کد خبر: ۲۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 24
پردازنده‌ها نسل دهم «اینتل» موسوم به Comet Lake چه زمانی وارد بازار خواهند شد؟ هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم؛ اما امروز شاهد انتشار چند خبر و مطلب جدید در مورد آنها هستیم؛ اخباری که نشان می‌دهد نسل دهم، می‌تواند توازن وضعیت فعلی بازار را برهم بزند.
به گزارش آی تابناک : تعلل اینتل در عرضه پردازنده‌های نسل دهم کلاس دسکتاپ، این شرکت را با یک چالش بسیار جدی روبرو کرده است. نخستین خبر در این زمینه، عدم تأمین تقاضای OEMها، یا همان سازندگان کامپیوتر و لپ تاپ است. اینتل به دلیل تولید چند خانواده 14 نانومتری، با فشار بر خطوط تولید خود روبرو است. حتی فروش بالای پردازنده‌های AMD Ryzen 3000 هم نتوانسته است جلوی فشار تقاضا بر اینتل را بگیرد. به گفته برخی از شرکای این شرکت، یکی از دلایل از دست دادن بخش‌هایی از بازار توسط اینتل، عدم توانایی برای تأمین تراشه‌ها است.

از این رو Intel به شدت تحت فشار قرار دارد تا از گره 14 نانومتری، به سمت گره‌های 10 و 7 نانومتری حرکت کند که با پردازنده‌های Ice Lake در لپ تاپ، بخشی از این برنامه را اجرایی کرده است. با این وجود برخی از منابع معتبر خبر از یک آرامش پیش از طوفان می‌دهند. به هر حال کاهش قیمت پردازنده‌های اینتل، باعث افزایش نسبی تقاضا خواهد شد که از این رو فشار بیشتری به خطوط تولید اینتل وارد می‌شود.

21111640150l.jpg

البته اینتل دارای چندین ریخته گری بزرگ در سراسر جهان است. به هر حال همچنان بخش اعظم بازار در اختیار این شرکت قرار داشته اما نباید روند رو به رشد پردازنده‌های AMD را دست کم بگیریم. موفقیت این شرکت پس از 5 سال در بازار پردازنده‌ها، ستودنی است.

دومین خبر، مربوط به بخش Hyper Threading در پردازنده‌های نسل دهم است؛ تا کنون در چند خبر و پایگاه داده، به افزایش تعداد رشته‌ها به ازای هر هسته در پردازنده‌های Comet Lake اشاره شده است. در این صورت باید بگوییم که تفاوت پردازنده‌های نسل دهم، دست کم با نسل هشتم بسیار زیاد می‌شود. در روزهای گذشته، متوجه شدیم که در یک پردازنده Core i3 نسل دهم با نام i3-10100 که اطلاعات آن در پایگاه‌های داده به ثبت رسیده بود، 4 هسته و 8 رشته استفاده شده است. این مقدار آن را به یک پردازنده Core i7 نسل ششم و هفتم نزدیک و یا حتی احتمالاً بالاتر می‌کند.

Intel-10th-Gen.png

اینک در دیتابیس SiSoftware یک پردازنده جدید از نسل دهم اینتل قرار دارد؛ این یک تراشه اولیه و نمونه مهندسی است که به همین علت Engineering Sample (ES) در این دیتابیس به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که این پردازنده بر روی یک مادربرد با چیپست H470 قرار دارد؛ در نتیجه حتی مادربردهای سری 400 اینتل نیز تولید گشته و آماده عرضه هستند.

پردازنده‌ای که در دیتابیس SiSoftware خودنمایی می‌کند، یک CPU نوع Core i5 از نسل دهم است که دارای 6 هسته و 12 رشته است. در نتیجه یک پردازنده Core i5 در نسل دهم مشابه یک پردازنده Core i7 در نسل هشتم است. اینتل در چند پلتفرم خود، به حداکثر 4 هسته و 8 رشته قناعت کرده بود؛ اما با ورود پردازنده Ryzen از سال 2017 به بعد، روند طراحی و معرفی اینتل تغییر یافته و تعداد هسته و رشته‌ها را به وضوح افزایش داد.

حال با این اطلاعات می دانیم که تعداد رشته‌ها در ازای هر هسته و قابلیت Hyper Threading در نسل دهم، یک تغییر چشمگیر را دنبال می‌کند.



منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار