کد خبر: ۲۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 24
همواره و از قدیم اینطور بوده که چشم انسان به عنوان حد نهایت یک سیستم بینایی تعریف شده است ولی آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا می‌شود سیستمی خلق کرد که حتی از چشمان ما نیز در یک زمینه برتر باشد؟ محققین دانشگاه هاروارد معتقدند که این کار شدنی است و لنزهای جدید آنها این تابو را خواهد شکست.

به گزارش آی تابناک : چشم‌های ما در حوزه عملکرد خود بسیار عالی و بی‌نظیرند. در زمینه فوکوس و تغییر آن روی اجسام و سوژه‌های مختلف، کلیه عملیات با سرعتی باورنکردنی و به صورت بلادرنگ صورت می‌گیرد؛ قابلیتی که ابزارهای خلق شده توسط خودمان فاقد انجام آن هستند و یا فعلاً توانایی آن را ندارند.

اما همانطور که گفتیم به نظر باید به این اصل با ظن بیشتری نگریست. به تازگی محققین مدرسه علوم کاربردی و مهندسی  John A. Paulson در دانشگاه هاروارد مجموعه‌ای از لنزهای الکترونیکی را تولید کرده‌اند که می‌توانند عملکردی بهتر از چشمان انسان داشته باشند.

آرایه لنز خلق شده توسط این دسته از دانشمندان برخلاف محصولات لنز تجاری امروزی که باعث خلق محصولاتی با ابعاد نسبتاً بزرگ و حجیم می‌شود، ابعاد جمع و جوری داشته و طراحی فشرده‌ای خواهد داشت.

elens-1.jpg

این لنزها می‌توانند با استفاده از عضلات الاستیکی عملیات فوکوس خودکار و مجدد را به صورت بلادرنگ انجام داده و حتی مشکلاتی که لنزهای کروی سنتی مانند چشم انسان ممکن است به آن دچار شوند را نیز نخواهند داشت. این لنزها می‌توانند کارهایی مانند تنظیم شرایط برای از بین بردن اثر آستیگماتیسم، شیفت تصاویر و دو فاکتوری که باعث تار شدن دید می‌شوند را نیز انجام دهند.

elens-2.jpg

به بیان ساده این دانشمندان از یک ساختار نانو برای فوکوس نوری استفاده خواهند کرد. در این مورد عنصر بینایی می‌تواند به صورت نقطه‌ای فوکوس را روی یک سوژه انجام دهد. با تنظیم کنتراست، لنزهای سنتی از المان‌های چندگانه‌ای برای دستیابی به یک سوژه مشخص استفاده می‌کنند که در این لنزها ساختار کاملاً متفاوت خواهد بود.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار