کد خبر: ۲۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 31
پردازنده مرکزی (CPU)، مغز هر رایانه محسوب می‌شود؛ در واقع پردازنده مرکزی تمام اطلاعات مورد نیاز رایانه را پردازش می‌کند. بنابراین انتخاب یک پردازنده‌ی مرکزی مناسب یک عمل حیاتی برای شروع ساخت یک رایانه شخصی است. در این مقاله ما در مورد بهترین پردازنده‌های پایین‌رده موجود در بازار صحبت خواهیم کرد و سعی می‌کنیم تا به شما در انتخاب پردازنده مرکزی رایانه شخصی خود کمک کنیم.

به گزارش آی تابناک : اگر شما فقط به دنبال یک پردازنده برای تماشای ویدیو، مرور وب و کار‌های سبکی مانند کار با مجموعه آفیس هسیتد و گاهی اوقات نیز به انجام کارهایی سنگین‌تر از آنچه که گفته شد، مانند بازی‌های رایانه‌ای یا ویرایش فیلم و عکس می‌پردازید، اما نمی‌خواهید هزینه زیادی را متقبل شوید؛ قطعا این مقاله مناسب شما خواهد بود.

مشخصه‌های اصلی در انتخاب یک پردازنده

AMD یا Intel

بعد از معرفی معماری Zen توسط ای‌ام‌ادی و معرفی پردازنده‌های پایین‌رده عالی با این معماری، اینتل نیز وادار به رقابت شده و پردازنده‌های پایین رده عالی را معرفی کرده است. اکنون شما می‌توانید پردازنده‌هایی ارزان قیمت با عملکردی مناسب از هر دو برند انتخاب کنید؛ این انتخاب اکنون عمدتا به هدف شما از رایانه شخصی خود و یا علاقهتان به هر یک از این دو برند بستگی دارد.

تعداد هسته‌ها

تعداد هسته‌ها می‌تواند یک عامل مهم در انتخاب پردازنده باشد. اکثر نرم‌افزارهای حرفه‌ای و حتی بازی‌های امروزی از تعداد هسته‌های بیش‌تر پشتبانی کرده و مثل گذشته وابسته به یک هسته نیستند. پس تعداد هسته بیش‌تر یک مزیت محسوب شده و شما کمک خواهند کرد تا حجم کاری وقت گیر را سریع‌تر طی کنید. لازم به ذکر است که اکنون اکثر پردازنده‌های پایین‌رده موجود در بازار چهار هسته‌ای هستند.

فرکانس هسته

فرکانس هسته شاید از تعداد هسته نیز مهم‌تر باشد؛ فرکانس بالاتر به معنای عملکرد بهتر در کارهای ساده و روزمره مثل انجام بازی‌های رایانه‌ای است، در حالی که همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم هسته‌های اضافی به شما کمک خواهند کرد تا حجم کاری وقت گیر را سریع‌تر طی کنید. بنابراین قابلیت اورکلاک و داشتن حالت بوست یا توربو که باعث افزایش فرکانس هسته می‌شوند، نیز یک اصل مهم در انتخاب پردازنده مرکزی است.

برای دریاقت اطلاعات جامع‌تر و کامل‌تر از پردازنده‌ها، آشنایی با انواع سوکت‌ها و اطلاع کامل از واژه‌های تخصصی‌تر مانند توان حرارتی(TDP)، حافظه کش و بیش‌تر، می‌توانید از این مقاله استفاده کنید. در آخر لازم به ذکر است که در این مقاله سعی شده تا بهترین پردازنده‌های پایین‌رده موجود در بازار ایران، معرفی گردد.

AMD Athlon 200GE

نقاط قوت

  • قیمت رقابتی
  • داشتن کولر در جعبه
  • قابلیت اورکلاک

نقاط ضعف

  • عملکرد تک رشته‌ای ضعیف

قیمت حدودی: 760.000 تومان

با اینکه این پردازنده دو هسته‌ای است اما به لطف 4 رشته پردازشی و گرافیک Vega 3 می‌توان از این پردازنده حتی برای بازی در رزولوشن و تنظیمات پایین نیز استفاده کرد. البته عملکرد تک هسته‌ای کمی ضعیف است؛ از پردازنده‌ای با این قیمت بیش از این نیز نمی‌توان انتظار داشت. این پردازنده بر اساس معماری نسل اول Zen بوده و از سوکت AM4 پشتیبانی می‌کند. فرکانس هسته 3.2 گیگاهرتز است که می‌توان آن را تا 4.05 گیاهرتز نیز اورکلاک کرد؛ در نظر داشته باشید برای اورکلاک این پردازنده باید حتما از مادربورد‌هایی با پشتبانی از این قابلیت، استفاده کنید. فرکانس گرافیک یکچارچه نیز 1.1 گیاهرتز بوده که متاسفانه قابلیت اورکلاک ندارد. همچنین، توان حرارتی این پردازنده فقط 35 وات است؛ بنابراین نیاز به توان زیادی نداشته و همواره یک پردازنده خنک است.

با کمی افزایش بودجه می‌توان رقیب اینتل آن یعنی Pentium Gold G5400 خریداری کرد که عملکرد به مراتب بهتری دارد؛ اما کارت گرافیک یکپارچه آن از این مدل ضعیف‌تر است. اگر نیز افزایش بودجه بیش‌تر برای شما امکان پذیر است، گزینه‌های قدرتمند‌تری مثل Ryzen 3 2200G با کارت گرافیک و عملکرد قوی‌تر نیز، گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند.

Intel Pentium Gold G5400

نقاط قوت

  • قیمت رقابتی
  • داشتن کولر در جعبه
  • عملکرد عالی در حجم کاری سبک

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از اورکلاک
  • عدم پشتیبانی از AVX/AVX2

قیمت حدودی: 790.000 تومان

پردازنده Pentium Gold G5400 بر اساس معماری Coffe leak و تکنولوژی 14نانومتر ساخته شده است. این پردازنده دارای 2 هسته‌ و 4 رشته پردازشی است و‌  از 4 مگابایت حافظه کش L3 و فرکانس 3.7 گیگاهرتزی بهره می‌برد. متاسفانه فرکانس قفل بوده و این پردازنده قابلیت اورکلاک ندارد. این پردازنده از کارت گرافیک یکپارچه بهره می‌برد که قادر به پخش ویدیو با کیفیت 4K‌ بوده و می‌توان از آن برای اجرای بعضی از بازی‌ها در وضوح و تنظیمات بسیار پایین نیز استفاده کرد؛ البته به هیچ وجه توانایی رقابت با کارت گرافیک وگا در پردازنده‌های ای‌ام‌دی را ندارد. توان حرارتی تولید شده توسط این پردازنده 54 وات بوده که آن را به یک پردازنده خنک و کم‌مصرف تبدیل می‌کند؛ البته توان حرارتی آن از رقیب خود یعنی Athlon 200GE بیشتر می‌باشد.

همانطور که اشاره شده عملکرد تک هسته‌ای این پردازنده از رقیب جبهه قرمز خود یعنی Athlon 200GE به مراتب بهتر بوده و در بازی‌های رایانه‌ای حتی عملکردی نیزدیک به Core i3 7100 دارد. اما عملکرد کارت گرافیک یکپارچه نسبت به رقیب خود به مراتب ضعیف‌تر است

AMD Ryzen 3 2200G

نقاط قوت

  • قیمت رقابتی
  • عملکرد خوب در بازی با رزولوشن HD
  • پشتیبانی از اورکلاک

نقاط ضعف

  • برای اورکلاک نیاز به خرید کولر بهتر است
  • عملکرد تک هسته‌ای ضعیف

قیمت حدودی: 1.560.000 تومان

پردازنده 4 هسته‌ای Ryzen 3 2200G بر اساس معماری نسل دوم Zen ساخته شده و از کارت گرافیک یکپارچه Vega 8 استفاده می‌کند که تا دوبرابر قوی‌تر از Vega3 می‌باشد. استفاده از گرافیک Vega 8 باعث شده تا این پردازنده قادر باشد اکثر عناوین امروزی را با فریم‌ریتی مناسب و با تنظیمات متوسط در وضوح HD اجرا کند و به یک گزینه عالی برای بازی بدون کارت گرافیک مجزا تبدیل شود. فرکانس هسته در حالت بیشینه 3.7 گیگاهرتز بوده و از قابلیت اورکلاک نیز پشتیبانی می‌کند.

مشابه دیگر پردازنده‌های سری رایزن، این پردازنده نیز به همراه کولر Wraith Stealth ارائه شده و برای خنک سازی پردازنه در فرکانس‌های پایه بسیار مناسب است. البته می‌توان از این کولر برای اورکلاک‌های سبک نیز استفاده کرد، اما اگر برنامه اورکلاک سنگین دارید بهتر است به فکر خرید کولری بهتر باشید.

Intel Core i3 8100

نقاط قوت

  • قیمت مناسب
  • عملکرد خوب تک هسته و چند هسته
  • دارای 4 هسته فیزیکی

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از اورکلاک
  • عدم پشتبانی از Hyper-Threading

قیمت حدودی: 1.740.000 تومان

Core i3 8100 یک پردازنده 4 هسته‌ای بوده و از فرکانس 3.6 گیاگاهرتزی بهره می‌برد. با توجه به قیمت آن این پردازنده عملکرد بسیار خوبی چه در تک‌هسته و چه در چند هسته ارائه می‌دهد. با توجه به پشتیبانی از حافظه دو کاناله ، تا 64گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کند. با این پردازنده شما می‌توانید یک ورک استیشن کوچک یا یک سیستم گیمینگ مناسب را تهیه کنید. عملکرد کارت گرافیک یکپارچه به اندازه پردازنده‌های ای‌ام‌دی قوی نیست، اما بازهم عملکرد قابل قبولی دارد.

عملکرد گیمینگ کارت گرافیک یکپارچه

بنچمارک‌های استفاده شده متعلق به وب‌سایت Tom’s Hardware می‌باشد.

همانطور که مشخص است کارت گرافیک یکپارچه این پردازنده‌ها برای بازی در وضوح 1080p آنچنان مناسب نمی‌باشد؛ شاید فقط بتوان گفت Ryzen 3 2200G تا حدی در تنظیمات پایین عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد. اما با کاهش رزولوشن به 720p شاهد درخشش پردازنده‌های رایزن هستیم. Ryzen 3 2200G با کارت گرافیک Vega 8 خود به راحتی تمام بازی‌ها را در این رزولوشن اجرا می‌کند و پردازنده Athlon 200GE عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد.

پردارنده‌های اینتل، یعنی Core i3 8100 و Pentium Gold G5400 عملکرد مناسبی در این بخش ندارند و Pentium Gold G5400 حتی برای بازی در رزولوشن 720p هم مناسب نمی‌باشد. بنابراین ما این پردازنده‌ را به هیچ وجه برای گیمنیگ پیشنهاد نمی‌کنیم؛ شاید فقط بتوان از Pentium Gold G5400 برای اجرای بعضی بازی‌های سبک‌تر مانند دوتا 2 آن هم در وضوح و تنظیمات پایین استفاده کرد. تعدادی از بنچمارک‌های گیمینگ را در زیر می‌توانید ببینید.

     

عملکرد گیمینگ با کارت گرافیک مجزا

بنچمارک‌های استفاده شده متعلق به وب‌سایت Tom’s Hardware می‌باشد.

علاوه‌ بر تست کارت گرافیک یکپارچه، ما به بررسی این پردازنده‌ها در گیمینگ با کارت گرافیک مجزا نیز پرداختیم. سیستم تست ما شامل یک کارت گرافیک GTX 1080 بوده تا احتمال ایجاد گلوگاه در پردازنده‌ها نیز بررسی گردد.

پردازنده‌های اینتل در این تست عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند. Pentium Gold G5400 در بعضی تست‌ها حتی عملکردی بهتر از Core i3 7100 داشت که برای این پردازنده با این قیمت بسیار عالی محسوب می‌شود. فرکانس هسته Pentium Gold G5400 نسبت به نسل قبل خود افزایش داشته و باعث افزایش 3 واتیِ توان حراراتی شده، علاوه بر این اکنون از 4 مگابایت حافظه کش L3 نیز بهره می‌برد. این بهبود‌ها باعث شده تا Pentium Gold G5400 یک بهبود عالی نسبت به نسل قبل خود به شمار بیاید.

از طرف دیگر قابلیت اورکلاک ساده و کولر مناسب همراه Ryzen 3 2200G به آن کمک کرده تا عملکرد مشابه پردازنده Core i3 8100 از خود نشان بدهد. Ryzen 3 2200G  از یک کارت گرافیک یکپارچه قدرتمند استفاده می‌کند که آن را به یک گزینه عالی برای بازی در وضوح و تنظیمات پایین تبدیل کرده است. البته اگر به دنبال بهترین عملکرد گیمینگ با کارت گرافیک مجزا هستید قطعا Core i3 8100 بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. در پایین می‌توانید به بعضی از این بنچمارک‌ها نگاه کنید.

    

عملکرد بهره‌وری و تولید محتوا

بنچمارک‌های استفاده شده متعلق به وب‌سایت Tom’s Hardware می‌باشد.

پردازنده Core i3 8100 در اکثر تست‌ها بهترین عملکرد را از خود نشان داد؛ در اکثر تست‌های تک رشته‌ای و سبک مانند Adobe Cloud صدر نشین بوده و به طرز غافالگیر کننده‌ای در تست‌های چند هسته‌ای نیز قدرتمند ظاهر شد. این پردازنده دز اپلیکیشن‌هایی که از ساختار AVX استفاده می‌کنند، مانند HandBrake، عملکرد عالی را از خود نشان داد. همانند بخش گیمینگ با کارت گرافیک مجزا در کارهای بهره‌وری نیز بهترین گزینه محسوب می‌شود.

پردزانده Ryzen 3 2200G نیز با داشتن قابلیت اورکلاک، در مجموع عملکرد بسیارخوبی را از خود به جای گذاشت. در کل، با توجه به قیمت و کارت گرافیک یکپارچه قدرتمند، این پردازنده یک گزینه عالی برای ساخت سیستم گییمینگ پایین رده و ارزان قیمت محسوب می‌شود.

دو پردازنده Pentium Gold G5400 و Athlon 200GE با توجه به قیمتشان عملکرد بسیار خوبی داشتند. در اکثر تست‌های تک هسته‌ای Pentium Gold G5400 عملکرد بهتری داشته اما در تست‌های چند هسته‌ای این پردازنده ای‎ام‌دی هست که گوی سبقت را از رقیب اینتلی خود می‌برد. همچنین لازم به ذکر است که پردازنده‌های پنتیوم اینتل  از دستورالعمل‌های AVX پشتیبانی نمی‌کنند، درحالی که پردازنده های Athlon به صورت کامل از دستورالعمل‌های فشرده سازی پشتیبانی می‌کنند. در پایین می‌توانید تعدادی از این بنچمارک‌ها را مشاهده بفرمایید.

        

این لیست وینفون از بهترین پردازنده‌های پایین‌رده بازار بود. نظر شما چیست؟ شما چه پردازنده‌هایی را در این رنج قیمتی پیشنهاد می‌دهید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.




منبع : وینفون 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار