کد خبر: ۲۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 29
احتمالاً می دانید اینتل سال میلادی پیش رو به رقابت با انویدیا و AMD در حوزه پردازنده‌های گرافیکی می‌پردازد. اخیراً اینتل ناخواسته کُد رمز در نظر گرفته شده برای 5 پردازنده گرافیکی مجزا خود را افشا کرده است.

به گزارش آی تابناک : اخیراً اینتل درایور نگارش 26.20.16.9999 را برای توسعه دهندگان منتشر کرده که مشخص شده حاوی کُد رمز پردازنده‌های گرافیکی آتی این کمپانی است. در درایور مذبور به سه پردازنده گرافیکی iDG2HP512 ،iDG2HP256 و iDG2HP128 اشاره شده که به نظر می‌رسد DG بیانگر پردازنده گرافیکی مجزا باشد. احتمالاً HP نیز به قدرت بالا و عدد پس از آن به تعداد واحدهای اجرایی اشاره دارد.

با اینکه 512 واحد اجرایی در مقایسه با تعداد هسته‌های CUDA پردازنده‌های گرافیکی انویدیا بسیار ناچیز به نظر می‌رسد، اما نباید فراموش کرد با دو ریزمعماری کاملاً متفاوت روبرو هستیم. برای نمونه با ریزمعماری Gen11، قدرت محاسباتی تنها 512 واحد اجرایی با فرکانس 1800 مگاهرتز می‌تواند به 14.7 ترافلاپ برسد که کمی بیش از قدرت محاسباتی کارت پرقدرت RTX 2080 Ti است. از این رو 256 پردازنده جریانی می‌تواند 7.4 ترافلاپ قدرت محاسباتی داشته باشد که کم و بیش با RTX 2070 انویدیا برابری می‌کند. همچنین برای 128 واحد اجرایی، قدرت محاسباتی 3.7 ترافلاپ متصور است.

2019-07-27-image.jpg

همچنین شاهد ارجاع‌هایی به پردازنده‌های مرکزی آتی اینتل در این درایور هستیم. برای نمونه به LKF-R اشاره شده که می‌تواند LakeField باشد. ظاهراً EHL نیز به Elkhart Lake اشاره دارد که هر دو مخصوص پردازنده‌های کم مصرف هستند. TGL نیز به Tiger Lake اشاره دارد که جایگزین Ice Lake می‌شود. این ریزمعماری در سال 2020 میلادی با فناوری ساخت 10 نانومتری عرضه خواهد شد.

RKL هم به Rocket Lake اشاره دارد که در سال 2021 جایگزین Tiger Lake خواهد شد. در نهایت ADLS یا Alder Lake را داریم که در سال 2021 جایگزین Rocket Lake می‌شود اما آن نیز بر پایه فناوری ساخت 10 نانومتری است.

هرچند اطلاعات یاد شده می‌توانند حاوی برخی اشتباهات باشند، اما در مجموع آینده روشنی برای هر دو پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی متصور است. ظاهراً اینتل مشغول توسعه پردازنده‌های گرافیکی پرقدرتی برای استفاده به عنوان پردازنده گرافیکی مجتمع و البته پردازنده‌های گرافیکی مجزا است. حال باید امیدوار بود اینتل بتواند رقابت تازه‌ای را در بازار پردازنده‌های گرافیکی به وجود بیاورد.




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار