تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 04
محققان دانشگاه ام. آی. تی روشی جدید برای تشخیص موقعیت‌های کاربران ایجاد کرد که عملکرد آن 20 برابر بهتر از سامانه‌های امروزی است.
آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی دانشگاه ام. آی. تی1 (CSAIL ) اعلام کرد سامانه‌ی جدید با نام کرونوس (Chronos) ایجاد کرده است که می‌تواند موقعیت جغرافیایی کاربران و اشیا مختلف را تنها با استفاده از امواج وای‌فای شناسایی کند. سامانه‌ی کرونوس از هیچ حسگر ثانویه‌ای استفاده نمی‌کند. کرونوس برای ردیابی کاربران و اشیا تنها از فناوری زمان پرواز (Time-of-flight) استفاده می‌کند. این فناوری با اندازه‌گیری مدت‌زمان طی شده توسط امواج وای‌فای تا ابزار کاربر فاصله و محل او را تشخص می‌دهد.
محققان ام. آی. تی اعلام کردند، کرونوس 20 برابر دقیق‌تر از سامانه‌های ردیابی وای‌فای فعلی عمل می‌کنند. آن‌ها گفتند در آزمایش‌های انجام شده، کرونوس تا 94 درصد اتاقی که کاربر در آن قرار دارد را درست تشخیص داده است. همچنین این فناوری می‌تواند با احتمال 97 درصد پیش‌بینی کند، مشتری‌های یک مرکز تجاری در فروشگاه قرار دارند یا نه.
محققان می‌گویند فروشگاه‌ها سامانه‌ای مشابه کرونوس را برای شناسایی افرادی که از وای‌فای آن‌ها سو استفاده می‌کنند، به کار می‌گیرند.
کرونوس می‌تواند موقعیت افراد را با خطای 10 سانتیمتر شناسایی کند. همچنین می‌توان این فناوری را به پهپادها اضافه کرد تا بدون شناسایی شدن از بالای مکان‌های سرپوشیده عبور کرده و موقعیت افراد را مشخص کند.
الگوریتم کرونوس تنها به یک نقطه دسترسی وای‌فای2 (WiFi access point) نیاز دارد؛ این در حالی است که فناوری‌های امروزی برای شناسایی موقعیت کاربر به 4 نقطه‌ی دسترسی نیاز دارند که باید 3 عدد از آن‌ها به‌صورت هم‌زمان و در ترکیب‌های مختلف کار کنند تا با استفاده از روش مثلث سازی3، موقعیت کاربر تشخیص داده شود. به همین علت، فناوری کرونوس می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به گذشته کار خود را انجام دهد.
ابزارهایی که از فناوری وای‌فای پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند در فرکانس‌های مختلفی عمل کنند؛ کرونوس از این وِیژگی استفاده کرده و با ارسال امواج با فرکانس‌های مختلف از صحت نتیجه‌ی به دست آمده اطمینان حاصل می‌کند.

____________________________

1- Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory
2- وسیله‌ای است در یک شبکه رایانه‌ای بی‌سیم که به دستگاه‌های مجهز به ارتباط بی سیم نظیر وای‌فای، بلوتوث، یا سایر پروتکل‌های مرتبط اجازه می‌دهد به عضویت شبکه‌های بی سیم درآمده و با سایر دستگاه‌ها و شبکه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

3- مثلث سازی، روشی برای محاسبه‌ی مختصات یک نقطه با استفاده از زاویه‌ی یک نقطه نسبت به دو نقطه‌ی معین است.
منبع: سایبربان
 

منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار