10900K بالاترین مدل در گروه Comet Lake-S است که از 10 هسته و 20 رشته، به همراه 20 مگابایت حافظه کش بهره برده و توان حرارتی آن به 125 وات می‌رسد. فرکانس بوست این پردازنده بیش از 5.0 گیگاهرتز خواهد بود. در نتیجه توان حرارتی نسل دهم به نسبت نسل دهم دست کم در پرچمداران بین 10 تا 30 وات افزایش پیدا کرده است. هر چند که پردازنده‌های Comet Lake-S دارای ارتقاء بسیار مناسبی به نسبت نسل نهم بوده و از قدرت به مراتب بالاتری برخوردار هستند، اما توان افزایش توان حرارتی مسئله گریزناپذیری است که به عنوان بهای ماندن در لیتوگرافی 14 نانومتری از سوی اینتل پرداخت می‌شود.





منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار