کد خبر: ۲۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 22
یک شرکت فعال در حوزه امنیت رایانه، نرم افزاری ارائه داده که می‌تواند خطرات ناشی از پهپادها را به حداقل برساند.
به گزارش آی تابناک : پهپادهای غیرنظامی، خطری جدی برای فرودگاه‌ها و برخی تجارت‌ها به شمار می‌روند؛ به همین دلیل شرکت "کاسپرسکی"(Kaspersky) که در حوزه امنیت رایانه فعالیت دارد، راه حل جدیدی ارائه داده تا به سازمان‌ها کمک کند که از خود در برابر تخلف غیرمجاز پهپادها محافظت کنند.

با وجود تعیین ارزش بازار جهانی پهپادها در سال ۲۰۱۸ ، سازگاری این فناوری در مقیاس گسترده می‌تواند تحت تاثیر پیامدهای منفی مربوط به پهپادها قرار بگیرد. بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که فقط ۳۱ درصد کسانی که به سوالات این بررسی پاسخ داده‌اند، نگرش مثبتی نسبت به پهپادها دارند.

بیشترین دلیل پیامدهای منفی پهپادها، استفاده غیرقانونی از آنها است. یکی از نمونه‌های بروز چنین مشکلی، در سال جاری و در "فرودگاه گاتویک"(Gatwick Airport) لندن بود که حضور پهپادها به انحراف هواپیماها از مسیر خود منجر شد. از پهپادها می‌توان برای کارهای مخربی مانند جاسوسی، آسیب رساندن به مردم و یا زیرساخت‌های مهم نیز استفاده کرد.

طرح ضد پهپاد!

شرکت "کاسپرسکی" برای استفاده ایمن‌تر از پهپادها و افزایش مسئولیت اپراتور، روش مخصوص به خود را ابداع کرده است. این شرکت، یک نرم‌افزار ابداع کرده که چندین ماژول سخت‌افزاری در آن به کار گرفته شده تا بتواند پهپاد را از اشیای دیگر تشخیص دهد.

ماژول مخصوص شناسایی می‌تواند با کمک دوربین‌ها، فناوری لیدار و حسگرهای شنیداری، پهپادها را جستجو کند. کاسپرسکی، نخستین شرکتی است که از اسکنر لیزری برای تعیین موقعیت پهپاد استفاده کرده است.

هنگامی که نرم‌افزار، یک جسم متحرک را در آسمان شناسایی کند، مختصات آن را به یک سرور می‌فرستد و سپس این اطلاعات را به یک واحد خاص ارسال می‌کند. واحد پس از دریافت اطلاعات، با چرخش به سوی جسم حرکت می‌کند، به ردیابی آن می‌پردازد و سپس، دوربین روی آن زوم می‌کند.

کاسپرسکی، یک شبکه عصبی را نیز آموزش داده‌ تا پهپادها را از اجسام متحرک دیگر تشخیص دهد و همزمان به تحلیل آنها در ویدئو بپردازد. اگر شبکه عصبی تشخیص دهد که جسم مورد نظر یک پهپاد است، سرور، دستوری را به ماژول می‌فرستد تا ارتباط میان ابزار و کنترل‌کننده آن را برقرار کند. این کار موجب می‌شود تا پهپاد بتواند به جایی که از آن آمده، بازگردد یا در مکانی که سیگنال ارتباطی آن با کنترل کننده قطع شده، فرود آید؛ بدین ترتیب آسیب‌های وارد شده به پهپاد به حداقل می‌رسند.



منبع : ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار