تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 21
پژوهشگران مرکز تحقیقاتی "موسسه هلمهولتز زنتروم درسدن راسندرف"(Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf) آلمان در مطالعه اخیرشان به طور تصادفی شکل جدید و پایدار پلوتونیوم را کشف کرده‌اند.
به گزارش آی تابناک : تیمی از دانشمندان به صورت اتفاقی شکل جدید و پایدار پلوتونیوم را کشف کرده‌اند. حمل و نقل  و ذخیره این عنصر مشهور به دلیل سمی بودن آن بسیار مشکل است اما یافته‌های جدید این پژوهشگران می‌تواند به راه‌های جدیدی برای مقابله با این مشکلات منجر شود.

پلوتونیوم به عنوان یک عنصر ناپایدار شناخته شده است و این موضوع آن را هم به یک منبع انرژی فوق العاده قدرتمند و هم یک فاجعه زیست محیطی به طور بالقوه ویرانگر تبدیل کرده است. بعضی از ایزوتوپ‌های پلوتونیوم می‌توانند ده‌ها میلیون سال باقی بمانند که اگر وارد آبهای زیرزمینی شود پیامدهای منفی زیادی در پی خواهند داشت.

دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی"HZDR" هنگامی که این عنصر را ایجاد کردند و در حال انجام مراحل ذخیره و انتقال آن بودند به طور تصادفی یک فرم جدید و پایدار از پلوتونیوم را کشف کردند.

یکی از اشکال ایمن‌تر این عنصر، "دی اکسید پلوتونیوم"(plutonium dioxide) است که یک ماده سرامیکی نسبتاً پایدار است که در آب حل نمی‌شود و از نقطه ذوب بالایی برخوردار است. نانوذرات دی‌اکسید پلوتونیوم را می‌توان از پیش ماده‌های مختلف، به شکل ایزوتوپ های مختلف پلوتونیوم ساخت. پژوهشگران این مطالعه هنگامیکه در حال حل کردن یک پیش ماده به نام "پلوتونیوم VI " (Pu VI) در آب بودند واکنش عجیبی را مشاهده کردند.

پلوتونیوم VI طی انتقال به دی اکسید پلوتونیوم یک مرحله گذر که جامد و پایدار است را گذراند. به نظر می‌رسد ماده مذکور پلوتونیوم پنج ظرفیتی(pentavalent plutonium) است اما این فرم معمولاً جامد و پایدار نیست.

"کریستینا کواشینینا"(Kristina Kvashnina) محقق اصلی این مطالعه گفت: هر بار که نانوذرات را از سایر پیش ماده‌های Pu (III) ،  (IV) یا (V) ایجاد می‌کنیم واکنش خیلی سریع انجام می‌شود، اما این بار ما یک پدیده عجیب را هنگام آزمایش مشاهده کردیم. ما نمی‌توانستیم باور کنیم اما این واکنش کاملا واضح بود.

محققان برای تأیید این موضوع  آن را در(ROBL) که یک طیف سنج جذب اشعه ایکس است، آزمایش کردند. پژوهشگران این مطالعه توانستند انرژی مواد رادیواکتیو را با قرار دادن آنها در معرض اشعه ایکس مورد مطالعه قرار داده و سپس فلورسانس آنها را اندازه گیری کنند. پس از آزمایش‌های بسیار پژوهشگران تأیید کردند که این ماده پایدار است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Angewandte Chemie" منتشر شد.