کد خبر: ۲۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 September 23
پژوهشگران "دانشگاه نیوکاسل" انگلستان در مطالعه اخیرشان ادعا کرده‌اند که می‌توانند نوع زوال عقل یک فرد را از روی راه رفتن وی دریابند.
به گزارش آی تابناک : پژوهشگران انگلیسی در مطالعه اخیر خود اظهار کرده‌اند می‌توانند نوع زوال عقل افراد را تنها از روی راه رفتن آنها متوجه شوند.

زوال عقل یا دمانس(dementia) اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز است که با تغییر شخصیت و نئاندرتال شدن و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است.

محققان دانشگاه نیوکاسل دریافتند که نوع راه رفتن افراد مبتلا به "زوال عقل با اجسام لویی"(Lewy body dementia) با افراد مبتلا به آلزایمر تفاوت‌هایی دارد.

زوال عقل با اجسام لویی نوعی از زوال عقل است که ارتباط نزدیکی با بیماری پارکینسون دارد. ویژگی بافتی این بیماری، وجود اجسام لویی است. اجسام لویی دسته‌هایی از پروتئین‌های "آلفاسینوکلئین" و "یوبیکویتین" در نورون‌ها هستند که در بافت‌شناسی مغز پس از مرگ، قابل شناسایی هستند. حدود ۱۰۰ هزار نفر در انگلستان به این بیماری مبتلا هستند اما تعداد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر که شایع‌ترین نوع دمانس است حدود ۵۰۰ هزار نفر است.

این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل انگلستان انجام شد نشان می‌دهد نوع راه رفتن افراد مبتلا به "زوال عقل با اجسام لویی" با افراد مبتلا به آلزایمر متفاوت است و به گفته پژوهشگران نوع و زمان هر گام در آنها متفاوت است و راه رفتن آنها نامتقارن است و این موضوع  خطر زمین خوردن آنها را افزایش می‌دهد.

این تحقیق بدان معنی است که پزشکان برای اولین بار می‌توانند با تجزیه و تحلیل نحوه راه رفتن افراد مبتلا به زوال عقل، نوع زوال عقل آنها را تشخیص دهند.

طی این مطالعه محققان نوع راه رفتن ۱۱۰ فرد را بررسی کردند که در این میان ۲۹ فرد مسن بدون علائم زوال عقل، ۳۶ نفر مبتلا به آلزایمر و ۴۵ نفر مبتلا به زوال عقل با اجسام لویی بودند.

آنها دریافتند که مبتلایان به زوال با اجسام لویی از الگوی پیاده روی منحصر به فرد برخوردارند و با تجزیه و تحلیل راه رفتن افراد می‌توان تا حدود  ۶۰ درصد نوع زوال عقل آنها را به طور دقیق تشخیص داد.

دکتر "ریونا مک آردل"(Ríona McArdle)، پژوهشگر ارشد این مطالعه گت: نوع راه رفتن افراد می‌تواند نشانگر تغییرات فکری و حافظه آنها باشد که این موضوع نیز نمایانگر مشکلات مغزی مانند زوال عقل است.

تشخیص صحیح اینکه هر فرد به چه نوع زوال عقلی مبتلا است به پزشکان امکان می‌دهد که در اسرع وقت مناسب‌ترین درمان را برای بیماران انجام دهند.

نتایج حاصل از این مطالعه بسیار هیجان انگیز است زیرا نشان می‌دهد که راه رفتن می‌تواند یک ابزار تشخیصی مفید برای تشخیص زوال عقل باشد.

یافته های این مطالعه در مجله "Alzheimer's & Dementia" منتشر شد.


منبع :ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار