کد خبر: ۲۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 15
وجود فلز‌های گران قیمت در سیاره‌های منظومه شمسی در کنار گرانی حمل و نقل مواد اولیه برای ساخت پایگاه‌های فضایی از زمین، دانشمندان را برآن داشته است تا فضاپیمایی حفار تولید کنند.
به گزارش آی تابناک : این سفینه فضایی برای حفاری معدن‌های سیاره‌ها و سیارک‌های فضایی طراحی خواهد شد و اکنون ناسا به بررسی ایده نظری طراحی این سفینه‌های فضایی پرداخته است.
 

کارشناسان برای توسعه ایده و پیاده سازی آن حدود ۲ میلیون دلار هزینه در نظر گرفته اند.
 
کارشناسان اعلام کرده اند برای راه اندازی این طرح به پیشرفت‌های علمی برای ساخت تجهیزات فنی نیاز است؛ دانشمندان ۲ طرح برای حفاری
از معدن‌های کره ماه را مطرح کرده اند که از جمله آن‌ها می‌تواند استفاده از ماه نورد تجهیزشده به فناوری نقشه برداری سه بعدی برای حفاری و استفاده از انرژی خورشید برای استخراج مواد شیمیایی از معدن‌ها اشاره کرد.
 

با استفاده از این فناوری در آینده محققان می‌توانند به حفاری از معدن‌های سیاره‌ها و سیارک‌های منظومه شمسی و حتی فراتر از آن بپردازند.
 
حفاری در معدن‌های کره ماه و سیارک‌ها با استفاده از ابزار‌های رباتیک انجام خواهد شد. از پیاده سازی تا اجرایی شدن طرح حفاری در کره ماه ۲ سال زمان نیاز است.
 

اکنون ناسا پروژه‌ای به نام Skylight در دست اجرا دارد که بنا بر آن ماهواره‌ها می‌توانند به بررسی و تشکیل مدل‌های سه بعدی از دهانه‌های کره ماه و دیگر سیارک‌ها بپردازند و با بررسی نقشه‌ها مشخص شود که آیا منطقه گمانه زنی شده ارزش حفاری دارد یا باید منطقه جدیدی مورد کاشف قرار گیرد.
 

این پروژه برای سیاره مریخ هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب به دانشمندان می‌توانند به یافته‌های جدیدی درباره حیات باستانی در سطح این سیاره دست یابند و مناطق مناسب برای حفاری و استخراج کانی و دیگر مواد شیمیایی از کره مریخ را شناسایی کنند.
 

استخراج مواد شیمیایی از معدن‌های کره ماه یا مریخ این امکان را به دانشمندان می‌دهد تا در آینده از منابع طبیعی موجود در دیگر سیاره‌ها برای تولید سوخت شیمیایی موشک‌های فضایی یا ساخت پایگاه برای زندگی انسان‌ها استفاده کنند.
 

در طرح استخراج با استفاده از پرتو خورشیدی، نور متمرکز شده خورشید به سطح کره ماه می‌تابد و عنصر‌های فلزی و شیمیایی از یکدیگر تفکیک می‌شوند.
 
این ماموریت از جمله هدف‌های کارشناسان برای ساخت پایگاه قمری در مدار کره ماه به نام Gateway در سال‌های ۲۰۲۴ است.
 
شرکت‌های فراوانی تاکنون به تولید وسایل و تجهیزات علمی برای استفاده در فضا پرداخته اند از جمله شرکت فناوری Astrobotic که نوعی وسیله ماه نشین به نام Peregrine تولید کرده است که بر سطح کره ماه فرود می‌آید و می‌تواند به وسیله‌های نقلیه موتوری از جمله ماه نورد‌ها متصل شود و به این ترتیب به حمل و نقل بار در مدار کره ماه یا سطح هر کره یا سیارک دیگری بپردازد.
 
شرکت دیگر فعال در حوزه رباتیک Orbit Beyond است که نوعی ماه نشین تولید کرده است که برای حمل انواع محموله به کره ماه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
 
یک شرکت سازنده نیز در مرحله توسعه و ساخت نوعی ماه نشین به نام Artemis-۷ است که بر روی چهار پایه بر سطح کره ماه فرود می‌آید و می‌تواند نمونه‌های جمع شده از سطح کره ماه یا معدن‌های آن را به کره زمین برای مطالعه یا کاربرد‌های تجاری انتقال دهد.
 
شرکت لاکهید مارتین هم نوعی دستگاه برای حمل بار‌های سنگین از جمله ابزار‌های علمی، ماه نورد‌های کوچک و حتی حمل وسایل نقلیه تولید کرده است که می‌تواند برای حمل و نقل و جابه جایی اشیا در کره ماه مورد استفاده قرار گیرد.
 
منبع:Space
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار