کد خبر: ۲۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 26
در چند سال اخیر فلسفه و نگرشی جدید در مایکروسافت حاکم شده که برطبق آن نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌بایست با کاربر تطابق پیدا کنند. در نگرش جدید مایکروسافت که تا حد زیادی برگرفته از بینش خلاقانه پانوس پانای پدر معنوی تیم سرفیس است، لازم است تا طراحی و فرم فکتور سخت‌افزار کاملا مطابق با خواسته به‌روز کاربران باشد.
به گزارش تیترشهر : در دنیای فناوری شاید سه شرکت را بتوان به‌عنوان ستون‌های اصلی نام برد، مایکروسافت، گوگل و اپل شرکت‌هایی هستند که بیشترین تاثیر را بر این دنیا پرهیجان داشته و عملا رهبری دنیای فناوری را برعهده دارند. میلیاردها انسان در حال حاضر مشغول استفاده از پلتفرم‌های پردازشی، دستگاه‌ها و گجت‌های این سه غول دنیای فناوری هستند و بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز از این سه شرکت الهام می‌گیرند.

امروزه رایانش ابری، هوش مصنوعی، گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی و اپلیکیشن‌ها و دیگر موارد مشابه دنیایی با چندین اکوسیستم رایانش شخصی را توسعه داده‌اند که در گذر زمان این اکوسیستم‌ها تداخل بیشتری با یکدیگر نیز پیدا کرده‌اند.

رایانش شخصی در دنیای امروز دیگر محدود به یک میز و حالتی ساکن نیست. البته این بدین معنی نیست که کاربران امروزی کاملا از وضعیت پیشین جدا شده‌اند و امکان انجام تمامی پردازش‌های مدنظر خود را هنگام جابجایی پیدا کرده‌اند.

جابجایی بین یک کامپیوتر دسکتاپ و یک گوشی هوشمند امری است که شاید بیشتر کاربران دنیای فناوری روزانه در حال انجام آن هستند. علت اصلی نیاز به این جابجایی و تغییر دستگاه و پلتفرم، فقدان یک پلتفرم واحد در تمامی دستگاه‌هایی است که کاربران روزانه استفاده می‌کنند.

مایکروسافت از طریق ویندوز 10 و کامپیوترهای سرفیس اما از فلسفه پلتفرم و سخت‌افزاری استقبال کرده که دستگاه‌ها را مطابق نیاز کاربران و زمینه کاری آنها توسعه می‌دهد. با وجود موفقیت گوشی‌های هوشمند به‌عنوان محل تمرکز رایانش کاربران امروزی، رقبای مایکروسافت اما احتمالا متوجه آغاز یک جاجایی عمده در صنعت فناوری نیستند.

کاری که رقبا مشغول آن هستند

طی یک دهه گذشته گوشی‌های هوشمند قدرتمند به جریان اصلی رایانش موبایل و قابل حمل بدل گشته‌اند. با این حال این بازار اکنون به نقطه اشباع خود رسیده و با توجه به کاهش سالانه خلاقیت در این بازار عملا باید گفت که گوشی‌های هوشمند دیگر به سقف پتانسیل خود در جهت برطرف کردن نیاز روز افزون کاربران به رایانش قابل حمل رسیده‌اند.

اندروید و ios دو پلتفرم اصلی گوشی‌های هوشمند با فلسفه انجام رایانش سبک در دستگاه‌هایی با نمایشگر کوچک توسعه یافته‌اند. با این تفاسیر بسیاری از پردازش‌های سنگینی که در محیط دسکتاپ در حال انجام است به آرزوی دست نیافتنی این پلتفرم بدل گشته‎‌اند.

با اینکه گوشی‌های هوشمند ترجمان اصلی یک کامپیوتر برای بسیاری از کاربران هستند، با این حال همین کاربران ناخودآگاه کامپیوترهای شخصی را گزینه ایده‌آل برای انجام رایانش دسکتاپ می‌دانند. طی سالهای اخیر رقبای مایکروسافت بیش از هر چیز توجه خود را معطوف به ایجاد بهبودهایی محدود در ماهیت تغییر نیافته گوشی‌های هوشمند کرده‌اند. این در حالی است که چنین رویه‌ای براساس نیازهای محتوایی و فعالیت‌های متفاوت کاربران شکل نگرفته است.

بازیگران بزرگ فعالی دنیای گوشی‌های هوشمند در حال حاضر با یک چالش بزرگ مواجه هستند "ساخت پلتفرم و دستگاه‌هایی که پاسخ‌گوی نیاز کاربران به یک محیط دسکتاپ باشد”. این چالش درست در نقطه مقابل چالشی است که مایکروسافت در دوران طلایی گوشی‌های هوشمند داشت و در تلاش بود تا از دنیای کامپیوترهای شخصی راه خود را به بازار گوشی‌های هوشمند باز کند.

کاری که مایکروسافت مشغول آن است

اعتقاد مایکروسافت به لزوم تطابق دستگاه‌ها با کاربران و نیازهای آنها در سخت‌افزار انقلابی سرفیس و انعطاف‌پذیری بالای ویندوز 10 از که قلم، لمس، ماوس، صدا و حتی ردیابی چشم پشتیبانی می‌کند کاملا مشهود است. در حقیقت ویندوز 10 پاسخ‌گوترین سیستم عامل مایکروسافت نسبت به نیازهای کاربران امروزی دسکتاپ است که راه‌های تعاملی متعددی را پیش روی کاربران قرار داده است. این روند ویندوز 10 البته انتهای کار مایکروسافت در این عرصه نیست، چرا که با توجه به گزارشات منتشر شده از درون آزمایشگاه‌های این شرکت Windows Core OS از راه خواهد آمد تا این تطابق‌پذیری و سازگاری را به نقطه تعالی خود برساند.

برای اینکه اهمیت بزرگی کار مایکروسافت را بهتر درک کنیم کافی است یک مثال بزنیم، سیستم عامل مک شرکت اپل و مک بوک‌های این شرکت از لمس پشتیبانی نمی‌کنند. در حقیقت فلسفه وجودی این سیستم عامل درست در نقطه مقابل ویندوز 10 قرار دارد، مک سیستم عاملی است که تنها برای یک دسته مشخص از دستگاه‌ها توسعه یافته است.

بازیگر بزرگ دیگر دنیای فناوری شرکت گوگل با سیستم عامل محبوب اندروید است. به‌صورت فنی اندروید این امکان را دارد تا روی هر دستگاهی اجرا شود. اما در عمل نتیجه کاملا با ایده‌آل فاصله دارد، نمایشگرهایی با اندازه مختلف نیاز به رابط کاربری متفاوتی دارند. علاوه بر این بسیاری از کدهای توسعه‌دهندگان اندروید صرفا برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی توسعه یافته‌اند.

ابزارهای فعلی گوگل قادر به پرکردن این خلا نیستند و در نتیجه شاهد این مسئله هستیم که بازار تبلت‌های اندرویدی پیوسته با کاهش شدیدی مواجه بوده است. این مسئله اما بدین معنی نیست که گوگل از ضعف بزرگ اندروید و عدم تطابق آن با هر دستگاهی و فرم فکتوری آگاه نیست. فریمورک‌های رابط کاربری موبایل گوگل در ترکیب با سیستم عامل آتی این شرکت یعنی فیوشا معادل پلتفرم فراگیری هستند که مایکروسافت با Windows Core OS در حال ساخت آن است.

در حقیقت گوگل به خوبی درک کرده که سیستم عاملی با انعطاف بالا که در هر دستگاهی رابط کاربری متناسب با آن را بگیرد آینده دنیای فناوری را رقم خواهد زد. تلاش اپل برای نزدیک کردن هرچه بیشتر سیستم عامل ios به یک سیستم عامل دسکتاپ نیز به گواهی دیگر به جهت‌گیری درست مایکروسافت است.

آینده در دست دستگاه‌های تاشو است

طی یکی دو سال اخیر شرکت‌های مختلفی در دنیای فناوری در جهت ساخت گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهایی با نمایشگر تاشو قدم برداشته‌اند. تاکنون سامسونگ و هواوی اولین گوشی‌های هوشمند خود با نمایشگر تاشو را رونمایی کرده‌اند و شرکت لنوو نیز از اولین تبلت ویندوزی دنیا با نمایشگر تاشو پرده‌برداری کرده است. مایکروسافت نیز در این میان با توجه به پتنت‌ها و گزارشاتی که از درون شرکت به بیرون درز کرده در این عرصه تلاش زیادی داشته و احتمال دارد در کنفرانس پاییز سال جاری این شرکت شاهد رونمایی از اولین سرفیس با نمایشگر تاشو باشیم.

اینکه کدام شرکت را وارث حقیقی دستگاه‌هایی با نمایشگر تاشو بدانیم چندان مهم نیست. مسئله اصلی فلسفه وجودی چنین تلاش و طراحی است، در حقیقت بزرگان دنیای فناوری در تلاش هستند محصولی به بازار عرضه کنند که از دستگاه‌های مستطیل‌ شکل فعلی کاملا متمایز باشد. تمامی این تلاش‌ها البته به معنی قطعی بودن موفقیت چنین محصولاتی نیست، چرا که اگر چنین محصولاتی قادر به پاسخ‌گویی مناسب به نیاز روزافزون کاربران به رایانش قابل حمل نباشد، عمر بسیار کوتاهی را تجربه خواهند کرد.

در صورت فقدان یک پلتفرم یونیورسال و فرا دستگاهی که امکان تغییر رابط کاربری سیستم عامل و اپلییکیشن‌ها را در حالات مختلف دستگاه فراهم آورد (خواه این دستگاه تاشو مبتنی بر ویندوز باشد، خواه اندروید یا ios)، عملا دستگاه‌های تاشو مزیت خاصی در مقایسه با اجداد مستطیل شکل خود نخواهند داشت.

مایکروسافت که نکته ریز و کلیدی را در این مسئله به خوبی درک کرده با سیستم عامل جدید خود یعنی Windows Core OS و سرفیس‌های تاشو مسیری کاملا متفاوت از رقبا و گذشته خود را طی می‌کند. سیستم عامل جدید مایکروسافت این امکان را دارد تا با توجه به پیکربندی و شکل استفاده کاربر از دستگاه تغییر وضعیت داده و رابط کاربری متناسب را ایجاد کند.

در نهایت باید به یاد داشته باشیم که گوشی‌های هوشمند مستطیل شکل فعلی تقریبا به نقطه پایان شکوفایی خود رسیده‌اند و دیگر قادر به پاسخ‌گویی به نیاز رو به افزایش کاربران در جهت رایانش قدرتمند و قابل حمل و جابجایی راحت‌تر در حالات مختلف کار با دستگاه نیستند.

با اینکه گوشی‌های هوشمند فعلی اولین قدم در جهت رایانش مدرن موبایل و قابل حمل محسوب می‌شوند، به نظر می‌رسد که کامپیوترهایی با پیکربندی قابل تغییر با قابلیت پشتیبانی از اینترنت سیم کارت قدم بزرگ بعدی در جهت رایانش همراه خواهند بود. اگر این پیش‌بینی درست باشد، فلسفه رایانش محتوا محور مایکروسافت عملا به اثبات خواهد رسید و مایکروسافت با Windows Core OS الهام بخش نیمه دوم بازی رایانش همراه خواهد بود.



منبع : وینفون

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار