تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 March 29
سازمان دارپا می‌خواهد با هک کردن شبکه‌ی عصبی، سرعت یادگیری کاربران را به صورت چشمگیری افزایش دهد.
داستان فیلم ماتریکس در یک فضای مجازی اتفاق می‌افتد. داستان این فیلم زمانی را به تصویر می‌کشد که انسان‌ها توسط ربات‌ها در یک فضای مجازی به دام افتاده‌اند. در بخشی از این فیلم، شبکه‌ی عصبی نئو، شخصیت اصلی داستان، هک شد و به او این امکان را داد با سرعت بسیار بالایی فنون رزمی را فرا بگیرد. حال تصور کنید که این موضوع حقیقت پیدا کند و کاربران بتوانند تنها در مدت چند روز زبان چینی را به‌صورت کامل آموزش ببینند.

جدیدترین پروژه‌ی سازمان دارپا در مورد هک شبکه‌ی عصبی است. این سازمان سعی دارد با تحریک شبکه‌ی عصبی کاربر، امکانی را فراهم کند تا موضوعات مختلف را با سرعت و کیفیت بهتری آموزش ببینند. نام این پروژه «تمرین هدف‌گیری انعطاف‌پذیری عصبی » (Targeted Neuroplasticity Training) نام دارد که با تحریک شبکه‌ی عصبی سراسر بدن کاربر، آموزش را برای وی ساده‌تر می‌کند. این روش می‌تواند راهی کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر برای آموزش مباحثی، مانند یادگیری زبان خارجی، رمزنگاری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌حساب بیاید.

از آنجایی که سازمان دارپا، یکی از بازوهای اصلی وزارت دفاع آمریکا به‌حساب می‌آید، می‌توان تصور کرد که از این فناوری برای آموزش رمزگشایی، تجزیه اطلاعات، آموزش زبان آلمانی و اردو به نیروهای نظامی، استفاده خواهد شد.

محققان گفتند: «تحقیقات اخیر نشان می‌دهند، تحریک محیطی اعصاب به‌راحتی از طریق پوست امکان‌پذیر است و به کمک آن می‌توان مناطق مربوط به یادگیری مغز را فعال کرد. این موضوع روند طبیعی عملکرد سیناپس‌ها برای یادگیری را بیان می‌کند؛ اما ناشناخته‌های بسیاری در مورد مکانیزم عملکرد آن وجود دارد.»

محققان ادامه دادند: «در زمان تحریک رشته‌های عصبی، مغز یک انسان بزرگ‌سال می‌تواند با همان قدرت زمان کودکی، شروع به یادگیری بکند.»

فناوری تمرین هدف‌گیری انعطاف‌پذیری عصبی، برای نیروهای نظامی بسیار قابل‌توجه است؛ زیرا در زمان جنگ، می‌توان مردم را در زمان بسیار کوتاهی به جاسوسان، فیلم‌بردارها و نیروهای حرفه‌ای تبدیل کرد.

__________________________________

1- ساختمان مغز انسان از یک ساختار پویا تشکیل شده است که در مواجه با تجربیات جدید خود را تغییر و تطبیق می‌دهد و می‌تواند خود را در برابر آسیب‌های مختلف مقاوم کند. این پدیده « انعطاف‌پذیری عصبی » نام دارد.

منبع: سایبربان
منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار