کد خبر: ۲۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 07
شما در حال ذخیره اطلاعات در حافظه فلش USB خود هستید ، اما مشکلی وجود دارد. هر تلاشی برای ذخیره، پیام درایو ” write protected” است را نشان می‌دهد.

به گزارش آی تابناک : درایو حتی به شما امکان نمی‌دهد آن را دوباره قالب‌بندی کنید و هیچ امکانی برای فعال یا غیرفعال کردن write protected نمی‌بینید. عجیب است؟ در اینجا نحوه قالب‌بندی فلش write protected و استفاده مجدد از آن را بررسی می‌کنیم.

درایو USB شما Write Protected شده یا واقعا خراب شده است؟


قبل از ادامه کار، وقت بگذارید تا مطمئن شوید که درایو USB واقعا write protected شده است. این چند مورد را بررسی کنید.

  • پورت USB کامپیوتر شما خراب شده یا آسیب دیده است. رفع مشکل درگاه USB آسیب دیده می‌تواند مشکل باشد اما غیرممکن نیست.
  • درایو فلش خراب است. این‌که شما از یک فلش USB کامل یا آداپتور مموری استفاده می‌کنید، ممکن است در دستگاه مشکل ایجاد شود. این مراحل به شما در رفع مشکل یک درایو فلش خراب کمک خواهد کرد.

ابتدا مطمئن شوید مشکل فقط write protection در فلشUSB  خود است؟ اکنون بیایید ادامه دهیم.

نحوه حذف USB Write Protection با Diskpart


ابتدا فلش خود را در درگاه USB رایانه خود وارد کنید.

ویندوز یک ابزار مدیریت پارتیشن دیسک داخلی با نام Diskpart دارد. می‌توانید با زدن همزمان کلیدهای Windows + R و تایپ cmd و در آخر فشردن کلید Enter آن را باز کنید.

کنترل دسترسی کاربر از شما درخواست می‌کند این عمل را تأیید کنید. برای ادامه روی Yes کلیک کنید.

اکنون باید ابزار خط فرمان CMD را مشاهده کنید. فرمان زیر را وارد کنید

diskpart

یک پنجره خط فرمان جدید باز خواهد شد، و DISKPART را نشان می‌دهد. زمان آن رسیده ببینید کدام دیسک به رایانه شما وصل شده است، فرمان زیر را وارد کنید:

list disk

جدول نتیجه دستگاه‌های موجود را مشاهده خواهید کرد. اما درایو USB شما کدام است؟

دیسک 0 درایو سیستم رایانه شما خواهد بود. همان درایوی که ویندوز روی آن نصب شده است. اگر چندین پارتیشن داشته باشید، این تعداد متوالی شماره‌گذاری می‌شوند. توجه داشته باشید که اندازه هر دیسک نمایش داده می‌شود.

با اتصال به یک دستگاه فلش USB (که دیسک 1 یا بالاتر خواهد بود) باید بتوانید آن را با ظرفیت نسبتاً کم آن شناسایی کنید.

در تصویر بالا، در حالی که Disk 0 119 GB و Disk 1 931 GB (دو پارتیشن درایو مشابه هستند) ، Disk 2 برابر با 16 گیگابایت است.

بنابراین، دیسک 2 فلش مموری USB است. شما باید بتوانید ظرفیت دستگاه خود را بررسی کنید، که معمولاً در قسمت درایوها نمایش داده می‌شود. اگر اینطور نیست، می‌توانید آن را در ویندوز اکسپلورر تأیید کنید.

دیسک مناسب را انتخاب کنید!

قبل از ادامه کار، کاملاً مطمئن باشید که فلش USB را شناسایی کرده‌اید. توجه داشته باشید که درایوهای فلش USB می توانند در زمان نوشتن به اندازه 1 ترابایت (مانند PNY Pro Elite) باشند که می‌تواند بزرگتر از HDD رایانه شما باشد. تلاش برای اطمینان کامل در این مرحله برای صحت اطلاعات در رایانه شما بسیار مهم است!

پس از یقین، زمان انتخاب دیسک است. با دستور زیر درایو خود را انتخاب کنید، برای شما ممکن است شماره دیسک متفاوتی داشته باشد.

select disk 2

با این پیام تأیید می‌شود که دیسک 2 اکنون دیسک انتخاب شده است. بعد، درخواست ویژگی‌ها:

attributes disk

با این فرمان اطلاعات مختلف درایو انتخاب شده نمایش داده می‌شود. خط اول را بررسی کنید(Current Read-only State). اگر نتوانید روی دیسک بنویسید یا آن را فرمت کنید، Current Read-only State روی Yes تنظیم شده است.

به راحتی می توانید write protection در فلش USB خود با دستور زیر حذف کنید

attributes disk clear readonly

اگر این مرحله موفقیت آمیز بود با پیام ” Disk attributes cleared successfully” نمایش داده می‌شود.

خوشحال هستید که داده های موجود در فلش USB را از دست می‌دهید؟ می‌توانید درایو را با استفاده از دستور clean  درdiskpart قالب‌بندی کنید. اول، اطمینان حاصل کنید که دیسک انتخاب شده است:

select disk 2
clean

سپس می‌توانید یک پارتیشن قالب‌بندی شده ایجاد کنید:

create partition primary
format fs=ntfs

صبر کنید تا عملیات تمام شود — اکنون باید یک درایو USB کاملاً کارا و قالب‌بندی شده داشته باشید!

وضعیت write-only درایو را با کپی کردن یک پرونده کوچک بررسی کنید.

هنوز مشکل برطرف نشده؟ ابزارهای قالب‌بندی USB را امتحان کنید


در زیر دو ابزار رایگان برای قالب‌بندی درایو USB در صورت بروز خطای write protect وجود دارد. از این ابزارها می‌توان در کنار Diskpart یا به جای آن استفاده کرد. اگر دوست ندارید از خط فرمان استفاده کنید، این ابزار برایتان سودمند است!

۱. SD Formatter

در لیست شما باید ابزار SD Formatter از انجمن SD اولین نرم‌افزاری باشد که استفاده می‌کنید. اگرچه این ابزار به وضوح برای کارتهای SD در نظر گرفته شده است، اما با فلش USB سازگار است. در ضمن، یک فلش USB در اصل یک کارت SD است که به رابط USB وصل شده است.

به سادگی دستگاه را وصل کنید ، درایو و گزینه قالب بندی را انتخاب کنید و بر روی Format کلیک کنید.

دانلود:SDFormatter  (رایگان)

۲. Kingston Format Utility

این ابزار برای سیستم های قدیمی ویندوز (ویندوز XP به ویندوز 7) در نظر گرفته شده است، ابزار Kingston Format Utility برای دستگاه‌های فلش USB از Kingston گزینه خوبی است.

توجه داشته باشید که این برنامه روش نصب کمی قدیمی دارد. پس از بارگیری ، فایل EXE را اجرا کنید و برای انتخاب یک مکان (مانند دسکتاپ ، یا اسناد) روی Browse کلیک کنید. روی Unzip کلیک کنید، سپس مکان جدید را انتخاب کنید و روی Kingston Format Utility.exe دبل‌کلیک کنید.

برنامه را اجرا کنید؛ تنها کاری که اکنون باید انجام دهید این است که دستگاه و فایل سیستمی را از منوهای کشویی انتخاب کنید. سپس، روی Format کلیک کنید، اکنون صبر کنید تا عملیات تمام شود.

دانلود:  Kingston Format Utility(رایگان)

نمی‌توانید USB Flash Drive خود را فرمت کنید؟


اگر هیچکدام از کارهای بالا که تاکنون امتحان کرده‌اید موفقیت‌آمیز نبوده، ناامید نشوید. می‌توانید صفحات پشتیبانی و تالارهای گفتگوی وب سایت سازنده درایو را بررسی کنید تا پیوندهایی به ابزارهایی که فلش درایو write protection شده را با موفقیت فرمت کرده‌اند، پیدا کنید.

توجه داشته باشید که اکثر سازندگان ذخیره‌سازی فلش ضمانت طولانی در دستگاه‌های خود دارند. اگر درایو را ثبت کرده باشید ، احتمالاً می‌توانید آن را تعمیر یا جایگزین کنید.

درایو فلش write protection شده، فرمت شده است


در حال حاضر شما باید قفل write protection را بر روی درایو فلش USB خود باز کرده و مجدداً آن را فرمت کنید این کار ممکن است با استفاده از Diskpart در ویندوز یا یک ابزار تخصصی شخص ثالث انجام شود.

در نهایت، شما باید یک درایو فلش USB داشته باشید که اکنون کار می‌کند. اگر اینگونه نباشد، به احتمال زیاد درایو فلش USB شما معیوب است. بنابراین، اگر درایو هنوز گارانتی است، گزینه‌های مربوط به تعویض سازنده را بررسی کنید.




منبع : makeuseof
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار