کد خبر: ۲۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 31
اندروید گو (Android Go) یا به قول گوگل، اندروید اوریو (نسخه‌ی گو) نسخه‌ای سبک‌تر از اندروید است که برای اجرا روی دستگاه‌های ارزان و رده پایین که توان پردازشی پایین و محدودیت در حافظه‌ی داخلی و رم دارند، طراحی شده است.

به گزارش آی تابناک : به طور معمول، وقتی یک نسخه‌ی جدید از سیستم‌عامل اندروید معرفی می‌شود، این انتشار برای مدتی در صدر اخبار تکنولوژی قرار می‌گیرد. همه جا صحبت از ویژگی‌های جدید، طراحی متفاوت و گوشی‌های جدیدی است که همراه با آن معرفی شده‌اند. اما وقتی چند ماه پیش اندروید گو به همراه شش گوشی جدید معرفی شد، به نظر می‌رسید که اتفاق خاصی رخ نداده و اخبار آن به سرعت زیر سایه‌ی اتفاقات دیگری مثل معرفی پرچمداران سامسونگ قرار گرفت. دلیل اصلی این اتفاق، این بود که شش مدل گوشی که از آن صحبت کردیم، همگی مدل‌های زیر 100 دلاری بودند و آن نسخه از اندروید نیز اساساً برای دستگاه‌هایی که معمولاً در صدر اخبار قرار می‌گیرند، طراحی نشده بود.

همان‌طور که اشاره شد، اندروید گو نسخه‌ای سبک‌تر از اندروید است که برای اجرا روی دستگاه‌های ارزان‌قیمت که قدرت سخت‌افزاری پایین و محدودیت در حافظه‌ دارند، طراحی شده است. این نسخه می‌تواند برای افرادی که دسترسی محدودی به اینترنت دارند یا نگران هزینه‌ی بالای مصرف داده‌ی همراه خود هستند نیز مفید باشد.

برای رفع این مشکلات، گوگل سه کار انجام داده است:

  • اندروید را برای اجرا روی دستگاه‌هایی با 1 گیگابایت (یا کم‌تر) رم بهینه کرده است.
  • حجم اندروید (خود سیستم‌عامل) را کاهش داده تا فضای کم‌تری اشغال کند.
  • اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اندروید را طوری تغییر داده که فضای کم‌تری اشغال کرده و داده‌ی کم‌تری مصرف کنند.

یکی از جنبه‌های مهم برای اندروید گو، «بهتر اجرا شدن اندروید» است که می‌تواند هیجان‌انگیز باشد؛ اما باید بگوییم که این مسئله آنقدرها هم محسوس نیست. نتیجه‌ی استفاده از شش گوشی معرفی شده به همراه این نسخه در چند روز، اجرای نسبتاً خوب و بدون کندی را نشان می‌دهد؛ اما وضعیتی که مشاهده شد تقریباً روی تمامی گوشی‌های ارزان دیگری که این روزها وارد بازار می‌شوند وجود دارد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که در مدت استفاده‌ی طولانی، آیا اندروید گو می‌تواند کارایی بهتری نسبت به سایر نسخه‌ها روی گوشی‌های پایین‌رده داشته باشد یا خیر.

در حال حاضر، در اندروید گو دو تفاوت کاملاً محسوس و مهم نسبت به نسخه‌های دیگر وجود دارد. اولین تفاوت این است که گوگل واقعاً توانسته حجم اشغالی توسط سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آن را کاهش دهد. این حجم اشغال‌شده حالا فقط اندکی بیشتر از سه گیگابایت است. در واقع با چند گیگابایت صرفه‌جویی، اندروید گو برای گوشی‌هایی که فقط 8 گیگابایت حافظه داخلی دارند، بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید:
آغاز عرضه Android GO شرکت گوگل؛ نسخه بهینه‌سازی شده اندروید اوریو برای گوشی‌های سطح پایین

تفاوت مهم دیگر، نحوه‌ی کمک اپلیکیشن‌های روی آن به کاربر برای مدیریت بهتر فضای ذخیره‌سازی و استفاده از داده‌ی موبایل است. اپلیکیشنی به نام File Go وجود دارد که پیشنهادهایی در زمینه‌ی حذف فایل‌های اضافی و انتقال فایل‌ها به فضای ابری به کاربر ارائه می‌کند. روی بعضی از گوشی‌ها نیز اپلیکیشن Datally نصب شده که به کاربر کمک می‌کند میزان مصرف داده‌ی اپلیکیشن‌های مختلف را مدیریت کند. دیگر اینکه اپلیکیشن YouTube Go نیز طراحی شده که سه حالت کیفیت پایه، استاندارد و بالا را در اختیار کاربر می‌گذارد و میزان مصرف داده‌ی هر کدام را نیز محاسبه کرده و نمایش می‌دهد که می‌تواند در تماشای ویدئو برای افرادی که روی مصرف داده‌ی خود حساس هستند، مفید باشد.

گوگل بخشی را نیز به Play Store اضافه کرده که در آن اپلیکیشن‌هایی که جای کمی را اشغال می‌کنند، برجسته کرده و نمایش می‌دهد. البته این بخش خیلی گسترده نیست و تنها یک لیست قابل اسکرول از اپلیکیشن‌هاست؛ اما به هرحال حضور آن هم جالب است.

بنابراین، بخش زیادی از تجربه‌ی مثبت با Android Go، وابسته به استفاده از ابزارهایی است که گوگل فراهم کرده است. اگر ابزارهایی مثل YouTube Go و Gmail Go با YouTube وGmail معمولی جایگزین شوند، بخش زیادی از صرفه‌جویی در فضا و داده از بین خواهد رفت. بنابراین طراحی خوب و دقیق این ابزارها برای استفاده روی گوشی‌های اندروید گو ضروری است.

به نظر می‌رسد گوگل در این زمینه به خوبی عمل کرده است. تفاوت و کمبود خاصی بین Gmail Go و Gmail دیده نمی‌شود. YouTube Go بسیار مفید عمل می‌کند و اپلیکیشن Google Go طراحی کاملاً متفاوتی دارد که دستیابی سریع به ویژگی‌هایی مانند مترجم گوگل و جستجوی تصویر را برای کاربرانی که نمی‌دانند در کدام قسمت باید دنبال آن‌ها بگردند، فراهم می‌کند.

اندروید گو می‌تواند به کاربرانی که قصد استفاده از اولین گوشی‌های هوشمند خود را دارند، کمک زیادی کند؛ خصوصاً که این گوشی‌ها معمولاً گران‌قیمت و قدرتمند نیستند. با ادامه‌ی این روند، گوگل می‌تواند بخش دیگری از افراد را که هنوز از گوشی‌های ساده استفاده می‌کنند، به سمت استفاده از گوشی هوشمند و محیط اندروید هدایت کند.

البته تضمینی وجود ندارد که اندروید گو در رسیدن به هدفش کاملاً موفق شود. این اولین بار نیست که گوگل گوشی‌های ارزان‌قیمت را هدف قرار داده است. پیش از این، اندروید وان (Android One) هم تلاشی برای ترغیب تولیدکنندگان محصولات ارزان به استفاده از این نسخه از اندروید بود؛ اما اکثر شرکت‌ها آن را نپسندیدند و این پروژه تقریباً شکست خورد. همین محصول بار دیگر با نام اندروید استوک متولد شد، اما این نسخه هم به نوعی از هدف اصلی خود دور شد.

در همین رابطه بخوانید:
هرآنچه باید در خصوص تفاوت‌های Android Oreo ، Android One و Android Go بدانید

در اندروید وان، بیش از هر چیز تلاش شده بود که به تولیدکنندگان گوشی‌ها در جهت انتخاب سخت‌افزار مناسب برای اجرای اندروید کمک شود. اما به نظر می‌رسد که گوگل فهمیده تولیدکنندگان در انتخاب سخت‌افزار نیاز به کمک چندانی ندارند و گوگل به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری، بهتر است مشکل را از راه تخصصی خودش حل کند؛ و حالا اندروید گو، دقیقاً همان چیزی است که باید باشد: راه حل نرم‌افزاری گوگل برای اجرای بهتر سیستم‌عامل.

اندروید گو در قالب شش گوشی در محدوده قیمت 50 تا 130 دلار معرفی شد. این گوشی‌ها شامل نوکیا 1، آلکاتل 1X، ZTE Tempo Go، Lava Z50، Micromax Bharat Go و GM 8 Go محصول جنرال موبایل می‌شوند. GM 8 Go مسلماً بین این گزینه‌ها، زیباترین گوشی است که از نمایشگری بزرگ‌تر و واضح‌تر و کارایی بالاتر بهره می‌برد. اما طبیعتاً قیمت آن نیز بالاتر است. نوکیا 1 در این بین متعادل‌ترین است که با دوربین قابل تحمل، نمایشگر معمولی و قیمت 85 دلار عرضه شده است. ضمن اینکه درهای پشتی رنگارنگی نیز برای آن عرضه شده است.

حتی با وجود اندروید گو، باز هم بین این محصولات تفاوت‌هایی از حیث کارایی وجود دارد. بعضی سریع‌تر از دیگری هستند و حتی بعضی از نظر فضای ذخیره‌سازی نیز مقدار بیشتری در اختیار کاربر می‌گذارند. دلیل این موارد، نحوه‌ی ساخت گوشی توسط تولیدکننده‌ آن است. به هر حال هنوز امکان شخصی‌سازی ظاهر سیستم‌عامل برای تولیدکننده وجود دارد که می‌تواند باعث کند شدن سیستم نیز شود. اپلیکیشن‌های مخصوص هرکدام از تولیدکننده‌ها هم که البته می‌توانند مفید باشند، مقدار فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

اندروید گو مسلماً شاه‌کلید حل تمام مسائل اندروید روی گوشی‌های ارزان نیست. واضح است که این سیستم‌عامل، تنها بخشی از راه‌حل گوگل برای استفاده از این دستگاه‌ها است. گوگل در تلاش است تا کمک کند که تولیدکننده‌ها به طور کامل تولید دستگاه‌های پایین‌رده را رها نکنند و کاربران نیز بتوانند از ویژگی‌هایی مثل صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی و داده‌ی موبایل بهره برند. اما به هر حال حتی اگر این سیستم‌عامل موفق هم نباشد، به نظر می‌رسد که گوگل در مسیر درستی قرار گرفته و سعی می‌کند با کمک اندروید گو، مشکلات اندروید را از درون خود سیستم‌عامل جستجو و حل کند.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار