کد خبر: ۲۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 30
همزمان با نمایشگاه کامپیوتکس 2019 شرکت اینتل به عنوان بازیگر اصلی دنیای چیپ‌های کامپیوتری یک لپ تاپ گیمینگ بسیار خاص و متفاوت را در معرض دید تعدادی از خبرنگاران و اهالی رسانه قرار داد. Honeycomb Glacier نه یک دسر خوشمزه بلکه نسخه پروتوتایپی از یک لپ‌تاپ است که از نظر اینتل آینده لپ‌تاپ‌های گیمینگ را دستخوش تحولاتی اساسی خواهد کرد. در ادامه به بررسی دقیق این محصول پروتوتایپ می‌پردازیم.

به گزارش آی تابناک : با شنیدن Honeycomb Glacier یاد چه چیزی در ذهن شما تداعی می‌شود؟ بگذارید صادق باشیم، این اسم در نگاه اول برای من یادآور یک دسر خوشمزه با پوششی از عسل است. Honeycomb Glacier اما نه یک خوراکی بلکه اسم رمزی است که اینتل برای یکی از محصولات پروتوتایپ خود درنظر گرفته است. این محصول در حقیقت نسخه‌ای آزمایشی و ابتدایی از لپ‌تاپی است که آمده تا تمام تصورات ما از یک لپتاپ گیمینگ را کاملا دگرگون سازد.

اینتل به‌عنوان بزرگترین سازنده پردازنده‌ کامپیوترهای شخصی، تنها به تحقیق و توسعه پردازنده‌های جدید مشغول نیست. در حقیقت این شرکت در کنار توسعه پردازنده‌های جدید، همواره کامپیوترها و دستگاه‌هایی آینده‌نگرانه را نیز توسعه می‌دهد که به نوعی مسیر آینده کامپیوترهای شخصی را به سازندگان سخت افزار نشان می‌دهد.این لپ‌تاپ که از طراحی کاملا خاص و متفاوتی بهره می‌برد، اولین و آخرین محصول اینتل از این دست نخواهد بود. برای مثال سال گذشته بود که این شرکت با رونمایی از تبلت تاشو Tiger Rapids عملا مسیر آینده تبلت‌های ویندوزی را به تصویر کشید و در ادامه با گذشت یک سال شاهد رونمایی یک لنوو از محصولی با الهام از تبلت پروتوتایپ اینتل هستیم.

اینتل در سال 2019 خلاقیت بیشتری را چاشنی کار خود کرده و محصولی بسیار متفاوت‌تر از یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ را معرفی کرده است. لپ‌تاپ Honeycomb Glacier اینتل در حقیقت تلاشی بسیار هوشمندانه برای معرفی یک لپ‌تاپ گیمینگ با دو نمایشگر به جامعه گیمرهای هاردکور محسوب می‌شود.

این لپ‌تاپ به یک نمایشگر اصلی 15.6 اینچی با رزولوشن FHD تجهیز شده که نمایشگر 12.3 اینچی با رزولوشن 1920×720 آن را همراهی می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی نظیر ایسوس، اپل و … استفاده از نمایشگر ثانویه را در یک لپ‌تاپ در دستور کار خود قرار داده‌اند. برای مثال ایسوس برای اولین در محل تاچ پد زن بوک 2018 از یک نمایشگر کوچک استفاده کرد که برای قابلیت‌های محدود را نیز دارا بود.

اپل نیز در مک بوک پرو تاپ بار را رونمایی کرد که به اذعان بسیاری از کاربران کاربرد خاصی نداشت. در حقیقت بیشتر خریداران این لپ‌تاپ عمدتا کاربرانی بودند که نیاز به قدرتمندترین لپتاپ اپل موجود در بازار را داشتند.

با این حال تلاش اینتل برای استفاده از نمایشگر ثانویه کاملا متفاوت از تمامی تلاش‌های پیشین است. این شرکت توانسته به گونه‌ای این نمایشگر را در محصول خود به کار گیرد که نه تنها تجربه کاربر و به خصوص بازی‌بازان را تخریب نمی‌کند، بلکه آن را ارتقا نیز می‌دهد.Honeycomb Glacier اولین تلاش اینتل برای استفاده از نمایشگر ثانویه محسوب نمی‌شود، برای مثال این شرکت پیشتر در سال 2011 طی یک همکاری بسیار نزدیک با شرکت ریزر نسخه اولیه Switchblade را معرفی کرد که عملا توجه بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگه CES 2011 را به خود معطوف کرد. تلاش بعدی اینتل برای استفاده از یک نمایشگر ثانویه باز هم با همکاری نزدیک شرکت ریزر انجام گرفت که منجر به معرفی لپتاپی متفاوت از ریزر بلید شد که در محل ترک پد به نمایشگری کوچک مجهز شده بود.

تصویری از نمایشگر ثانویه لپتاپ ریزر بلید که با همکاری اینتل توسعه یافته بود.

تمامی تلاش‌های پیشین برای استفاده از نمایشگر ثانویه تا حد زیادی کارایی شما را هنگام استفاده از نمایشگر اصلی دستگاه کاهش می‌دهند. حتی لپ‌تاپ‌هایی نظیر Asus ZenBook Pro Duo یا HP Omen X 2S که استفاده‌های جالبی را برای نمایشگر دوم درنظر گرفته‌اند نیز با مشکلی مشابه مواجه هستند.

در حقیقت تعبیه نمایشگر دوم درست بالای کیبورد دستگاه باعث می‌شود تا کاربر برای نگاه به نمایشر دوم مجبور به تغییر زاویه سر خود شود. این مسئله مطمئنا برای تولیدکنندگان محتوا یا گیمرها که ساعاتی طولانی پای کامپیوتر هستند، مشکل‌ساز خواهد بود.

اینتل اما برای حل این مسئله راهکاری بسیار نوآورانه را درنظر گرفته است. استفاده از لولاهایی ویژه در دسر عسلی این شرکت باعث شده تا استفاده از نمایشگر دوم بدون نیاز به تغییر زاویه سر ممکن شود. برای مثال این طراحی باعث شده تا هنگام بازی کاربر بتواند بدون نیاز به حرکت سر به چت با هم تیمی‌های خود بپردازد. یا اینکه هنگام ویرایش ویدیو پنل ویرایشگر به صفحه دوم منتقل شده و در نتیجه تمرکز کاربر به هیچ عنوان مختل نخواهد شد.این طراحی ویژه صرفا باعث بهبود زاویه دید کاربر نخواهد شد، مزیت دیگر این طراحی بهبود چشمگیر سیستم خنک‌کننده لپتاپ است. با بلند شدن نمایشگر از روی بدنه دستگاه، امکان خنک کردن سیستم 195 واتی تنها با کمک یک فن ممکن شده است. این مزیت بزرگ باعث می‌شود تا قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ امروزی بدنه‌ای بسیار باریکتر پیدا کنند.

دستگاه اینتل به پردازنده‌ای 45 واتی و گرافیک GTX 1060 مجهز شده است. با کمک این طراحی ویژه این شرکت توانسته پرازنده را تا 60 وات و گرافیک را نیز تا 95 وات اورکلاک کند که برای یک لپ‌تاپ با یک فن کاملا قابل توجه است.تعبیه لولاهای ویژه و طراحی خاص نمایشگر دوم تنها نوآوری اینتل در ساخت این لپتاپ محسوب نمی‌شود. با توجه به محل قرارگیری نمایشگر اینتل توانسته دوربین‌های ردیاب چشم Tobii را نیز در دستگاه تعبیه کند. تاکنون از دوربین‌های Tobii عمدتا برای کنترل برخی بازی‌های خاص نظیر ورزش‌های الکترونیک استفاده شده است. در این لپ‌تاپ پروتوتایپ اما با استفاده از این دوربین ردیاب چشم، دستگاه قادر است تا محل تمرکز نگاه شما را با سرعت شناسایی کند.

در نتیجه به محض تغییر زاویه دید چشمان شما دستگاه تشخیص می‌دهد که مثلا می‌خواهید به جای تماشای محیط بازی به بازدیدکنندگان سرویس توییچ خود نگاه کنید و آنها را به هیجان بیاورید. یا اینکه بدون پرت شدن حواستان از بازی با هم تیمی‌های خود در سرویس دیسکورد چت کنید یا اینکه همزمان با بازی کردن با همکارانتان در سرویس اسلک گفتگو کنید.

البته با توجه به اینکه این دستگاه در حالت پروتوتایپ است و هنوز راه زیادی به عرضه نسخه نهایی آن توسط دیگر سازندگان باقی مانده، هنگام استفاده از قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه باگ‌ها و مشکلاتی دیده می‌شود. با این حال باید اقرار کرد که اینتل توانسته ترکیبی بسیار مناسب از فناوری‌های مختلف را گردهم آورد.

برای مثال هنگام کشیدن تایم لاین ادوبی پریمیر به نمایشگر دوم مشکلاتی دیده می‌شود که البته با توجه به موارد ذکر شده کاملا قابل پیش بینی و اغماض است. اینتل با رونمایی از  Honeycomb Glacier توانسته بهترین ترکیب ممکن برای تعبیه نمایشگر ثانویه در یک لپ‌تاپ را نشان دهد. البته ایجاد این ترکیب با توجه به تعدد قطعات استفاده شده، طبیعتا هزینه نهایی دستگاه را افزایش خواهد داد. در نتیجه همین افزایش قیمت است که شرکت‌هایی نظیر ایسوس در حال حاضر صرفا نمایشگر دوم را به شکلی کاملا ابتدایی بالای کیبورد تعبیه کرده‌اند.

اما زمان نشان داده که هر فناوری جدیدی در ابتدا گرانتر تمام می‌شود، اما در گذر زمان با همه گیر شدن آن کم کم شاهد کاهش محسوس قیمت نهایی خواهیم بود. بنابراین دور از انتظار نیست که در صورت استقبال کاربران از چنین محصولی شاهد رونمایی لپ‌تاپ‌هایی مختلف بر مبنای چنین طرحی باشیم.

نظر شما چیست؟ آیا چنین طرحی در لپ‌تاپ‌ها فراگیر خواهد شد؟ راستی تصور شما از طرح کلی لپ‌تاپ‌های 5 سال آینده چیست؟


منبع : ورج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار