کد خبر: ۲۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 20
سیستم ABS را باید یکی از اختراعات اساسی در صنعت خودروسازی قلمداد کرد. پیش از این نحوه کارکرد ABS به صورت یک مهارت فردی در راننده های ماهر دیده می شد حال با استفاده از نسل جدید ترمزهای ABS این نجات دهنده جان انسان ها در دسترس همگان خواهد بود.
به گزارش آی تابناک : به طورکلی دو شرکت بزرگ آلمانی بوش و مرسدس در سال 1987 سیستم های ترمز ضد قفل امروزی را معرفی کردند. ABS نه تنها جان افراد را نجات می دهد بلکه در شرایط نه چندان بحرانی نیز می تواند از ضرر مالی جلوگیری کند.

ایجاد ریتم در ترمزگیری در واقع یک تکنیک به حساب می آید. به کمک این تکنیک حداکثر توان تولیدی ترمز برای جلوگیری از لغزش و سر خوردن لاستیک ها استفاده شود.

این مسئله به اندازه ای مهم است که امکان حفظ کنترل فرمان را به شما می دهد. به طور مثال یک چرخ در جاده خیس پیش از قفل شدن کامل کمترین چسبندگی را ایجاد می کند و کار ABS در همین نقطه آغاز می شود.

بدترین حالت قفل شدن هر دو چرخ جلو است که هدایت پذیری را از شما سلب می کند و حتی با چرخش کامل فرمان نیز تغییری در مسیر ایجاد نمی شود.

در زمانی که سیستم ABS هنوز به طور استاندارد بر روی خودروها استفاده نمی شد، برای ایجاد ریتم در زمان ترمزگیری که حالتی شبیه به عملکرد ABS دارد راننده باید با تمام قدرت بر روی پدال ترمز کوبیده و با رها سازی مجدد این عمل را هر یک ثانیه یک بار تا زمان توقف کامل و یا رها سازی چرخ از قفل شدن انجام می داد. این کار دو مزیت اساسی ایجاد می کرد. اول از حداکثر قدرت ترمز استفاده می شود و دوم امکان هدایت کردن چرخ به وجود می آمد.

آخرین نسل سیستم ABS شرکت بوش قابلیت انجام این کار را تا 40 بار در ثانیه دارد. سیستم های ABS که به طور الکترونیکی کنترل می شوند شامل شیر هیدرولیکی، آکومولاتور (مخزن ذخیره سیال هیدرولیک تحت فشار) و پمپ هستند.

زمانی که خودرو را روشن می کنید. پمپ مخزن را تحت فشار قرار می دهد و در لحظه ای که چرخ شروع به قفل شدن می کند سوپاپ کنترل کننده شیر تا حدودی باز می شود تا از فشار بیش از حد به ترمز چرخ ها جلوگیری کند. این عمل صرف نظر از آن است که راننده چقدر پدال ترمز را به سختی فشار می دهد.

سیستم ABS

اگر چرخ های خودرو همچنان به قفل شدن ادامه دهند سوپاپ بیشتر و بیشتر باز می شود تا سیال به مخزن باز گردد و پس از جلوگیری از قفل شدن، سیال ذخیره شده در مخزن دوباره فشار را به مدار ترمز باز می گرداند.

آنچه که راننده در زمان فعال شدن ABS احساس می کند، لرزش سریع پدال ترمز و سر و صدای عجیب و غریب آن است تا از حداکثر توان ترمز استفاده شود. ABS به خودی خود سیستم پیچیده و شگفت انگیزی است که درصد اطمینان بسیار بالایی دارد. قابلیت های جدید همچون توانایی کنترل هر چرخ به صورت جدا نیز باعث به وجود آمدن فن آوری هایی همچون ESP/ِDSC و کنترل و حفظ خط رانندگی با کمک ترمز را به وجود آورده است. مسئله ای که در رانندگی خودران به خوبی لمس می شود.

در زمانی که راننده دچار خواب آلودگی می شود یا برای جلوگیری از برخورد نیاز به حفظ خط رانندگی خود را دارد، سیستم های کمکی جدید به کار می آید و دوربین ها با تشخیص علامت گذاری بر روی زمین می توانند از انحراف خودرو جلوگیری کنند. این کار به کمک نسل جدید سیستم ABS شرکت بوش نیز رخ می دهد. با این سیستم و به کمک ایجاد نیروی ترمزی در یک سمت از انحراف خودرو جلوگیری می شود.

پیش از این در مطلبی به سرگذشت این اختراع تاریخی پرداختیم که می توانید در  اینجا مطالعه کنید.



منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار