کد خبر: ۲۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 04
سطح نشین گرانقیمت اینسایت چندین ماه است که برای حفاری در سیاره سرخ به مشکل برخورده است و دانشمندان به دنبال چاره‌ای برای خروج از این وضعیت هستند.
به گزارش آی تابناک : تیم پژوهشگران سطح نشین اینسایت در نظر دارند راهکاری برای فعال کردن دوباره مته حفاری سطح نشین بیابند؛ سطح نشین اینسایت یکی از گران قیمت‌ترین تجهیزات فضایی است که اکنون در سیاره مریخبرای انجام حفاری و اندازه گیری دمای لایه‌های عمقی سیاره مریخ به سوی آن ارسال شده است.
 

از تاریخ ۲۸ فوریه سال میلادی جاری سطح نشین اینسایت وارد فاز عملیاتی حفاری با استفاده از بازوی رباتیک خود شد، اما تنها پس از حفاری ۳۰ سانتی متر از سطح سیاره مته آن متوقف شد بنا بر پیش بینی‌های پیشین قرار بود مریخ نورد حدود ۵ متر به حفاری بپردازد.
 
کارشناسان نوع خاص خاک سیاره مریخ را عامل بی اثر شدن دنده‌های مته حفاری سطح نشین اعلام کرده اند. با وجود دارا بودن دیگر تجهیزات در سطح نشین اینسایت برای حفاری درمریخ کارشناسان در نظر دارند برای موفق بودن پرتاب این سطح نشین گران قیمت مته حفاری آن را ترمیم و راهکاری برای ادامه حفاری بیابند.
 
اکنون دوربین مخصوص تعبیه شده در بازوی رباتیک سطح نشین به تصویربرداری از مته حفاری پرداخته است تا دانشمندان بتوانند راهکاری برای به راه انداختن دوباره مته حفاری بیابند.
 
کارشناسان نوعی وسیله تجهیزاتی علمی با نام اختصاری mole در سطح نشین اینسایت تعبیه کرده اند که می‌تواند به بررسی و اندازه گیری لرزه‌های مریخ بپردازد و درجه حرارت لایه‌های عمقی سیاره را اندازه گیری کند؛ دستگاه mole به دلیل نوع خاص خاک مریخ فعلاً غیرفعال است و اکنون در وضعیت توقف حفاری قراردارد تا مهندسان راهکاری برای ادامه حفاری بیابند.
 

به گفته محققان امکان خارج کردن مته از درون زمین و شروع حفاری درمنطقه‌ای جدید وجود ندارد. در تاریخ ۲۸ ماه ژوئن سال میلادی جاری محققان موفق به خارج کردن بازوی رباتیک اینسایت از mole شدند و اکنون می‌توانند به بررسی دقیق محل مته با استفاده از دوربین تعبیه شده درآن بپردازند.
 
گروهی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند امکان دارد نوعی سنگ بزرگ بر سر راه سطح نشین اینسایت قرار داشته باشد که مته حفاری برای شکستن و ادامه دادن مسیرحفاری درآن به مشکل برخورده باشد.
 
تیم پروژه اینسایت درنظر دارند در اطراف محل حفاری سطح نشین، نوعی گودال خاکی با استفاده از اهرم انتهای بازوی رباتیک سطح نشین ایجاد کنند که این گودال سبب ایجاد اصطکاک مته با خاک و ادامه حفاری می‌شود.
 
سطح نشین اینسایت با استفاده از شیوه چکش کاری به انجام حفاری برسطح سیاره مریخ می‌پردازد. کارشناسان درنظر دارند با استفاده از نوعی کد دستوری برای حرکت و چرخش سطح نشین اینسایت را دگرگون کنند تا مته حفاری بتواند به ادامه حفاری بپردازد.
 

کارشناسان اعلام کرده اند ماه نشین اینسایت دارای تجهیزات جانبی برای دگرگون کردن محل مته حفاری نیست و نبود راهکاری جدید برای ادامه حفاری ماه نشین می‌تواند یکی دیگر از پروژه‌های گران قیمت ناسا را با شکست مواجه کند.
 
سطح نشین اینسایت درماه می ۲۰۱۸ به فضا پرتا شد و پس از ۶ ماه سفر درفضا درماه نوامبر ۲۰۱۸ به سیاره سرخ رسیدو برسطح آن فرود آمد.
 
انتظار می‌رود این سطح نشین بتواند اطلاعاتی درباره ساختار داخلی سیاره مریخ و فعالیت‌های تکتونیکی آن دراختیار دانشمندان قرار دهد و زمینه را برای ارسال سفینه‌های فضایی حاوی فضانوردان و نسل جدید مریخ نوردها، چون مارس ۲۰۲۰ برسطح مریخ فراهم کند.
 
منبع:Space
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار