کد خبر: ۲۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 21
رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: در راستای اجرای منویات رهبری برای تسهیل اخذ مجوزهای شرکت‌های دانش بنیان، جلساتی با برخی سازمان‌های مهم برگزار کردیم.
به گزارش آی تابناک : چندی پیش مراسم دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد. در جریان این دیدار، ایشان با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، وجود انگیزه، اعتمادبه‌نفس و خودباوری در حرف و عمل جوانان متخصص را نشانه‌ای شوق‌انگیز از استمرار جریان علمی در کشور برشمردند.

در این دیدار نخبگان مسائل و مشکلات خود را در حضور مقام معظم رهبری مطرح کردند و ایشان در پاسخ به این مشکلات فرمودند: «اوّلاً بایستی زیرساخت‌های قانونی این شرکتهای دانش‌بنیان فراهم بشود؛ الان بسیاری از زیرساخت‌های قانونی اینها مشخّص نیست که در بعضی از صحبتهای دوستان هم این معنا بود.

ثانیاً موانع را بر طرف کنند که بعضی از موانع را گفتند. اتّفاقاً همین موضوع «شش ماه» را که یکی از این دوستان گفتند، دیروز اینجا به من گفته شد؛ یکی از این شرکتهای دانش‌بنیان گفتند که ما این محصول را ــ که یک محصول خیلی برجسته‌ خوبی بودــ در ظرف هشت ماه ساخته‌ایم که بسیار مدّت کوتاهی است برای [ساخت] این محصول؛ شش ماه طول کشید که مجوّز گرفتیم! یعنی مجوّزی که مثلاً در ظرف یک هفته بایستی صادر بشود، شش ماه طول میکشد؛ اینها باید برداشته بشود. موانع کسب و کار اینها است، اصلاح فضای کسب و کار که بنده مکرّر تأکید کرده‌ام بر روی آن، یعنی اینکه موانع کار برداشته بشود، موازی‌کاری‌های غلط انجام نگیرد. البتّه انحصار هم بایستی برداشته بشود که در صحبتهای دوستان هم مسئله‌ انحصار بود.»

بر این اساس در نظر داریم مشکلات شرکتهای دانش بنیان و مطالبات رهبری را در این زمینه از مسئولان مختلف پیگیری کنیم در همین زمینه رئیس مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی با مهر گفتگو کرده است که به شرح زیر است:

رفع موانع اخذ مجوز تولید برای شرکت های دانش بنیان

محمدحسین بهشتی در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه اقدامات معاونت علمی در زمینه آخرین تأکیدات رهبری برای تسهیل روند اخذ مجوز شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: در راستای بازدیدی که مقام معظم رهبری از دستاوردهای محققان و پژوهشگران در شرکتهای دانش بنیان داشتند و برخی از مدیران این شرکتها اعتراضاتی در زمینه اخذ مجوز بیان کردند جلساتی با سازمانهای مختلف داشته ایم.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال جلسه ای با سازمان انرژی اتمی داشتیم، بیان کرد: برخی محصولاتی که تولید می شوند نیاز به اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی دارند از این رو هفته پیش جلسه ای با رئیس این سازمان داشتیم تا مشکلات شرکتهای دانش بنیان برای اخذ مجوزها را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: این جلسه برای سهولت در فرآیند اخذ مجوزهای شرکتهای دانش بنیانی که باید تاییدیه سازمان انرژی اتمی را داشته باشند، برگزار شد.

بهشتی عنوان کرد: اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان حفظ نباتات از جمله سازمانهای مهم دیگری بود که با آنها نیز جلساتی برای رفع مشکل شرکتهای دانش بنیان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: برخی محصولات که توسط شرکتهای دانش بنیان تولید می شوند می بایست پروسه اجرایی شدن و پایلوت را بگذرانند تا به مرحله اخذ مجوز برسند؛ از این رو این سازمان ها در صدد برآمدند تا محصولات این چنینی را با اجرای پایلوت مورد تست قرار دهند.

وی اظهار داشت: البته برخی از مشکلات این شرکتها نیز به معاونت علمی و فناوری اعلام می شود که ما پیگیر این قضیه هستیم.

به گفته بهشتی، ما پیگیر اخذ مجوزها در راستای منویات رهبری هستیم و تا جایی که مقدور است فرایند مجوز دهی را تسهیل می کنیم؛ برخی از مشکلات این شرکت تامین هزینه بوده؛ برای تسهیل این موضوع نیز قرار است بخشی از هزینه ها برای اخذ مجوز توسط معاونت علمی تامین شود.

بهشتی با تاکید بر اینکه این جلسات در راستای شتابگیری اخذ مجوزهای شرکتهای دانش بنیان و استفاده از محصولات ایرانی به جای محصولات خارجی برگزار شده است، خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش بنیانی که با مشکل اخذ مجوز روبرو هستند  می توانند به معاونت علمی اطلاع دهند تا رایزنی ها را برای رفع این مشکل در پیش بگیریم.



منبع : مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار