کد خبر: ۲۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 16
مایکروسافت آژور مجموعه جامع مایکروسافت، جایگزینی مبتنی بر ابر، برای سرویس‌ها و سخت افزار فیزیکی می‌باشد. ماشین‌های مجازی آژور بر روی تمام محصولات سرور مایکروسافت و همچنین طیف گسترده‌ایی از محصولات third-party از جمله توزیع‌های لینوکس اجرا می‌شود.

به گزارش آی تابناک : این مقاله در سطح اجرایی مروری است بر سرویس‌های مایکروسافت آژور، که شامل معرفی  محصولات و قیمت‌ها نیز می‌باشد.

مایکروسافت آژور چیست؟

مایکروسافت آژور یک مجموعه گسترده و در حال گسترش از سرویس‌های محاسباتی مبتنی بر ابر می‌باشد که برای کسب و کارها، توسعه‌دهندگان، سازمان‌های دولتی، و تمام اشخاصی در دسترس است که می‌خواهند اپلیکیشنی بسازند و یا سازمانی را در اینترنت بدون نیاز به سخت افزار و سرور نرم افزاری اداره کنند. در سال‌های اخیر آژور سریعترین رشد بخش تجاری مایکروسافت را در اختیار داشته و احتمالا از نظر در آمد در طول دو یا سه سال آینده از ویندوز پیشی خواهد گرفت.

بدبینان با پوزخند و طعنه کل مفهوم محاسبات ابری را رد می‌کنند: "فضای ابری تنها کامپیوتر شخص دیگریست.” اما این توصیف ساده تنها بخش کوچکی از تجارت آژور یعنی Infrastructure as a Service (IaaS) را توصیف می‌کند، که سرویس‌های مبتنی بر ابر جایگزین سخت افزار فیزیکی می‌شوند.

طیف گسترده‌ایی از سرویس‌های مایکروسافت آژور زمینه‌های بسیار بیشتری را، صرف انتقال سرورهای محلی به فضای ابری پوشش می‌دهند. علاوه بر منابع IaaS ، شما طیف گسترده‌ایی از گزینه‌های Software as a Service (SaaS) و Platform as a Service (PaaS)  را در اختیار دارید، و بدون نیاز به مدیریت یک سرور به سازمان خود دسترسی به سرویس‌های مبتنی بر ابر را می‌دهید. برای مثال، می‌توانید بدون نیاز به پیکربندی (یا پچ) زیرساخت‌های ویندوز و یا سرورهای لینوکس، وب سایتی مبتنی بر وردپرس ایجاد کنید و یا سایت Node JS بسازید.

علاوه بر این، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها و سرویس‌های مبتنی بر وب می‌توانند بدون اینکه نگران امنیت و قابلیت اطمینان زیرساخت‌های اساسی باشند از منبع ذخیره‌سازی و سرویس‌های آژور به عنوان بلوک‌های ساخت استفاده کنند.

مایکروسافت، آژور را در سال 2008 معرفی کرد. دو سال بعد در ژانویه 2010 برای اولین بار و به صورت عمومی به عنوان ویندوز آژور ارائه شد، و در نهایت در سال 2014 به عنوان مایکروسافت آژور معرفی شد. هر چند این تغییر نام صرفا ظاهری نبوده و در عوض بازتابی از دامنه سرویس‌های ابری آژور است که به مراتب فراتر از عرضه مبتنی بر ویندوز خواهد بود. در اواخر سال 2017 ، مایکروسافت در گزارشی اعلام کرد 40% ماشین‌های مجازی در آژور، کمتر از یک سوم در سال پیش از آن، در حال اجرای لینوکس هستند.

زیرساخت جهانی آژور شامل دیتاسنترهایی در 54 منطقه می‌باشد، که 140 کشور را در بر می‌گیرد. مایکروسافت همچنین دو منطقه سری آژور دولتی را که در مناطق نامعلومی هستند نگهداری می‌کند.

مزایای مایکروسافت آژور چیست؟

بدیهی‌ترین مزیتی که IaaS آژور ارائه می‌کند این است که سازمان شما برای اجرای کارهای مبتنی بر ابر دیگر نیازی به خریدن، پیکربندی، نگهداری، و تعمیر سخت افزار ندارد. صرفه‌جویی و پس‌انداز با هزینه‌های سخت افزار آغاز می‌شود که حجم بسیار زیادی از هزینه‌های غیر مستقیم را نیز در بر می‌گیرد، از جمله نگهداری سرورها نیاز به مکان فیزیکی دارند، همچنین برای مشغول به کار ماندن آنها باید هزینه‌های برق را نیز در نظر داشت.

از آنجا که منابع مبتنی بر آژور مجازی هستند، و به صورت غیر منتظره از کار نمی‌افتند در نتیجه زمان خاموشی برای تعمیر و یا جایگزینی سخت افزاری در پی نخواهند داشت. منابع سخت افزاری مجازی می‌توانند افزایش و یا کاهش پیدا کنند و آن هم  به طریقی که با سخت افزار فیزیکی نمی‌توان آن کار را انجام داد، و برای یک وب سایت مبتنی بر آژور مقابله با ترافیک ناگهانی را امکان‌پذیر می‌سازد. سازمان‌های بزرگ که نیاز به حفظ حریم خصوصی جهانی برای ذخیره‌سازی و انتقال داده دارند می‌توانند به راحتی داده و سرویس‌ها را به منطقه انتخابی خودشان منتقل کنند.

آژور برای توسعه‌دهندگان، دسترسی سریع به سرویس‌ها را برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی، طراحی دستگاه‌های IoT ، اتصال به منابع دیتابیس و ذخیره‌سازی آنلاین، و گسترش تکنولوژی کانتیتر ارائه می‌کند. علاوه بر این، مایکروسافت در یادگیری ماشین و و ابزارهای AI برای توسعه‌دهندگان سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است.

زیرساخت آژور به عنوان سرویس چیست؟

یکی از اساسی‌ترین سناریوهای استفاده از Azure IaaS جایگزینی سرور فیزیکی با سرور مجازی است که در حال کار در دیتاسنتر آژور می‌باشد، بنابراین نیاز به نگهداری سخت افزار را از بین می‌برد.

این سرور می‌تواند هر نسخه‌ایی از  کامپیوتر دسکتاپ پشتیبانی شده و یا سرور ویندوز، از جمله سرور 2019 را اجرا کند. و یا شما می‌توانید از یک لیست طولانی از توزیع‌های لینوکس، و طیف گسترده‌ایی از نسخه‌های پشتیبانی شده شامل Ubuntu Server, Red Hat Enterprise Linux, FreeBSD و حتی Oracle Linux را انتخاب کنید. در بازار گسترده آژور، می‌توانید سرورهای مجازی آماده اجرا برای تقریبا هر کاری را بیابید، از جمله SQL سرور، Docker, SAP Hana و (و برای سرور لینوکس اوراکل) دیتابیس اوراکل.

در واقع شما می‌توانید، زیرساخت کلی یک دسکتاپ مجازی  (VDI)  را در ابر آژور ایجاد کرده و آن را با ابزارهای third-party مدیریت کنید. می‌توانید به طور مستقیم از پرتال آژور در Citrix Virtual Desktops Essentials ثبت نام کنید، برای مثال، گزینه قدیمی VDI از ارائه کننده سرویسی که در حال حاضر در محافل شرکت‌های بزرگ شناخته شده است را فعال کنید. برای رویکردی کاملا متفاوت، به Nerdio برای مایکروسافت آژور نگاه کنید، که به ادمینیستراتورها اجازه می‌دهد تا کل یک شبکه تجاری را ایجاد کرده و از یک پرتال وب third-party آن را مدیریت کنند، که شرکت آن را به عنوان ” IT به عنوان یک سرویس” اعلان می‌کند.

در کنفرانس Ignite اواخر سال 2018 ، مایکروسافت طرح‌هایی که برای سرویس VDI مبتنی بر آژور دارد را با نام Windows Virtual Desktop اعلام کرد. که از پیکربندی‌های چند کاربره ویندوز 10 موجود در هر دستگاهی پشتیبانی می‌کند، و جایگزین مجازی‌سازی مبتنی بر سرور در محل می‌شود. همچنین برای سازمان‌هایی که با برنامه‌های مهاجرت به ویندوز 10 در کشمکش هستند مزیت فوق‌العاده‌ایی چون اجرای دسکتاپ‌های ویندوز 7 مجازی را به همراه دارد: سه سال به‌روزرسانی‌های امنیتی گسترده رایگان بعد از پایان پشتیبانی ویندوز 7 در 14 ژانویه 2020 .

یک زیرساخت محاسباتی مبتنی بر ابر قادر به انجام ترفندهایی است که شما به راحتی نمی‌توانید در اتاق سرور خود به آن دست یابید، از جمله تعادل بار ذاتی و آپگریدهای سخت افزاری در یک سوئیچ سخت افزاری. همچنین شامل برخی ویژگی‌های امنیتی چشمگیر می‌باشد مانند دسترسی به موقع به ماشین مجازی (VM)، که ماشین‌های مجازی را در سطح شبکه قفل می‌کند، ترافیک ورودی را مسدود می‌کند مگر آنکه درخواست‌های خاصی برای دسترسی تایید بشود.

چه سرویس‌هایی با آژور رقابت می‌کنند؟

آژور بعد از سرویس‌های وب آمازون دومین ارائه کننده برجسته فضای ابری است، ولی به خوبی از رقبای دیگر پیشی گرفته است. در میان این رقبا، پلت فرم ابر گوگل مجموعه‌ایی مشابه از زیرساخت مبتنی بر ابر و سرویس‌های اپلیکیشن با استفاده از زیر ساخت جهانی غول جستجو ارائه داده است. شرکت‌های دیگری، مانند SalesForce و Oracle ، زیرمجموعه‌ایی از سرویس‌های مبتنی بر ابر را ارائه می‌دهند که در درجه اول مشتریان موجود آن شرکت‌ها را هدف قرار داده‌اند.

چه کارهای دیگری را می‌توان در آژور انجام داد؟

شابد بتوان کتابی کامل از طیف گسترده‌ی سرویس‌های موجود در آژور نوشت که روز بعد تاریخ گذشته خواهد بود، چرا که این سرویس‌ها به صورت مداوم در حال گسترش هستند. در اینجا خلاصه‌ایی از دیگر سرویس‌های موجود آمده، که به وسیله فهرستی مرتب شده است.

ذخیره‌سازی و دیتابیس‌ها

ذخیره‌سازی مقادیر زیادی از داده، ساختار یافته یا غیر ساختار یافته، چیزی است که آژور برای آن ساخته شده است. سرویس‌های بومی ذخیره‌سازی آژور شامل: Azure Blobs (برای داده‌های غیر ساختار یافته، شامل خدمات تصویر، اسناد و استریم‌های ویدیو به طور مستقیم در یک مرورگر می‌باشد)؛ Azure Files که فایل‌های مبتنی بر ابر اشتراکی هستند که با استفاده از پروتکل‌های استاندارد بلوک پیام (SMB) قابل دسترسی هستند؛ Azure Queues برای پیام‌رسانی بین مولفه‌های اپلیکیشن؛ و Azure Tables، که یک ذخیره‌ساز NoSQL برای داده‌های ساختاریافته می‌باشد.

Azure SQL Database برای مهاجرت دیتابیس‌هایی که در SQL سرور ساخته شده‌اند، در نظر گرفته شده است، سرویسی کاملا مدیریت شده که می‌تواند به عنوان نمونه مدیریت شده برای مهاجرت بارهای کاری محلی و یا از ابتدا به عنوان سرویسی به منظور ارائه SQL دیتابیس به کار گرفته شود.

و در نهایت Azure Cosmos DB ، که شرط‌بندی واقعا بزرگ مایکروسافت بر روی داده‌های عظیم (Big Data) را می‌باشد. این یک سرویس کاملا مدیریت شده، به صورت جهانی توزیع شده، مقیاس‌پذیر در ذخیره‌سازی و بهره‌وری است، و دارای چندین مدل دیتابیس می‌باشد که توسط SLAs (service level agreements) جامع بک آپ‌گیری می‌شود.

سرویس‌ها و ابزارهای توسعه اپلیکیشن

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل مجموعه کاملی از ابزارها را برای ساخت و به کار گرفتن این اپلیکیشن‌ها در اختیار دارند، برای شروع محیط توسعه ویژوال استودیو، که در چندین ورژن (از جمله نسخه‌های پیش نمایش) ماشین‌های مجازی در ویندوز سرور و ویندوز 10 اینترپرایز N در دسترس کاربران قرار گرفته است.

آژور علاوه بر ارائه سرویس‌های Visual Studio Team و آژور DevOps مجموعه گسترده‌ایی از ابزارهای third-party devops را برای به اشتراک گذاری کد، مدیریت جریان کاری، به کارگیری نرم افزاری، و نظارت بر عملکرد و استفاده را شامل می‌شود. می‌توانید از Jenkins استفاده کنید، برای مثال، برای ساخت اپلیکیشن‌ها در ابر و  مستقیما آنها را در آژور به کار گیرید. از Terraform و یا Ansible برای آماده سازی و پیکربندی زیرساخت استفاده کنید، و سپس همه آنها را با Chef Automate مدیریت کنید.

کانتینر و سرویس‌های کانتینر

کانتینرها محیط‌های استاندارد شده‌ایی هستند که اپلیکیشن‌ها را به صورت امن ، با قابلیت دسترسی بالا و توانایی مقیاس پذیری سریع اجرا می‌کنند. بازار آژور به کارگیری و مقیاس پذیری تصاویر کانتینر را فوق‌العاده آسان می‌سازد. استاندارد مدیریت بارهای کاری کانتینر شده، سرویس هماهنگ‌سازی کانتینر Kubernetes می‌باشد که در آژور به عنوان سرویس آژور Kubernetes موجود است.

کانتینری کردن برای آینده بارهای کاری مبتنی بر ابر چه اهمیتی دارد؟ آنچنان که Scott Fulton از ZDNet اشاره کرده است، "مایکروسافت به طور کامل فلسفه کلی سیستم سرور خود را دوباره با Kubernetes تجهیز کرده و چندین سازنده خلاق مهم را برای خود استخدام کرده است.”

آژور بیش از 100 تصویر کانتینر را در بازار خود به همراه ابزارهایی از Docker و سایرین برای مدیریت این تصاویر ارائه داده است.

یادگیری ماشین

در میان تازه‌ترین مواردی که به آژور اضافه شده مجموعه ابزاری برای انجام تجزیه و تحلیل پیش بینی و شناسایی الگوریتم‌های مفید وجود دارد. سرویس یادگیری ماشین آژور ساختن، آموزش، و به کارگیری یادگیری ماشین در محیط‌های هیبریدی و یا مستقیما در ابر را با استفاده از فریم ورک‌ها و ابزارهایی که در محل استفاده می‌کنید امکان‌پذیر می‌سازد.

سرویس‌های آژور را چگونه مدیریت کنیم؟

برای مدیریت اشتراک آژور و منابع، رابط کاربری اصلی، پرتال مایکروسافت آژور می‌باشد. که شامل یک داشبورد قابل سفارشی شدن است که درباره اجرای سرویس‌ها، اطلاعاتی را در یک نگاه به شما ارائه می‌دهد، و همچنین رابط کاربری point-and-click برای اضافه، پیکربندی، و به کارگیری منابع جدید آژور می‌باشد.

با استفاده از Azure Resource Manager می‌توانید از پرتال آژور منابع را در گروه‌ها به کارگیری، مدیریت، و نظارت کنید. برای انجام وظایف تکراری، می‌توانید از آژور PowerShell و رابط کاربری خط فرمان آژور (Azure CLI) استفاده کنید.

با استفاده از یک داشبورد سفارشی، می‌توانید بر عملیات و عملکرد اپلیکیشن‌ها و زیرساخت مبتنی بر آژور نظارت داشته باشید، و همچنین قادر به کواری گرفتن و تجزیه و تحلیل گزارش‌ها هستید. برای اجتناب از موارد غیر منتظره، می‌توانید هشدارهایی را تنظیم کنید تا در شرایط بحرانی نوتیفیکیشن دریافت کنید و اعمال خودکاری را بر پایه محرک‌های تعریف شده توسط کاربر تعیین کنید.

مرکز امنیت آژور نمره عددی ارائه می‌دهد که تجزیه و تحلیل می‌کند که آیا منابع مبتنی بر ابر در حد امنیت تعریف شده هستند. بر اساس این نمره، سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی پیشنهاداتی برای کمک به کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم کردن این منابع در برابر تهدیدها ارائه می‌دهد.

در نهایت، یک مرکز مدیریت هزینه جداگانه که به شما اجازه می‌دهد تا هزینه‌ها را بر اساس مصرف تجزیه و تحلیل کنید، برای اجتناب از سورپرایزی که هزینه‌ها به دنبال دارند هشدارهایی را تنظیم کنید، و برای کاهش هزینه‌ها پیشنهادات را بررسی کنید.

Azure Active Directory چیست؟

حتی اگر شما هرگز پرتال آژور مایکروسافت را باز نکنید و یا به صورت مستقیم با هیچ کدام از سرویس‌های آژور کار نکنید، احتمال زیادی وجود دارد که سازمان شما در حال حاضر در Azure Active Directory (Azure AD) حضور داشته باشد.

سرویس‌های ابری مایکروسافت در سطوح بنیادی به هم مرتبط هستند، واقعیتی که مدیریت لایسنس و سرپرستی را ساده می‌سازد. برای مثال، اگر شما آفیس 365 تجاری و یا اشتراک اینترپرایز دارید، تمامی موارد مدیریت کاربری از طریق Azure AD انجام می‌گیرد. شرایط مشابه برای Dynamics CRM و مایکروسافت Intune نیز وجود دارد. شما می‌توانید از طریق Azure AD portal کاربران را مدیریت کرده و دستگاه‌ها را اداره کنید.

حساب‌های کاربری پایه رایگان هستند. ویژگی‌های اضافی (البته، برای هزینه اضافی هر کاربر) در سطوح Premium P1 و Premium P2 موجود هستند.

هزینه مایکروسافت آژور چیست؟

اکثر سرویس‌های آژور بدون هزینه پیش پرداخت و بر اساس مدل pay-as-you-go حساب می‌شوند. شما می‌توانید با خرید رزرو یک ساله و یا سه ساله تخفیف دریافت کنید که به طرز قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. زمانی که منبع جدیدی اضافه می‌کنید پرتال آژور  هزینه‌ها را تخمین زده و ارائه می‌کند؛ همچنین می‌توانید از ماشین حساب آژور Pricing استفاده کنید تا برای یک منبع جدید بر اساس pay-as-you-go و یا نمونه رزرو شده به سرعت هزینه‌ها را تخمین زند.

اکثر اشتراک‌های ویژوال استودیو به عنوان یک مزیت، اعتبار ماهانه آژور رایگان ارائه می‌دهند؛ مقدار دقیق به سطح اشتراک بستگی دارد. به همین ترتیب، شخصی که عضو  یک BizSpark  و یا Microsoft Partner Network باشد یک سهم ماهیانه از اعتبارات آژور نیز دریافت می‌کند.

و اگر شما تمایل دارید سرویس‌های آژور را امتحان کنید، می‌توانید برای یک اکانت رایگان ثبت نام کنید که دارای مبلغ 200 دلار اعتبار برای ماه اول و همچنین دسترسی به تعداد کمی از سرویس‌های محبوب می‌باشد که برای سال اول رایگان هستند.



منبع : زد دی نت 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار