کد خبر: ۲۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 July 24
امروزه بیش از هر زمان دیگری شاهد صفحه نمایش‌های OLED در لپ تاپ‌ها، موبایل‌ها، و تلویزیون‌ها هستیم، این ارتقا فوق‌العاده سوالاتی را در ذهن مطرح می‌کند.

به گزارش آی تابناک : OLEDچیست و چگونه آن را با استاندارد LCD مقایسه کنیم؟ صفحه نمایش‌های OLED چگونه کار می‌کنند؟ آیا سوختن این صفحه نمایش‌ها هنوز مشکل ساز است؟ خرید صفحه نمایش OLED چه مزایا و چه معایبی دارد؟ اگر برای خرید این صفحه نمایش با چنین سوالاتی مواجه هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ‌های خود را دریافت کنید.

OLED چیست و چگونه با LCD مقایسه می‌شود؟

دیودهای ساصع کننده نور یا light-emitting diodes که آن را با نام اختصاری LED می‌شناسیم، چراغ‌های کوچکی هستند که این روزها تقریبا در همه جا به جای لامپ‌های سبک رشته‌ایی استفاده می‌شوند، اما OLED، دیود ارگانیک ساطع کننده نور یا Organic Light Emitting Diode یک تکنولوژی صفحه نمایش است که به لایه‌های مواد ارگانیک (هیدروژن و کربن) متکی است که هنگام قرار گرفتن بین لایه‌های آنود (مثبت) و کاتود (منفی) روشن می‌شود و جریان ایجاد می‌کند.

یک لایه انتشاری در کنار کاتد، الکترون‌ها را در بر می‌گیرد، در حالی که یک لایه رسانا در کنار آند، الکترون‌ها را از بین می‌برد، حفره‌هایی ایجاد می‌شود. نتیجه تلاقی الکترون‌ها و حفره‌ها با هم ذره‌ایی نور یا فوتون خواهد بود. این فرآیند بسیار سریع اتفاق میافتد، و تا زمانی که صفحه نمایش توان داشته باشد فرآیند ساطع شدن نور ادامه می‌یابد. برای دریافت رنگ درخشان مربوط به صفحه نمایش، لایه‌های فیلم رنگی استفاده می‌شود.

‌از آنجا که هیچ گونه نیازی به نور پس زمینه جداگانه مانند صفحه نمایش‌های LCD وجود ندارد، OLED به طور کلی مصرف برق کمتری دارد و نیازی به نور پس زمینه ندارد، همان نوری که هنگام نمایش تصاویر تاریک در لبه صفحه نمایش لپ تاپ شما میدرخشد. OLED ساختار کلی نازکتر، تولید رنگ بهتر، و کنتراست بهتری دارد.

برای مثال زمان تست دقت رنگ در ورژن‌های LCD و OLED لپ تاپ ThinkPad X1 Yoga شرکت لنوو، نتایج بسیار متفاوتی مشاهده شده است. صفحه نمایش OLED به sRGB صد درصد و AdobeRGB صد درصد رسید، در حالی که صفحه نمایش LCD با IPS به sRGB نود وشش درصد و AdobeRGB هفتاد و دو درصد رسید. تفاوت آن در استفاده روزمره قابل توجه بوده و بلافاصله خود را نشان می‌دهد.

همچنین می‌توانید روی تصویر روشن، نرخ رفرش سازی سریع، زاویه دید بهتر، و انعطاف پذیری بهتر حساب کنید، این ویژگی است که Galaxy Fold شرکت سامسونگ و نمونه اولیه اخیر کامپیوتر شخصی تاشدنی ThinkPad X1 لنوو از مزایای آن بهره می‌برند.

صفحه نمایش‌های OLED می‌توانند با عملکرد تاچ و قلم جفت شوند، و حتی می‌توانند شفاف ساخته شوند. به غیر از موبایل‌ها و لپ تاپ‌ها، صفحه نمایش‌های OLED را اغلب در مانیتورهای استاندارد کامپیوتر شخصی دسکتاپ، تلویزیون‌ها، و هدست‌های VR مانند Samsung Odyssey+ می‌توان یافت. زمانی که مزایای این فناوری در نظر گرفته شود، واضح خواهد بود که چرا بسیاری از سازندگان در حال حرکت به سوی OLED هستند، اما هنوز نقاط ضعفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

معایب صفحه نمایش‌های OLED چیست؟

کنتراست درخشان یک صفحه نمایش OLED با تناسب همراه  است. زمان ایجاد تصویری که بیشتر قسمت‌های آن سفید است، مانند زمان پردازش برنامه ورد و یا وبگردی، دو فعالیت رایجی که با لپ تاپ انجام می‌شود، هر ساب پیکسل باید پرنور بدرخشد، که در نتیجه باتری توان بیشتری مصرف می‌کند.

و این کاملا با یک پنل IPS متفاوت است، خواه صفحه نمایش بیشتر رنگ سفید را نمایش بدهد و یا رنگ مشکی، باتری میزان مشابهی مصرف می‌شود. نور پس زمینه خود را برای میزان خاصی از روشنایی تنظیم می‌کند و تغییر نمی‌کند تا شما بخواهید. با این حال، اگر شما از اپلیکیشن‌هایی با تم تاریک (dark) استفاده می‌کنید، و یا از تماشای فیلم‌هایی که صحنه‌های تاریک بسیاری دارند لذت می‌برید، در واقع باید بهبود عمر باطری را ببینید. صفحه نمایش‌های OLED برای ایجاد یک رنگ تاریک، استفاده از پیکسل را به سادگی کنار می‌گذارند، که به نوبه خود توان باتری کمتری مصرف می‌کند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بسیاری از مصرف کننده‌های صفحه نمایش‌های OLED دارند این است که مستعد سوختن هستند. تصویری که برای مدت زمان طولانی در یک صفحه نمایش OLED نشان داده می‌شود، یک چیز ثابت مانند نوار وظیفه ویندوز 10 مثال فوق‌العاده‌ایی است، که می‌تواند قابل رویت باشد حتی اگر در واقع نمایش داده نشود، مانند زمانی که در حال تماشای فیلم هستید (تغییر تنظیمات برای نور کم بک‌گراند و نوار وظیفه در تصویر بالا مشهود است). قبل از اینکه از خرید آن پشیمان شوید باید بدانید که سوختن صفحه نمایش‌های OLED بسیار کمتر از مواردی است که در تلویزیون‌های پلاسما گزارش می‌شود. نقشه‌ کوچک بازی‌ها را که بعد از خاموش کردن Xbox باقی می‌مانند به یاد دارید؟ احتملا قرار نیست تا به این حد گسترش یابد، حتی اگر با یک صفحه نمایش OLED با لپ تاپ خود بازی کنید.

سازندگان لپ تاپ گام‌های بلندی برای کاهش ریسک سوختن صفحه نمایش لپ تاپه‌های OLED برداشته‌اند، شبیه به آنچه مایکروسافت با کلید تنظیم شدت نور صفحه Xbox خود انجام داده است. برای مثال، شما می‌توانید نوار وظیفه و صفحه نمایش را کم نور کنید، و یا می‌توانید زمانی که لپ تاپ بیکار است آنتراکت انتخاب کنید که چه زمانی روشن شود. کار خوب دیگری که می‌توانید در لپ تاپ‌های بدون تنظیمات اختصاصی انجام دهید کم کردن نور و یا خاموش کردن صفحه نمایش بعد از چند دقیقه بیکاری است. اگر از صفحه نمایش OLED خود به خوبی مراقبت کنید، شانس این را دارید که هیچ تصویر ضعیفی را تجربه نکنید.

فاکتور قیمت نیز تعیین کننده است. شما باید هزینه بیشتری برای یک صفحه نمایش OLED نسبت به همتای LCD آن بپردازید، و اینکه آیا این هزینه ارزش ارتقا را دارد یا خیر به شما و سناریو مصرف شما بستگی دارد.

آیا خرید یک دستگاه با صفحه نمایش OLED منطقی به نظر می‌رسد؟

در حالی که صفحه نمایش‌های OLED احتمالا یک روز ارزانتر از همتاهای LCD خود خواهند شد، اما در حال حاضر هزینه ارتقا برای یک لپ تاپ قابل توجه خواهد بود و شما همچنین هزینه بیشتری برای تلویزیون‌های OLED و مانیتورهای دسکتاپ خواهید پرداخت. پرداخت هزینه اضافی برای لپ تاپ به این بر میگردد که چه مزایایی از تولید رنگ عالی، زوایای دید گسترده، کنتراست بالا، و نرخ رفرش سریع می‌برید. حرفه‌ایی‌های  کار طراحی و توسعه اهداف اصلی صفحه نمایش‌های OLED هستند، همانند گیمرها که بهترین تصویر ممکن را میخواهند.

برخی لپ تاپ‌های فوق‌العاده، مانیتورها و تلویزیون‌هایی با تکنولوژی صفحه نمایش OLED وجود دارند، در این میان افراد بسیاری هستند که به استفاده از LCD راضی هستند، در حالی که برخی ترجیح می‌دهند آخرین تکنولوژی و بهترین تصویر ممکنه را داشته باشند.

لپ تاپ refreshed XPS 15 7590 شرکت دل (Dell) با صفحه نمایش 4K OLED در اندازه 15.6 اینچ و سخت افزار داخلی شامل، پردازنده گرافیکی  (GPU) مجزا انویدیا و پردازنده Core i9 شرکت اینتل (CPU) که برای رسیدگی به حجم کار سنگین در نظر گرفته شده، و آن را یک گزینه اصلی برای کسانی قرار داده که به دنبال لپ تاپی فوق‌العاده با عملکرد دسکتاپ هستند.

همچنین لپ تاپ refreshed ThinkPad X1 Extreme (Gen 2) شرکت لنوو که با گزینه صفحه نمایش لمسی 4K OLED ، پردازنده نسل نهم شرکت اینتل، و پردازنده گرافیکی اختصاصی انویدیا کامل شده است. اگر دوام و ویژگی‌های ThinkPad را در کنار عملکرد فوق‌العاده و صفحه نمایش عالی می‌خواهید، این لپ تاپ گزینه بسیار خوبی است.

1

شرکت دل اخیرا برای گیمرها خط تولید لپ تاپ‌های Alienware m15 خود را رفرش کرده، و برای لپ تاپ 15.6 اینچی گزینه صفحه نمایش 4K OLED و تکنولوژی انتخابی Tobii Eyetracking را اضافه کرده است. CPU نسل نهم Core اینتل و پردازنده گرافیکی RTX 2080 انویدیا را نیز اضافه کرده است، و برای کسانی که می‌خواهند در حال حرکت بازی کنند هنرمند فوق‌العاده‌ایی در اختیار خواهید داشت.




منبع :windows central
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار