کد خبر: ۲۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 03
با وجود تجربه منحصربه فرد زندگی در فضا، فضانوردان وسایل تفریحی چندانی ندارند و فقط می‌توانند از وسایل کاربردی استفاده کنند.
به گزارش آی تابناک : زندگی در فضا دارای دشواری‌های فراوان است و فضانوردان راهی سیاره مریخ در آینده نه چندان دور به ابزار و تجهیزاتی ویژه برای تحمل وضعیت زنگی و سفر در فضا نیازمند هستند تا سلامت جسم و روان آن‌ها تامین شود.
 
امروزه فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی برای خواب از کیسه‌های خواب نصب شده بر روی دیوار استفاده می‌کنند و مجبور به خواب در وضعیت عمودی هستند.
 

با وجود تجربه منحصربه فرد زندگی در فضا، فضانوردان وسایل تفریحی چندانی در زمان استراحت و اوقات فراغت خود ندارند و می‌توانند از لپ‌تاپ، کتاب و چند وسیله کاربردی دیگر استفاده کنند.
 
یکی از وسایلی که امروزه در اختیار فضانوردان نیست، بالشت در زمان خواب است، زیرا آن‌ها به طورعمودی استراحت می‌کنند و به طور ناخواد آگاه سرآن‌ها به جلو خم می‌شود. اما مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند برای فضانوردان راهی سیاره مریخ و زمانی که آن‌ها در پایگاه فضایی در سطح سیاره مستقر شدند نیاز به استفاده از بالشت برای احساس راحتی، امنیت و افزایش سلامت جسم و روان دارند.
 

در زمان زندگی در فضا یا یک سیاره جدید امکان دارد انسان‌ها دچارمشکل‌های سلامت جسم و روان شوند و استفاده از بالشت می‌تواند سبببهبود کیفیت خواب و استراحت آن‌ها شود.
 
کارشناسان اعلام کرده‌اند باید راهکار‌هایی برای افزایش سلامت جسم و روان فضانوردان در سفر‌های فضایی بیابند، همچنین راهکار‌هایی برای غلبه برمیکروگرانش و ایجاد وضعیتی مشابه زندگی در زمین برای فضانوردان به وجود آید.
 
محققان تخمین زده‌اند سفر انسان به سیاره مریخ حداقل ۱۰۰۰ روز یا نزدیک به سه سال به طول می‌انجامد به همین دلیل در آزمایشگاه JPL ناسا، دانشمندان در تلاش برای ابداع راهکار‌هایی برای ایجاد آرامش فضانوردان هستند.
 
در حالی که امروزه فضانوردان برای استراحت درفضا به بالشت نیاز ندارند، اما کارشناسان اعتقاد دارند طراحی بالشت‌های ویژه فضایی می‌تواند سبب بهبود کیفیت خواب و سلامت فضانوردان شود.
 

زندگی در فضای بسته و محدود سفینه فضایی برای سفر به سیاره مریخ می‌تواند سبب افسردگی فضانوردان شود، ارتباط‌های رادیویی با زمین در زمان سفر‌های طولانی مدت فضایی با اختلاف زمانی ۲۰ دقیقه‌ای رد وبدل می‌شود به همین دلیل ساخت وسایل و ابزار‌هایی که سبب افزایش روحیه و احساس شادی درفضانوردان شود ضروری است.
 

کارشناسان در نظر دارند انواع فناوری‌های منحصربه فرد را در ساخت بالشت فضایی مورد استفاده قرار دهند ازجمله طراحی ویژه برای افزایش سلامت جسمانی در وضعیت میکروگرانشی و راحتی گردن، ایجاد رایحه‌های متصاعد شونده از بالشت که می‌تواند یاد آور طبیعت زمین باشد، قابلیت تنظیم درجه حرارت بالشت، وجود حسگر‌های نوری می‌تواند سبب تنظیم ساعت خواب و بیداری فضانورد شود و حتی پخش موسیقی آرامبخش در زمان خواب که همگی می‌توانند باعث افزایش سلامت جسم و روان فضانوردان شوند.

نتیجه‌های این مطالعه درمجله Acta Astronautica منتشرشده است.
منبع: wired

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار