کد خبر: ۲۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 23
چند روزی است که بحث اپلیکیشن گرادینت بسیار داغ است. از آن‌ جایی که پیش‌تر این برنامه را معرفی کرده بودیم و حتی از خطرات و مشکلات احتمالی آن نیز برایتان گفتیم، دیگر به نحوه کارکرد این برنامه نمی‌پردازیم.
به گزارش آی تابناک : چند روزی است که بحث اپلیکیشن گرادینت بسیار داغ است. از آن‌ جایی که پیش‌تر این برنامه را معرفی کرده بودیم و حتی از خطرات و مشکلات احتمالی آن نیز برایتان گفتیم، دیگر به نحوه کارکرد این برنامه نمی‌پردازیم. برای یادآوری لازم است بگوییم که این برنامه با گرفتن عکس شما، شبیه‌ترین سلبریتی به شما را به کمک هوش مصنوعی نشان می‌دهد. با ابن حال هدف اصلی این مقاله بیشتر پرداختن به نحوه سازوکار توسعه دهنده این برنامه و همچنین مشکلات و دردسر‌هایی است که برای بسیاری از کاربران (منجمله نگارنده این متن) به وجود آورده است.

تا پیش از این که اعضای خانواده کارداشیان این برنامه را تبلیغ کنند، اپلیکیشن گرادینت در رتبه‌بندی اپ استور، نتوانسته بود رتبه ای بهتر از ۵۴۱ به دست بیاورد. اما با چند تبلیغ از کیم کارداشیان و اسکات دیسیک، ناگهان اپلیکیشن گرادینت مانند بمب صدا کرد و میلیون‌ها بار از اپ استور و گوگل پلی دانلود شد. اما مشکل این جا بود که هدف این برنامه احتمالا چیزی نبود که در ابتدا تصور می‌شد.

توسعه‌دهنده اپ گرادینت کیست؟

گرادینت

بر اساس چیزی که در صفحه این برنامه نوشته است، شرکتی به نام «Ticket To the Moon» مسئول تولید این اپلیکیشن است. اما با جستجو در اینترنت و خواندن قرارداد بین کاربر و اپ که داخل این برنامه هم موجود است، به آدرسی در دلاویر آمریکا می‌رسید. اگر این آدرس را سرچ کنید، به یک شرکت سرمایه‌گذار به نام «Meihua Capital Partners» مواجه می‌شوید.

حالا پس از جستجوی این کمپانی، با یک شرکت هولدینگ کسب و کارهای مجازی در لاس وگاس به نام «MyCompanyWorks» رو به رو می‌شوید. پس از بررسی‌های سایت مشیبل، این کمپانی تایید کرده است که توسعه‌دهنده برنامه گرادینت یکی از شرکای آن‌هاست، ولی اطلاعات دیگری در اختیارشان قرار نداده است. به وب سایت این سازنده هم که می‌روید، نه خبری از لینک‌های متصل به شبکه‌های اجتماعی است و نه اطلاعات درستی از نحوه ارتباط برقرار کردن با آن‌ها.

این توسعه‌دهنده آنقدر بی‌خیال است که حتی به ایمیل‌های کسی هم جواب نمی‌دهد. با این حال می‌توان تنها یک سناریو را برای این اپ درنظر گرفت. آن هم ماشین پول سازی به کمک هیجانات اجتماعی است.

گرادینت در قالب ماشین چاپ پول

گرادینت

توسعه‌دهندگان این برنامه تحت عنوان «Ticket To the Moon» فعالیت می‌کنند و به جز برنامه گرادینت، هیچ برنامه دیگری نیز در اپ استور یا گوگل پلی ارائه نداده‌اند. اما این هم باعث نشد تا کاربران آن را دانلود نکرده و به این برنامه نوظهور شک کنند. بگذارید از خودمان در دیجیاتو شروع کنیم. همانطور که اکثرتان برنامه معرفی اپلیکیشن را در اینستاگرام دیجیاتو مشاهده کردید، ما برای تهیه ویدیوی این پست اپ گرادینت را دانلود کرده بودیم.

بگذارید کمی خودمانی‌تر صحبت کنیم. زمانی که این برنامه را دانلود کردم، در صفحه اول آن از من خواست که حق اشتراک این برنامه را پس از ۳ روز استفاده آزمایشی پرداخت کنم. این برنامه برای این کار ۲۰ دلار می‌خواست. از آن جایی که قرار نبود به صورت طولانی مدت از این اپ استفاده کنم، تصمیم گرفتم که استفاده از نسخه آزمایشی ۳ روزه آن را بپذیرم با این تصور که این برنامه تا قبل از این ۳ روز، پولی از حساب من کسر نخواهد کرد.

در ابتدا این گونه بود. پس از ضبط ویدیو و اتمام کارم با برنامه، طبق معمول همیشه به صفحه اشتراکات ماهیانه خود رفتم تا اشتراک این برنامه را کنسل کنم. همین جا بود که با هدف سازنده این برنامه آشنا شدم. با وجود این که تنها چند ساعت از استفاده من از این برنامه گذشت بود، توسعه‌دهندگان برنامه خلف وعده کرده بودند و ۲۰ دلار، از داخل حساب کاربری اپلم کم کرده بودند.

با این حال علاوه بر این که دیدم این برنامه اشتراک ماهیانه ۳ دلاری نیز دارد، اما گزینه نشان داده شده به من تنها گزینه ۲۰ دلاری ماهیانه یا ۵ دلاری هفتگی بود. به همین دلیل به ایمیل تایید سفارش از سوی اپل مراجعه کردم و به کمک کد پیگیری و مهلت باز پس گیری پول پرداختی (۴۸ ساعت) و چت آنلاین با پشتیبانی اپل، توانستم کل مبلغ کسر شده را به حسابم بازگردانم. اما اگر دیرتر متوجه این قضیه می‌شدم چه اتفاقی میفتاد؟

این اتفاق برای بسیاری از کاربران در سراسر جهان افتاده است. به گونه‌ای که آن‌ها متوجه کسر شدن مبلغ از حسابشان نشده‌اند و پولشان بر باد رفته است. بسیاری از کاربران خشمگین در توییتر نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند و از مشکلاتشان در پس گرفتن پول خود توییت کرده‌اند. اگر به داده‌های شرکت تحلیلگر سنسور تاور نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که این شرکت بی نام و نشان در همین مدت کم بیش از ۱.۱ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

گرادینت

 

برنامه‌های مشابه این اپ هم از نام گرادینت سوءاستفاده کرده‌اند و در طی چند روز گذشته، ۳۰۰ الی ۷۰۰ هزار دلار درآمد کسب کرده‌اند (دیگر آن‌ها را معرفی نمی‌کنیم تا از شکل‌گیری مشکلات به وجود آمده جلوگیری کنیم). البته اپل از ساختن برنامه‌های کپی کار جلوگیری کرده و آن‌ها را از اپ استور حذف می‌کند. اما تا اپل بجنبد، این برنامه‌ها چند صد هزار دلار پول بی زبان را از کاربران بالا کشیده‌اند.

 

مشکل فقط این برنامه نیست

گرادینت

به صورت کلی این برنامه‌ها با هزینه‌های اولیه چند صد هزار دلاری (تبلیغ توسط کارداشیان‌ها) می‌توانند توجهات میلیونی در سراسر جهان را به خود جلب کنند. سپس با استفاده از همان هیجانات اجتماعی می‌توانند میلیون‌ها دلار پول از جیب کاربران بالا بکشند و بدون این که آدرسی یا حتی اطلاعاتی از خودشان در اختیار کسی بگذارند، دمشان را روی کولشان بگذارند و بروند پی کارشان.

با این حال همانطور که انتهای ویدیو اپ گرادینت به شما اخطار دادیم که حریم خصوصی شما و عکس‌های شخصیتان ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، الان هم اخطار می‌دهیم که علاوه بر خطرات بالا، ممکن است از اطلاعات مالیتان هم سوءاستفاده شود. البته با وجود این که کاربران ایرانی نمی‌توانند از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی بهره ببرند، زیاد مشکلی ایجاد نمی‌شود اما همچنان احتمال آن است که پول‌هایی که از طریق گیفت کارت به حسابتان اضافه کرده‌اید را این شکلی از دست بدهید.

پس همانطور که تیم دیجیاتو و دیگر منابع داخلی و خارجی از خطرات استفاده از این برنامه‌ها به شما می‌گویند، بهتر است شما با دانش کامل نسبت به استفاده از این برنامه‌ها اقدام کرده و بدون این که کوچکترین اطلاعاتی در اختیارشان بگذارید اقدام به نصب برنامه‌هایی با توسعه‌دهندگان ناشناخته کنید.



منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار