کد خبر: ۲۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 20
اینکه ابزارهای هوشمندی که روزانه با آنها در ارتباط هستیم همواره مقداری از اطلاعات مهم ما را ذخیره می‌کنند امری طبیعی است ولی اینکه از آنها سو استفاده شود بحث مهمتری است که باید به هر نحوی جلوی آن گرفته شود.
به گزارش آی تابناک : اینکه ابزارهای هوشمندی که روزانه با آنها در ارتباط هستیم همواره مقداری از اطلاعات مهم ما را ذخیره می‌کنند امری طبیعی است ولی اینکه از آنها سو استفاده شود بحث مهمتری است که باید به هر نحوی جلوی آن گرفته شود. به تازگی تحقیقات محققین نشان داده که حتی ست‌تاپ‌باکس‌های هوشمند نیز اطلاعات کاربران را جمع آوری کرده و از آنها برای مقاصد مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

بر اساس کار تحقیقاتی که در دانشگاه پرینستون صورت پذیرفته، محققین به این نتیجه رسیده‌اند که ست‌تاپ باکس‌هایی که در تلویزیون‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند را باید یکی از جدیدترین ابزارهایی دانست که قصد جمع‌آوری اطلاعات ما را دارند.

در این تحقیقات که آقای آرویند نارایانان، استادیار علوم رایانه در دانشگاه پرینستون در جریان مصاحبه‌ای با TheVerge در مورد آن توضیح داده، این دستگاه‌ها حتی تصاویر صفحات و محتوایی که شما تماشا می‌کنید جمع‌آوری کرده و به سرورهای خود ارسال می‌کنند.

طبق ادعای وبسایت منتشر کننده این خبر ارزان‌تر بودن قیمت این دستگاه‌ها نسبت به سال گذشته در واقع نشانه‌ای از این است که شرکت‌های سازنده آنها راهکاری برای جذب درآمد بیشتر از دستگاه‌های خود پیدا کرده‌اند و به همین دلیل توانسته‌اند قیمت این محصولات را کاهش دهند؛ این راهکار فروش اطلاعات کاربران به مراکزی هست که امور بررسی داده‌ای و شناسایی سلائق و ردیابی افراد را ترتیب می‌دهند.

roku-1.jpg

برای مثال می‌توانیم به گیرنده‌های هوشمند شرکت Roku اشاره کنیم که با قیمتی کمتر از 200 دلار در بازار به فروش می‌روند و پلن دوم درآمدی شرکت تبلیغات درون برنامه‌ای هدفمند است تا بتوان به کاربر آن چیزی را نشان داد و برایش تبلیغ کرد که در چارچوب علاقه‌مندی او قرار دارد؛ این هدف با دانستن تمایلات کاربر مشخص می‌شود که بهترین راهکار آن، ردیابی صفحات و محتوایی است که کاربر آنها را در تلویزیون شخصی خانه خود تماشا می‌کند.

به صورت فنی وقتی یک دستگاه هوشمند را می‌خرید یعنی موافقید اطلاعات شما در اختیار شرکت‌های دیگر قرار بگیرد.

اما در مورد میزان فعالیت‌های نظارتی که توسط این دستگاه‌ها صورت می‌گیرد نیز آقای آرویند که همکاری دکتر هومن مهاجری مقدم در این پروژه است اعلام نموده که این گروه روباتی هوشمند (نرم‌افزاری) را برای شبیه‌سازی رفتار انسانی در تماشای تلویزیون را تنظیم کرده‌اند که روی هر دو گیرنده هوشمند Roku TV و Amazon Fire TV انبوهی از کانال‌های ویدئویی و محتوایی را ساخته و منابع مد نظرشان را به آنها اضافه می‌کند.

همچنین این ربات طوری برنامه‌ریزی شده که عملکرد انسانی را در تماشای کانال‌ها شبیه‌سازی کرده و هر وقت ربات با یک تبلیغ روبرو شود، در خروجی خود علامتی را نشان می‌دهد که مؤید آن است که اطلاعاتی در پس‌زمینه دستگاه جمع‌آوری شده و متناسب با آن به کاربر نشان داده می‌شود.

در ادامه این تحقیق نشان داده که 89 درصد کانال‌هایی که در ست‌تاپ باکس آمازون Fire TV ساخته شده‌اند و 69 درصد کانال‌های گیرنده Roku اطلاعات کاربر را به صورت ناشناس جمع‌آوری می‌کنند. نکته جالب این است که 97 درصد این کانال‌ها اطلاعات را به منبع مشخصی ارسال می‌کنند که سرویس تبلیغات گوگل یا همان Goggle DoubleClick است.

roku-2.jpg

نکته جالب دیگر این تحقیق این است که TheVerge برای مشخص شدن داستان ایمیلی را به گوگل ارسال کرده و در مورد این داستان از آنها پرس و جو کرده است. پاسخ گوگل به این استعلام به صورت زیر بوده است:

مانند دیگر ناشران، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای ویژه تلویزیون‌های هوشمند نیز می‌توانند از سرویس‌های تبلیغاتی شرکت گوگل برای رسیدن به محتوای اصلی خود برای تبلیغات استفاده کنند و ما نیز به آنها کمک می‌کنیم بتوانند به اهداف خود در چارچوب حفظ امنیت تجارب کاربران، دست پیدا کنند.

متناسب با منابعی که کاربران به آنها رجوع می‌کنند، توسعه‌دهندگان نیز ممکن است اطلاعات خود را با گوگل به اشتراک بگذارند و این دقیقاً مانند اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران توسط خودشان در پلتفرم‌هایی مانند وب، موبایل و یا دیگر ابزارهاست.

با توجه به آنچه گوگل به TheVerge پاسخ داده در انتها می‌توانیم اینطور نتیجه‌گیری کنیم که هر دستگاه هوشمندی که در دوروبر خودمان داریم اطلاعات مربوط به علائق و سلائق ما را به سرویس‌های دیگر ارسال می‌کنند که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است از آنها برای امور تبلیغاتی استفاده شود.

به هر حال ما در دنیایی مملو از هجوم رسانه‌ای و فناوری قرار گرفته‌ایم و به نظر ادامه زندگی بروز و هوشمند بدون نیاز به این ابزارها ممکن نیست.

در نظر داشته باشید که دستگاه‌هایی که دوروبر ما وجود دارند در بسیاری مواقع نسخه غیر هوشمند نیز دارند و اگر شما از جمله افرادی هستید که به امنیت اطلاعات خود اهمیت فراوانی می‌‌دهید بهتر است تنها از تلویزیون‌های ساده و یا دستگاه‌هایی استفاده کنید که کمترین ارتباط را با اینترنت دارند.



منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار