کد خبر: ۲۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 16
خیلی از ما سفر با قطار را به انواع دیگر سفر با وسایل نقلیه مختلف ترجیح می‌‍دهیم. قطار ما را امن و راحت (و صد البته با قیمتی مناسب نسبت به هواپیما) به مقصد می‌رساند و علاوه بر این، این امکان را به ما می‌دهد که در سفر بتوانیم فعالیت کنیم، راه برویم، بخوابیم و حتی در رستوران و کافی شاپ قطار غذا بخوریم.
به گزارش آی تابناک : خیلی از ما سفر با قطار را به انواع دیگر سفر با وسایل نقلیه مختلف ترجیح می‌‍دهیم. قطار ما را امن و راحت (و صد البته با قیمتی مناسب نسبت به هواپیما) به مقصد می‌رساند و علاوه بر این، این امکان را به ما می‌دهد که در سفر بتوانیم فعالیت کنیم، راه برویم، بخوابیم و حتی در رستوران و کافی شاپ قطار غذا بخوریم. همچنین سفر با قطار می‌تواند علاوه بر مقصد، خاطرات خوبی را در طول راه ایجاد کند. از لحظه خرید بلیط قطار تا وقتی که به آن سوار می‌شویم، مشغول برنامه‌ریزی برای بهتر گذراندن ساعت‌هایمان در این وسیله نقلیه دوست‌داشتنی هستیم. اما در قطارهای مختلف، بسته به شرکت ارائه دهنده خدمات یا نوع قطار، کارمندان مختلفی هم در سفر کنار ما حضور دارند که اولین وظیفه آن‌ها حفظ امنیت و راحتی مسافران در طول سفر است. از این کارمندان که خدمه قطار نامیده می‌شوند چه چیزهایی می‌‍دانید؟ با وظایفشان آشنا هستید؟ آیا می‌دانید آن‌ها در چه مواردی می‎‌توانند به شما کمک کنند؟ در این مطلب با هم خدمه قطار را بیشتر می‌شناسیم، پس پیش از خرید بلیط قطار حتما این مطلب را بخوانید.

 

رئیس قطار، مدیریت یک سفر

رئیس قطار در واقع مدیریت تمام خدمه و فرایندهای جاری در یک قطار را از ابتدا تا انتهای سفر به عهده دارد. رئیس قطار هم از خدمه محسوب می‌شود اما روی تمام خدمه نظارت می‌کند. در قوانین بین‌المللی، رئیس قطار همیشه در سالن یک کوپه دوم مستقر است. در قطارهای مسافربری (یا حتی باری)، این فرد فعالیت تمام پرسنل از جمله مهمانداران، نظافتچی‌ها، ماموران باربری و... را تحت نظر دارد، با کمک ماموران انتظامی مشکلات و بی‌نظمی‌های احتمالی در قطار را مدیریت می‌کند، اختلاف بین مسافران در مورد بلیت، محل کوپه و... را حل می‌کند و مطمئن می‎شود تمام مقررات قطار توسط خدمه و مسافران رعایت خواهد شد. پس خرید بلیط قطار را با خیال راحت انجام بدهید!

 

مهماندارها،  همیشه آماده کمک

مهمانداران در هر قطاری، یک جورهایی آچار فرانسه قطار محسوب می‌شوند و اگر نباشند، همه چیز از حرکت خواهد ایستاد. مهمانداران معمولا بین کوپه‌ها در رفت و آمد هستند و هر وقت به آن‌ها نیاز داشته باشید پاسخگویتان خواهند بود. مهماندارها وظیفه دارند نحوه استفاده از تجهیزات رفاهی و ایمنی در هر کوپه را به مسافران یاد بدهند، در مورد خدمات مختلف قطار مثل رستوران، محل مدیریت، خدمات اورژانسی و .... به مسافران آموزش بدهند یا بروشورهای آموزشی پخش کنند، آب آشامیدنی مورد نیاز آن‌ها را فراهم کنند و توقف‌های مختلف را با زمان و مکان دقیق به اطلاعشان برسانند، موارد اورژانسی یا خطرناک را درمورد مسافرانی که شرایط ویژه دارند به سرمهماندار اطلاع بدهند و بلیط‌ها را هنگام سوار شدن مسافران به دقت کنترل کنند تا کسی وارد کوپه اشتباهی نشود. پس بهتر است وقت خرید بلیط قطار کوپه و تختتان را دقیقا چک کنید تا هنگام ورود به قطار سریع‌تر و راحت‌تر به کوپه خودتان برسید.

 

سرمهماندار، هماهنگی در بالاترین حد

سرمهماندار در بیشتر قطارها، وظیفه نظارت روی تمام فعالیت‌ها و وظایف مهمانداران را دارد و ماموران رستوران و خدمات را هم مدیریت می‎کند. سرمهماندار در واقع رابط بین مسافران و مهمانداران با رئیس قطار است. سرمهماندار مطمئن می‌شود که فرایندهای مختلف سفر مثل راهنمایی مسافران به کوپه‌ها، رسیدگی به مسافران با نیازهای ویژه و پذیرایی وعده‌های مختلف با کمترین نقص انجام می‎شوند.

                                          

پزشک قطار، خیالِ راحت از سلامت

از آن جایی که قطار تعداد زیادی انسان را با سن و سال و شرایط مختلف در کنار هم برای چند ساعت طولانی نگه می‌دارد، خطر مشکلات سلامتی همیشه وجود دارد. در هر لحظه ممکن است یک نفر بر اثر حرکت قطار دچار سرگیجه و از حال رفتگی شود، یک سالمند نیاز به کمک داشته باشد یا یک کودک بیمار نیاز به رسیدگی فوری داشته باشد. برای پاسخگویی به این نیاز خیلی مهم، در بیشتر قطارهای مسافربری درجه یک، یک پزشک مستقر حضور دارد. این پزشک در طول سفر، معاینات مختلف پزشکی برای بیماران انجام می‌دهد و به بیمارانی که نیاز به رسیدگی فوری و اورژانسی دارد رسیدگی می‌کند، هنگامی که حال کسی به شدت بد باشد با رئیس قطار ارتباط برقرار کرده و از او می‌خواهد از ایستگاه بعدی درخواست آمبولانس کند.

 

سفر با قطار، مثل انواع دیگر سفر وقتی لذت‌بخش‌تر می‌شود که نکات ایمنی را بدانیم و مراقب خود و خانواده‌مان باشیم. پیش از خرید بلیط قطار از روز حرکتتان مطمئن شوید تا نیازی به تعویض و استرداد بلیط پیدا نکنید. کوپه‌های بانوان را شناسایی کنید و اگر راحت‌تر هستید برای آن‌ها بلیط بخرید. بهتر است در قطار مسئولیت بار کسانی که نمی‌شناسید را قبول نکنید، مخصوصا وقتی بار هم مثل صاحبش ناشناس است. اگر پول نقد، طلا یا وسایل ارزشمند به همراه دارید (حتی لپ تاپ و تبلت) از آن‌ها به دقت مراقبت کنید و اگر کوپه خودتان را برای رفتن به دستشویی یا رستوران ترک می‌کنید همیشه آن‌ها را در چمدانتان بگذارید. خیلی از قطارها دوربین مداربسته دارند و می‌توانند به شما نشان بدهند برای وسایل گم شده چه اتفاقی می‌افتد اما بهتر است کلا ریسک نکنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار