کد خبر: ۲۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 01
ماهواره‌های پرتعدادی که اسپیس ایکس می‌خواهد برای دسترسی به اینترنت فضایی درمدار زمین قرار دهد چالشی جدی برای محققان و ادامه پرتاب سفینه‌ها به فضاست.
به گزارش آی تابناک : کارشناسان شرکت اسپیس ایکس که ماه گذشته ۶۰ ماهواره برای ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت به مدار کره زمین پرتاب کردند به تازگی اعلام کرده‌اند ۳ عدد از این ماهواره‌ها به دلیل نقص فنی و قرار نگرفتن در مسیرخود عملاً از پروژه کنار رفته‌اند و در آینده نزدیک با ورود به جو کره زمین می‌سوزند و از بین می‌روند.
 

۲ ماهواره دیگر به طور آزمایشی از سوی اسپیس ایکس برای بررسی چگونگی نابود شدن ماهواره در مدار کره زمین انتخاب شده اند که در زمان مناسب با کاهش ارتفاع به اتمسفر کره زمین وارد شده و ذوب می‌شوند.
 
کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده اند امکان برقراری ارتباط با ۳ ماهواره از مجموع ۶۰ ماهواره طرح استارلینک که با هدف برقراری ارتباط اینترنتی درسراسر کره زمین به ویژه مناطق محروم و دور افتاده به فضا پرتاب شده است دچار اختلال عملکردی شده اند.
 
از مجموع ۶۰ ماهواره طرح استارلینک، حدود ۴۵ ماهواره درمدار‌های خود قرار گرفته و به مدار نهایی در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری از زمین رسیده‌اند.
 
۵ ماهواره دیگر هنوز به مدار اصلی نرسیده اندو ۵ ماهواره باقیمانده نیز باید مورد بررسی و آزمایش عملکرد قراربگیرند.
 

۵ ماهواره از رده خارج اسپیس ایکس پس از ورود به جو زمین آتش گرفته به گفته محققان بخش بسیار کوچکی از آن‌ها با سطح زمین برخورد خواهد کرد.
 
۶۰ ماهواره طرح استارلینک به تاریخ ۲۳ ماه می‌سال میلادی جاری به فضا پرتاب شدند و اسپیس ایکس در نظر دارد تا پایان این طرح حدود ۱۲۰۰۰ ماهواره را به فضا پرتاب کند، در مرحله‌های بعدی اسپیس ایکس مجوز ارسال ۴۴۰۹ ماهواره را دریافت کرده است و پس از موفقیت در نهایت ۷۵۱۸ ماهواره باقیمانده را به فضا می‌فرستد.
 
ایلون ماسک مالک اسپیس ایکس افزون بر دسترسی آسان کاربران به اینترنت با پهنای باند بالا درپروژه استارلینک درنظر دارد امکان هدایت، ردیابی و دریافت انجام تعمیرات خودرو‌های شرکت تسلاموتورز را با استفاده از طرح استارلینک پوشش دهد.
 
کارشناسان باتوجه به وجود حدود ۲۰۰۰ ماهواره عملیاتی در مدار کره زمین ارسال ۱۲۰۰۰ ماهواره طرح استارلینک را خطری جدی برای حفظ امنیت سفینه‌های فضایی، ماهواره و کپسول‌های فضایی می‌دانند زیرا می‌تواند سبب آلودگی مدار کره زمین شود.
 
مقام‌های ناسا به اسپیس ایکس اعلام کرده اند حداکثر زمان ماموریت هر ماهواره در این طرح حدود ۵ سال است و پس از آن باید بازنشسته و به سوی مدار زمین برای نابود شدن در جو ارسال شود.
 

کارشناسان هشدار می‌دهند ماهواره‌های طرح استارلینک به دلیل دارا بودن پنل خورشیدی و صفحه‌های بازتابنده بسیارقوی امکان دارد سبب از بین رفتن تاریکی شب و بروز اختلال در رصد‌های نجومی تلسکوپ‌های زمینی شوند.
 
ایلون ماسک اعلام کرده است در نظر دارد هر سال بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ماهواره طرح استارلینک را به فضا ارسال کند.
 
ارسال این تعداد ماهواره به مدار کره زمین به پرتاب حدود ۲۴ موشک فضایی به مدار زمین نیاز دارد تا کلیه ماهواره‌ها درمدار‌های خود قرار بگیرند.
 


منبع: theverge
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار