کد خبر: ۲۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 28

برج دوشیزه در باکو ، دیدنی ترین و مرموز ترین بنای معماری آبشارون است. این قلعه یک بنای تاریخی در قسمت جنوب شرقی دیوارهای قلعه قدیمی در شهرقدیمی است که در نزدیکی پارک ساحلی قرار دارد. مشکلات غیر معمول تاریخی و معماری بنای این برج نادر، بسیار برجسته است. قلعه دوشیزه یکی از نمادهای آذربایجان است که در سالهای اخیر ، جشن نوروز هر ساله در برج دوشیزه و میدان اطراف آن برگذار شده است.

برج دوشیزه

برج دختر باکو در آفر تور باکو ارزان قیمت به شکل سیلندر در نزدیکی ساحل دریای خزر ساخته شده است که ارتفاع آن 28 متر و قطر آن در طبقه اول 16.5 متر است. ضخامت دیوار در طبقه اول به 5 متر نیز می رسد. قسمت داخلی قلعه به 8 طبقه تقسیم شده است. هر طبقه با سنگ تراشی ساخته شده و گنبد با سقف شومینه پوشانده شده است. این قلعه از سال 1964 به عنوان موزه شروع به کار کرد و در سال 2000 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

در سقف سنگی برج دوشیزه سوراخ های دایره ای وجود دارد. سوراخ ها در جهت عمودی هستند که می توان کف طبقه اول را از سوراخ های موجود در بالای سقف مشاهده کرد. تنها ورودی قلعه ، دروازه قوسی در ضلع غربی آن است که 2 متر ارتفاع و 1.1 متر ضخامت از سطح زمین دارد. در این برج یک این چاه آب ۲۱ متری در طبقه ی سوم وجود دارد که قطر دهانه ی آن ۷۰ سانتی متر است.

داستان نام گذاری برج دوشیزه

به گزارش سفر باتو ، اگرچه دیدگاه های مختلفی در زمینه توصیف نام برج وجود دارد ، اما مورد قبول ترین آنها این است که این قلعه بر اساس افسانه دختری به عنوان مادین نامگذاری شده است که طبق گفته برخی نویسندگان ، دختر،خان باکو  بوده است​​. طبق این افسانه ، دختر، توسط برادرش در قلعه پنهان شده است و پدر که حاكم بوده است نتوانسته این مجازات را تحمل كند و خود را به آب های دریای خزر انداخته است . همچنین بنا به گفته های دیگر در رابطه با قلعه ، این قلعه به عنوان برج مادین به عنوان سمبل بکارت در بین مردم نامگذاری شده است زیرا هرگز توسط دشمنان تصرف نشده است. براساس گفته های دیگر نیز، درست قبل از نامگذاری قلعه دختر ، این عبارت با گذشت زمان تغییر کرد و در عبارت عمومی "برج دوشیزگان" شکل گرفت.

قدمت تاریخی ساخت و ساز قلعه

هیچ بنای تاریخی ای در تاریخ معماری وجود ندارد که بتوان آن را با برج مادین مقایسه کرد. بحث میان متخصصان در مورد سن ساختمان در یک بازه زمانی طولانی مدت انجام شد. متخصصانی زیادی  وجود دارند که ادعا می کنند قدمت این بنای تاریخی به دوره سومری بر می گردد و کسانی نیز هستند که سعی می کنند اثبات کنند که این بنا در قرن دوازده ساخته شده است. ساخت و قدمت این بنا نیز مانند سایر بناهای تاریخی نامعلوم ، بیش از 3000 سال است.

در کتیبه ای روی دیوارهای قلعه، کلماتی به زبان عربی نوشته شده اند مانند: برج مسعود پسر داود. برخی محققان تصور می كنند كه او قاضی فئودالیستی است كه برج مادین را بنا كرده است. با این حال ، می توان گفت که مسعود ، پسر داود ، معماری بود که قلعه دوشیزگان را بنا کرد. تخمین زده می شود که برج مایدن در قرن دوازده ساخته شده باشد ، زیرا سبک نگارش و خط کتیبه نزدیک به قرن دوازده بوده است. از طرف دیگر ، به گفته بسیاری از دانشمندان ، طبقه فوقانی برج  نیز در این قرن ساخته شده است زیرا از کتیبه های کوفی در قرون یازده و دوازده در ساخت این برج استفاده شده است. با این حال ، برخی دانشمندان ادعا می کنند که این ایده ها اشتباه هستند. باستان شناسانی همچون الیاس بابایف و سیه احمدوف از استفاده از مخلوط آهک در محلول سنگ به نتیجه خاصی رسیدند. آنها از بنای تاریخی ساخته شده در سده های اول هزاره اول در کابل استفاده کردند تا نتیجه بگیرند، زیرا این ساختمان ها نیز با مخلوط آهک در محلول سنگ یاخته شده اند. سارا آشوربیلی ییکی دیگر از متخصان نیز این ایده را تأیید کرد. در حالی که بسیاری از ایده های مطرح شده در مورد تاریخچه برج مادین حاوی استدلال های قانع کننده است ، اما هیچ حدس و گمان و ابداعی وجود ندارد. تور هند جزئیاتش را ببینید.

طبقات قلعه دختر

یک موزه با نام قلعه دختر در طبقه اول، قلعه دختر وجود دارد که اشیای باقی مانده از زمان های گذشته در قلعه را مانند ظروف سفالی نظیر کوزه ، بشقاب، قاشق و... در آن به نمایش گذاشته شده است. در طبقه دوم اطلاعاتی در رابطه با قلعه و ساخت و ساز و قدمت آن در اختیار شما قرار می گیرد. در طبقه سوم ماکتی از قلعه دختر و چاه آب را مشاهده خواهید کرد. در طبقه ی چهارم نقشه ی دیجیتال باکو به نمایش گذاشته شده است، در طبقه پنجم مجموعه ای از کتاب های الکترونیک را می بینید و در طبقه ششم نیز  تعدادی سلاح و خنجر تاریخی در معرض دید شما قرار دارد. آتشکده قدیمی قلعه نیز در طبقه هفتم قرار دارد .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار