کد خبر: ۲۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 01
پس از رقابت برای ساخت موشک، سفینه فضایی و رصدخانه‌های فضایی اینبارشرکت‌های پیشتازدرعرصه فضایی برای ساخت ماهواره‌های اینترنتی وارد رقابتی جدی شده اند.
به گزارش آی تابناک : امروزه شرکت‌های پیشتاز در صنعت فضایی از جمله اسپیس ایکس، آمازون و وان وب در تلاش برای راه اندازی ماهواره‌های ارائه دهنده پن‌های باند اینترنتی هستند.
 
هدف این شرکت‌ها به طور ویژه ارائه اینترنت مقرون به صرفه با سرعت بالا در مناطق مختلف کره زمین به ویژه مناطق محروم، دور افتاده و حتی در کرانه اقیانوس ها، سایت‌های اکتشاف نفت و گاز و محل‌های دور از دسترس است.
 
هفته گذشته شرکت اسپیس ایکس موفق شد برای اولین بارماهواره‌های ارائه دهنده پن‌های باند اینترنتی را به فضا پرتاب کند که در ماموریت اول این طرح با نام استارلینک Stalink تعداد ۶۰ ماهواره به فضا پرتاب شد.
 

جدی‌ترین رقیب اسپیس ایکس در پروژه ماهواره‌های اینترنتی، شرکت وان وب است که حدود ۶ ماهواره اینترنتی ساخته شده به وسیله ایرباس را در ماه فوریه سال میلادی جاری به فضا پرتاب کرده است. به گفته مقام‌های وان وب این شرکت در نظر دارد حدود ۹۰۰ یا تعداد بیشتر ماهواره را به تدریج به فضا ارسال کند.
 
شرکت اسپیس ایکس در نظر دارد درنهایت ۱۲۰۰۰ ماهواره اینترنتی به فضا پرتاب کند و اکنون مجوز پرتاب ۳۶۵۵ ماهواره را از موسسه FCC دریافت کرده است.
 
شرکت آمازون نیز با طرح کویپر، Kuiper در رقابت ارسال کنندگان ماهواره اینترنتی به فضا حضور دارد و در نظر دارد در نهایت حدود ۳۲۳۶ ماهواره را در مدار کره زمین قرار دهد، شرکت لئوست LeoSat و در نهایت شرکت فیس بوک نیز از دیگر شرکت کنندگان در پروژه ارسال ماهواره‌های اینترنتی به فضا هستند.
 
چرا اینترنت فضایی هدف شرکت‌های پیشتاز در عرصه فضایی قرار گرفته است.
 

به تدریج و همزمان با پیشرفت فناوری ها، به ویژه پیشرفت فناوری لیزر، جایی که داده‌ها در فضای باز و بدون نیاز به کابل محدود کننده یا پایه آنتن‌های زمینی سنتی می‌توانند به حرکت و نقل و انتقال داده بپردازند می‌توان با ساخت ماهواره‌های اینترنتی و از فضا به ارائه اینترنت به زمین و حتی فضا پرداخت.
 
به گفته کارشناسان بیت‌ها در فضای آزاد سریع‌تر از کابل‌های فیبر شیشه‌ای حرکت می‌کنند که سبب می‌شود اینترنت با سرعت بیشتری منتقل شوند.
 
ماهواره‌های ارائه دهنده اینترنت نسل جدید قرار است در مدار پایین زمین LEO قرار بگیرند. در حالی که ماهواره‌های پیشین در مدار GSO قرار می‌گرفتند. قرار گرفتن درمدار GSO سبب ایجاد نوعی تاخیر زمانی می‌شد که قرار گرفتن ماهواره‌های جدید در مدار LEO این مشکل را برطرف می‌کند.
 
اسپیس ایکس اعلام کرده است در هر راه اندازی حدود ۶۰ ماهواره را به فضا پرتاب خواهد کرد و تا پایان سال میلادی جاری بین دو تا ۶ پرتاب ماهواره انجام خواهد شد.
 
اولین مناطق هدف اسپیس ایکس برای دریافت اینترنت آمریکای شمالی و کاناداست.
 
منبع: networkworld
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار