تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 March 31
آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور آمریکا قصد دارد با استفاده از نسل جدید تراشه‌های آی. بی. ام، نوع جدیدی از ابررایانه‌ها را تولید کرده و آزمایش کند.
در گذشته ساخته شدن تراشه‌هایی که عملکردی مشابه مغز انسان دارند دور از دسترس به نظر می‌رسید؛ اما امروزه تعدادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند آی. بی. ام در حال تولید این تراشه‌ها هستند. آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور آمریکا1  (LLNL) اعلام کرد می‌خواهد با استفاده از تراشه‌های بیولوژیکی شرکت آی. بی. ام در یک ابر رایانه، قدرت الگوریتم یادگیری ماشینی را در موضوع امنیت ملی بررسی کند.

این ابر رایانه از 16 تراشه‌ی ترونرف (TrueNorth)، تشکیل شده است. هر کدام از این تراشه‌ها می‌توانند با تقلید از عملکرد مغز و با مصرف انرژی بسیار کمی، به‌صورت موازی کار کرده و اطلاعات را پردازش کنند.

تراشه ترونرف بسیار کوچک بوده و تنها به بزرگی یک تمبر نامه است؛ اما از یک‌میلیون نورون، 256 سیناپس و 4096 هسته‌ی پردازش موازی استفاده می‌کند و تنها به 70 میلی‌وات انرژی برای فعالیت نیاز دارند. قدرت پردازشی این تراشه 46 گیگا سیناپس2 در ثانیه است.

شرکت آی. بی. ام معتقد است قدرت پردازشی فناوری ترونرف، 1018 دستور در ثانیه است که 50 برابر بیشتر از ابر رایانه‌هایی با توان پتافلاپ قدرت دارد.

آزمایشگاه لارنس از تراشه‌های آی. بی. ام برای بررسی ظرفیت‌های جدید محاسباتی، در اداره‌ی امنیت ملی هسته‌ای آمریکا که شامل ایمنی و امنیت تعهدات بازدارندگی استفاده نیز می‌شود، استفاده می‌کند.

_____________________________

1- Lawrence Livermore National Laboratory
2- گیگا سیناپس، واحدی برای سنجش میزان قدرت پردازشی مشابه عملکرد مغز است.
منبع: سایبربان
منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار