کد خبر: ۲۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 03
در این گزارش به تبیین نکاتی درخصوص علت به اشتراک گذاری تصاویر نیمه برهنه کاربران دختر در صفحه اینستاگرام خود پرداخته شده است.
به گزارش آی تابناک : تقریبا یک دهه پیش، ماهواره یک تهدید بزرگ برای فرهنگ به شمار می‌آمد، در آن زمان خبری از شبکه‌های اجتماعی به معنای فعلی نبود. بعدها با گسترش علم فناوری و دسترسی آسان به اینترنت، کم‌کم شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی و داخلی روی کار آمدند. این شبکه‌ها به دلیل قابلیت‌های ویژه‌ای که داشتند خیلی زود توانستند در میان مردم جای خود را پیدا کنند. در حال حاضر میلیون‌ها کاربر در این شبکه‌ها و پیام رسان‌ها فعالند. برخی از آنها مانند اینستاگرام به دلیل امکاناتی که دارد نسبت به بقیه از جذابیت بیشتری برخوردار است بنابراین طبیعی است به همان میزان مخاطب بیشتری هم داشته باشد. دایره گستردگی این شبکه به وسعت جهان است و کاربران از هر کجای دنیا می‌توانند به راحتی با یکدیگر در ارتباط باشند؛ این ویژگی و به دنبال آن اقبال وسیع کاربران، سبب جایگزینی فعالیت‌های شبکه‌های ضد انقلاب و ماهواره‌ای به اینستاگرام و به عبارت دیگر، کوچک شدن آن تا اندازه تلفن همراه شده است.  

تغییر معیارهای زیبایی در اینستاگرام/ زنان از انتشار تصاویر نیمه برهنه خود در اینستاگرام چه بهره‌ای می‌برند؟

برخی از کاربران هم تحت تاثیر این شبکه‌ها و فعالیتشان در اینستاگرام، با  نشر و بازنشر مطالب و تصاویری با همان مضامین و محتوا، در همین مسیر پیش می‌روند. یکی از مواردی که متاسفانه به وفور در این شبکه دیده می‌شود، اشتراک‌گذاری ویدئوها و تصاویر برهنه از خودِ کاربران و یا از افراد مشهور است.

تغییر معیارهای زیبایی در اینستاگرام

اینکه کاربران و گردانندگان شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال چه چیزی هستند، جای بحث بسیار دارد اما نکته قابل توجه در این میان ترویج فرهنگی است که همواره دغدغه جامعه اسلامی و خانواده‌های ایرانی بوده است. مساله مهمی که در میان کاربران دختر بیشتر رایج شده، آنها با دنبال کردن پیج‌های افراد مشهور مانند خواننده‌ها و بازیگران و مدل‌های معروف جهان‌، از آنها الگو برداری کرده و راه آنها را ادامه می‌دهند.  

در گذشته نه چندان دور، ظاهر شدن زنان در هر شکلی، هرزگی میان عموم شناخته می‌شد و وجهه آنها را تخریب می‌کرد. نکته اصلی این است که نمایش داده شدن در هرزه‌نگاری چیزی بود که باید از آن اجتناب می‌کردند، اما اکنون بودن در آن، موجب افتخار است و شبکه‌های اجتماعی این امر را تسهیل کرده است. شهوت انگیزی، دیگر به معنی جذاب و هیجان‌آور بودن نیست، بلکه به معنی ارزشمند بودن است. «جذابیت جنسی»، جریانی فرهنگی شده است و بسیاری از مردم، وقت و هزینه زیادی را صرف می‌کنند تا آن را کسب کنند. این، چیزی مشابه «زیبایی» که در طول تاریخ با ارزش بوده، نیست. 

دختران از انتشار تصاویر نیمه برهنه خود در اینستاگرام چه بهره‌ای می‌برند؟

زنان از انتشار تصاویر برهنه در اینستاگرام چه بهره‌ای می‌برند؟ 

در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام تبدیل به بستری مناسب برای جولان عده‌ای غرب‌زده و تحت تاثیر فمینیسم شده است که ظاهرا با ترویج فرهنگ برهنگی، به دنبال برابری حقوق زنان و مردان و دستیابی به جایگاه و پست‌های اجتماعی  مشابه است اما در نهان آغاز تجارتی است که کالای اصلی آن دختران و زنانی است که نادانسته، ابزار سوءاستفاده واقع می‌شوند. اما سوال این است که اگر مردان از دیدن تصاویر برهنه زنان در این شبکه‌ها لذت می‌برند و آن را ستایش می‌کنند، ما باید تعجب کنیم که زنان از این کار به چه بهره‌ای می‌رسند؟ چرا یک زن معمولی دوست دارد زنان را این گونه ببیند و می‌خواهد به جای آنها باشد؟ در مورد زنان غرب، پاسخ مشخصی وجود دارد و آن اینکه مثلا در کشوری مثل آمریکا زنان دیگر نمی‌خواهند از هر چیزی مستثنی شوند؛ آنچه آنها می‌خواهند بودن در هر جایی است، حتی اگر جای کاملا کثیف و زننده‌ای باشد؛ اما نکته اینجاست که با توجه به فرهنگ غنی شرقی و اسلامی در کشور ما، براستی دختران و زنان ایرانی به دنبال چه چیز هستند؟ چرا ما این مساله را پذیرفته‌ایم؟ از چه زمانی؟ و چگونه این امر اتفاق افتاد؟ فرهنگ برهنگی برای والدین ایرانی بسیار بیگانه است؛ پدران و مادران ما همگی به دنبال عشق آزاد هستند و گسترش شهوت‌رانی برای آنها دوست داشتنی به نظر نمی‌آید، بلکه به نظر ترسناک و غیرقابل درک است.

برهنگی فرصتی ویژه را برای زنی که می‌خواهد جرأت و اراده خود را ثابت کند، فراهم می‌آورد، این فرصت در مُد است و چیزی است که به طور انحصاری برای مردان، جذاب است اما در عمل زنان را آزار می‌دهد؛ و به قول جلال آل احمد؛ ما درست از همانجا که غرب تمام کرده، شروع کرده‌ایم. ما شبیه قومی از خود بیگانه، در لباس و خانه و خوراک و ادب و مطبوعاتمان هستیم و خطرناکتر از همه در فرهنگمان، فرنگی مآب می‌پروریم و فرنگی مآب راه حل هر مشکلی را می‌جوییم. 

دختران از انتشار تصاویر نیمه برهنه خود در اینستاگرام چه بهره‌ای می‌برند؟

کلام آخر

کلام آخر اینکه آنچه از فعالیت‌های ضد فرهنگی و یا به عبارت بهتر غرب‌زدگی و ترویج فرهنگ برهنگی برمی‌آید، خلاء وجود یک عامل مهم را  در زندگی  افراد به‌ویژه نوجوانان و جوانان و مهم تر از همه دختران و زنان هر چه بیشتر نمایان می‌کند  و آن چیزی جز دینداری و ایمان و اعتقاد مذهبی نیست. تاثیرات منفی استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی بر عزت نفس، تنها در کسانی دیده می‌شود که دینداری‌شان در سطح پایین است. احساس نافذتر و بیشتر از معنویت، در هدایت خود، می‌تواند دختران را از اثرات منفی «ایجاد دیدگاه جنسی» حفظ کند خود باوری و عزت نفسشان را به آنها بازگرداند تا شاید تب دیده شدن و جذب فالوور از طریق تصاویر برهنه را از سرشان بیاندازد. 



منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار