کد خبر: ۲۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 28
اندروید Q که که دهمین نسخه اصلی از این سیستم عامل محسوب می‌شود مدتی است که در قالب نسخه‌های آزمایشی و بتا برای گوشی‌های هوشمند مختلفی منتشر شده است. از همین نسخه‌های آزمایشی نیز می‌توان متوجه شد که اندروید Q حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

به گزارش آی تابناک : سه نسخه بتای منتشر شده از این سیستم عامل نشان می‌دهد که اندروید Q نیز همچون اندروید Pie باید به عنوان یک بروزرسانی بزرگ و مهم برای سیستم عامل گوگل معرفی شود. چرا که قابلیت‌های مهم و قابل توجهی را در حوزه امنیت و حریم شخصی و همچنین در دیگر بخش‌ها در خود جای داده است. این نسخه‌های آزمایشی از اندروید Q همچنین نشان می‌دهند که گوگل زمان زیادی را برای رشد و توسعه آن صرف کرده است.

Q-2.jpg

اما قصد داریم در این مطلب به معرفی مهم‌ترین و بهترین قابلیت‌های جدید اندروید Qبپردازیم. این روزها شایعات و خبرهای مختلفی از حضور قابلیت‌های جدید در این سیستم عامل شنیده می‌شود که مدرک معتبری برای پذیرش بخش انبوهی از آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل در اینجا فقط به قابلیت‌های جدیدی اشاره می‌‌کنیم که گوگل آن‌ها را تایید کرده است و هم اکنون امکان دسترسی به آن‌ها در سه نسخه بتای منتشر شده وجود دارد.

بالاخره یک مد تاریک جامع
بدون شک یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اندروید Q، مد تاریکی است که برای اولین بار قرار است در کل فضای سیستم عامل در دسترس قرار بگیرد. گوگل در طی ماه‌های اخیر سعی کرده است بسیاری از برنامه‌های خود نظیر YouTube، Maps، Photos و حتی مرورگر کروم را به یک مد تاریک مجهز کند. چرا که معتقد است این موضوع سبب می‌‌شود مصرف انرژی دستگا‌ه‌های اندرویدی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

اما با افزوده شدن این قابلیت به اندروید Q، تمامی برنامه‌ها و منوهای مختلف می‌توانند به صورت خودکار از مد تاریک پشتیبانی کنند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، فعال سازی این مد از طریق منوی تنظیمات سریع در بخش اعلان‌ها و یا با فعال کردن حالت ذخیره باتری (Battery Saving) امکان پذیر خواهد بود. تصاویر در دسترس نشان می‌دهند که با فعال شدن این مد کاری، برنامه‌هایی نظیر Google Podcasts، Photos و Search می‌توانند از آن تبعیت کنند.

Q-3.jpg

اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که مد تاریک جدید اندروید Q، حتی قادر است در اوقات مشخصی از شبانه‌روز به صورت خودکار فعال یا غیرفعال شود. به این ترتیب می‌توان این مد را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در هنگام غروب فعال شود و در صبح‌ها جای خود را به مد روشن بدهد.

هنوز مشخص نیست که چه میزان از برنامه‌های طراحی شده توسط دیگر شرکت‌ها می‌توانند از این مد پشتیبانی کنند اما گفته می‌شود که این روزها گوگل مشغول همکاری با این شرکت‌ها است تا بتواند این قابلیت را در برنامه‌های تولید شده توسط آن‌ها جای دهد. بدون شک این قابلیت جدید اندروید Q به مذاق بسیاری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی خوش خواهد آمد و انتظار می‌رود استقبال خوبی از آن صورت بگیرد.

جسچرهای انتقالی جدید

Q-4.gif

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید و مهم اندروید Q، معرفی جسچرهای انتقالی تازه است. بسیاری معتقدند که این جسچرهای جدید از گوشی‌های آیفون کپی برداری شده است. از سوی دیگر حضور این جسچرهای تازه سبب شده که گوگل بتواند دکمه Back و بازگشت به عقب را به صورت کامل از سیستم عامل جدید خود حذف کند. برخلاف سیستم عامل اندروید Pie که کاربران برای دسترسی به بخش‌های مختلف آن به ترکیبی از عملکرد دکمه‌ها و جسچرها نیاز داشتند، اندروید Q به گونه‌ای طراحی شده است که آن‌ها را از استفاده از دکمه‌‌های فیزیکی و مجازی معاف کند.

در اندروید Q یک نوار باریک و سفید رنگ در زیر صفحه نمایش دیده می‌شود. در هر لحظه با لغزش این نوار به سمت بالا می‌توان به صفحه Home منتقل شد. همچنین در صورت لغزاندن این نوار به سمت بالا و به سمت طرفین، صفحه مربوط به برنامه‌های در حال اجرا نمایش داده می‌شود و امکان جا به جایی میان آن‌ها را ممکن می‌کند. در کنار این روش، می‌توان با کشیدن سریع این نوار به طرفین نیز، میان برنامه‌های مختلف فعال در پس‌زمینه جا به جا شد.

علاوه بر این، کشیدن آرام این نوار به سمت بالا، دسترسی به منوی برنامه‌ها را ممکن می‌کند. به نظر می‌رسد تنها تفاوت میان این قابلیت‌ها با جسچرهای سیستم عامل iOS، قرار گرفنن این نوار در یک بخش جداگانه و اختصاصی از نمایشگر است. این در حالی است که نوار سفید رنگ موجود در دستگاه‌های اپل، بخش زیرین برنامه‌های در حال اجرا را اشغال می‌کند.

Q-5.jpg

همانطور که در بالا گفته شد، در اندروید Q برای بازگشت به عقب نیازی به استفاده از دکمه‌های فیزیکی و مجازی نیست. می‌توان حاشیه سمت چپ یا راست صفحه نمایش را به سمت مرکز آن کشید تا دسترسی به صفحه قبل ممکن شود. در این حالت یک علامت ">" شکل بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود تا به کاربران نشان دهد، دستور آن‌ها توسط سیستم عامل اندروید شناخته شده است. همچون رابط کاربری طراحی شده توسط هواوی، تمامی لبه‌های کناری حاضر در سمت چپ یا راست نمایشگر، می‌توانند برای استفاده از این جسچر و بازگشت به عقب بکار گرفته شوند. باید دید در گوشی‌های بالارده سامسونگ که لبه‌های کناری نمایشگر نیز برای نمایش اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیاده سازی این راه‌کار جدید برای بازگشت به صفحه قبل چگونه خواهد بود.

Live Caption
بدون شک Live Caption، جالب‌ترین و جذاب‌ترین قابلیت جدید اندروید Q است. این قابلیت می‌تواند به کمک هوش مصنوعی خود، تمامی صحبت‌ها و مکالماتی که در یک ویدیو، صوت یا حتی برنامه در حال انجام است را به متن تبدیل کند. به عبارت دیگر Live Captionقادر است در تمامی فضای این سیستم عامل، تمامی مکالمات در حال انجام را به شکل متن به نمایش کاربران بگذارد. نکته مهم و قابل توجه در مورد Live Caption این است که هیچگونه اطلاعاتی به فضای خارج دستگاه ارسال نمی‌شود و این قابلیت حتی به ارتباط اینترنت نیز نیاز ندارد. چرا که از یک موتور مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این قابلیت حتی در نسخه‌های بتا و آزمایشی از اندروید Q نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

Q-6.gif

پس از فعال‌سازی قابلیت Live Caption در بخش Accessibility از منوی تنظیمات، یک دکمه جدید به زیر نوار تنظیم Volume اضافه می‌شود. با لمس این دکمه، یک جعبه مشکی رنگ در زیر صفحه نمایش ظاهر می‌شود که متون برگردانده شده، در آن قابل مشاهده خواهد بود. فاصله زمانی لازم برای اینکه Live Caption بتواند مکالمات را به متن تبدیل کند در حد چند ثانیه است. می‌توان این جعبه مشکی رنگ را در سطح صفحه نمایش جا به جا کرد یا با دو بار لمس، ابعاد آن را بزرگ‌تر‌ کرد. همچنین امکان تنظیم فونت و ابعاد متن نیز در این قابلیت وجود دارد. در حال حاضر ذخیره‌سازی متن تولید شده توسط قابلیت Live Caption ممکن نیست.

باید توجه داشت که حتی اگر در هنگام پخش ویدیوها و صوت‌ها، صدای دستگاه کاملاً بسته باشد، بازهم این قابلیت امکان تولید کردن متون را دارد. با توجه به این موضوع، می‌توان ازLive Caption برای تماشای ویدیوها در هنگامی که گوش کردن به صدای آن‌ها ممکن نیست استفاده کرد. گوگل اعلام کرده است که بخشی از برنامه‌ها می‌توانند در صورت نیاز از دسترسی کاربران به قابلیت Live Caption جلوگیری کنند. در حال حاضر برنامه‌هایی نظیر YouTube، دارای قابلیت مشابه‌ای برای تبدیل مکالمات به متن هستند. دکمه Live Caption می‌تواند در این برنامه‌ها سبب فعال شدن این قابلیت شود.

Q-7.jpg

Live Caption در حال حاضر تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند اما گوگل امیدوار است بتواند در آینده زبان‌های دیگری را هم به آن اضافه کند. به نظر می‌رسد این قابلیت جدید اندروید Q، برای استفاده توسط افرادی که ناشنوا هستند و یا به سختی می‌توانند صداهای مختلف را بشنوند، بسیار عالی باشد. آن‌ها می‌توانند پس از فعال سازی قابلیت Live Caption، بدون نیاز به کمک دیگران از تماشای ویدیوها و یا استفاده از برنامه‌های مختلف لذت ببرند.

به منظور تکمیل این قابلیت، گوگل این روزها به دنبال اضافه کردن قابلیتی جدید با عنوان Live Relay به اندروید Q است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تنها با تایپ متون، به تماس‌های تلفنی پاسخ دهند. Live Relay قادر است متن تایپ شده توسط کاربران را به صوت تبدیل کند و آن را در یک تماس تلفنی برای شخص مقابل ارسال نماید.

بروزرسانی های امنیتی در قالب فایل‌های APK
گوگل هرسال برای اینکه بتواند بروزرسانی‌ های سیستم عامل اندروید را سریع‌تر به دست کاربران برساند از ایده جدیدی رونمایی می‌کند. Project Mainline جدیدترین ایده این شرکت در این حوزه محسوب می‌شود و باید از آن به عنوان یک راه‌کار عالی به منظور دسترسی سریع‌تر کاربران به بروزرسانی‌های اندروید معرفی کنیم.

به طور کلی می‌توان بروزرسانی‌ های سیستم عامل اندروید را به دو بخش تقسیم کرد. بروزرسانی های بزرگ که معمولاً با نام شیرینی‌ها و دسرها همچون Oreo یا Pie منتشر می‌شوند و آپدیت‌های کوچک و امنیتی که هرماه در قالب بسته‌های دانلود پذیر به دست کاربران می‌رسد. باید این آپدیت‌های امنیتی را هم همچون بروزرسانی ‌های بزرگ، مهم و قابل اهمیت بدانیم. مشکل از جایی شروع می‌شود که در هرماه تنها بخش کمی از دستگاه‌های اندرویدی قابلیت دسترسی به این بروزرسانی‌ های امنیتی را پیدا می‌کنند. در اصل هنوز پس از انتشار نسخه‌های متعددی از سیستم عامل اندروید، این وظیفه تولید کنندگان دستگاه‌ها است که هرماه این بروزرسانی ها را آماده کنند و به دست کاربران برسانند. گاهی از اوقات اپراتورهای مخابراتی نیز باید در این فرآیند دخالت کنند که کار را پیچیده‌تر و زمان‌گیرتر می‌کند.

Q-8.jpg

اما گوگل قصد دارد با استفاده از Project Mainline، تغییرات مهمی را در این رویه ایجاد کند. این راه‌کار به گوگل این امکان را می‌دهد که بروزرسانی های امنیتی را به صورت فایل‌های نصبیAPK و از طریق سرویس گوگل پلی در اختیار کاربران دستگاه‌های اندرویدی قرار دهد. در حال حاضر Project Mainline، تنها قادر است بخش‌های محدودی از سیستم عامل اندروید را آپدیت کند. گوگل 14 ماژول مختلف از این سیستم عامل را معرفی کرده است که با استفاده از فایل‌های منتشر شده در این پروژه قابلیت ارتقا را دارند. بخش اعظمی از این ماژول‌ها در بخش امنیت و حریم امن کاربران دسته‌بندی می‌شود.

گوگل اعلام کرده است که Project Mainline برای دستگاه‌هایی که از اندروید Pie به اندرویدQ ارتقا پیدا می‌کنند در دسترس نخواهد بود و تنها دستگاه‌هایی که به صورت پیش‌فرض از این نسخه جدید از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

پاسخگویی هوشمند برای تمامی برنامه‌های پیام رسان
Smart Reply
 قابلیت مهم و بسیار کاربردی دیگری است که قرار است در اندروید Q برای تمامی برنامه‌های پیا‌م‌ رسان در دسترس قرار بگیرد. این قابلیت هم اکنون تنها برای برنامه‌های تولید شده توسط گوگل قابل استفاده است. Smart Reply با استفاده از هوش مصنوعی خود می‌تواند پاسخی را که ممکن است کاربران تصمیم داشته باشند به پیام‌های دریافتی خود بدهند پیش‌بینی کرده و امکان انتخاب و ارسال سریع آن‌ها از طریق بخش اعلان‌ها را مهیا کند.

Q-9.jpg

به این ترتیب می‌توان در برنامه‌هایی نظیر واتس اپ و Facebook Messenger با استفاده از این قابلیت، پاسخ‌های کوتاهی را به صورت سریع و آسان برای پیام‌های دریافتی ارسال کرد. گوگل اعلام کرده است که اطلاعات جمع آوری شده از کاربران برای تشخیص پاسخ‌های مناسب در این قابلیت، به سرورهای این شرکت ارسال نمی‌شود و کاربران نباید در مورد حریم امن خود نگرانی داشته باشند.

منوی اشتراک گذاری بهتر
بسیاری از علاقه‌مندان به سیستم عامل اندروید از گوگل بابت قابلیت به اشتراک گذاری و منوی طراحی شده برای آن انتقاد دارند. از نظر این کاربران باید این قابلیت بسیار سریع‌تر از امروز باشد و بتواند در آن واحد امکانات بهتری را هم در دسترس قرار دهد. به نظر می‌رسد بالاخره گوگل در اندروید Q به درخواست‌های این کاربران پاسخ داده است، چرا که شاهد حضور منوی اشتراک گذاری جدیدی در این سیستم عامل هستیم.

Q-10.jpg

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، این منوی اشتراک گذاری به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار سریع‌تر از منوی قبلی باشد و همچنین در پیشنهاد مخاطبین و برنامه‌ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات بهتر عمل کند. به نظر می‌رسد برای دسترسی به این دو ویژگی گوگل به صرف زمان بیشتری نیاز دارد. تولیدکنندگان نرم افزارهای مختلف نیز باید برنامه‌های خود را برای استفاده از این منوی اشتراک گذاری جدید ارتقا دهند.

Focus Mode
Focus Mode
 یک مدکاری جدید در سیستم عامل اندروید Q است که همانطور که از نامش پیداست سبب می‌شود کاربران بتوانند با تمرکز بیشتری از دستگاه‌های خود استفاده کنند. این مد به کاربران اجازه می‌دهد که لیستی از برنامه‌های موجود در دستگاه خود که آن‌ها را موجب حواس پرتی و از دست رفتن تمرکز می‌دانند انتخاب کنند. پس از فعال سازی این مد، برنامه‌های انتخاب شده با رنگ خاکستری در منوی اصلی ظاهر می‌شوند و تمامی اعلان‌های مربوط به آن‌ها نیز در از دید پنهان می‌شود.

Q-11.gif

Focus Mode قرار است به عنوان یک عضو جدید از مجموعه قابلیت‌های Digital Wellbeing در اندروید Q در دسترس قرار بگیرد. Digital Wellbeing برای اولین بار در سیستم عامل اندروید Pie معرفی شد و قابلیت‌های گوناگونی را برای استفاده بهتر و مناسب‌تر از دستگاه‌های اندرویدی در خود جای داده است. این مجموعه قرار است امسال دارای یک قابلیت کنترل توسط والدین نیز باشد.‌ گوگل در گذشته این قابلیت را در برنامه Family Linkخود در دسترس والدین قرار می‌داد، اما به نظر می‌رسد در اندروید Q می‌توان بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی دیگری، از این قابلیت استفاده کرد.

دسترسی سریع‌تر به تنظیمات
در حال حاضر روشن کردن بلوتوث، Wi-Fi و دیگر قابلیت‌های ارتباطی دستگاه‌های اندرویدی به سادگی امکان پذیر است اما به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد توسط یک منوی جدید، هنگامی که کاربران در حال استفاده از برنامه‌های مختلف هستند، دسترسی به این تنظیمات را بازهم راحت‌تر از قبل کند.

Q-12.jpg

برنامه‌های مختلف در اندروید Q می‌توانند بسته به نیازهای خود یک صفحه Popup را برای کاربران به نمایش درآورند که دسترسی به تنظیمات مشخصی را ممکن می‌کند. گوگل به عنوان مثال، به بازکردن یک مرورگر هنگامی که Airplane Mode در وضعیت فعال قرار دارد اشاره کرده است. در این حالت مرورگر می‌تواند یک پنجره جدید را پیش چشم کاربران به نمایش در آورد که تنظیمات مربوط به خاموش کردن این مد، روشن کردن Wi-Fi و انتخاب نقطه اتصال مناسب را در خود جای داده است.

فرمت شناسایی عمق در تصاویر
نسخه جدید از سیستم عامل گوگل از یک فرمت عمق جدید با عنوان Dynamic Depth Format پشتیبانی می‌کند و به برنامه‌های مختلف این اجازه را می‌دهد که با ایجاد تغییر در عمق تصاویر، افکت‌های مختلفی را بر روی آن‌ها پیاده سازی کنند.

گوگل در مورد این قابلیت جدید اعلام کرده است: "برای اولین بار در اندروید Q، برنامه‌ها می‌توانند به یک تصویر Dynamic Depth دسترسی پیدا کنند که شامل یک تصویر JPEG و متادیتای XMP متناسب با عمق المان‌های آن است. اطلاعات مربوط به عمق و Map مربوط به آن در دستگاه‌های پشتیبان از این قابلیت می‌تواند به صورت یکپارچه در همان فایل ذخیره شود."

گوگل همچنین اعلام کرده است که برنامه‌های مختلف می‌توانند با دستکاری اطلاعات مربوط به عمق تصاویر "جلوه‌های Blur ویژه و افکت‌های Bokeh" گوناگونی را به آن‌ها اضافه کنند. تاکنون تعدادی از برنامه‌های ویرایش تصویر، این قابلیت جدید سیستم عامل اندروید Q را در خود جای داده‌اند و گوگل در تلاش است که دیگر برنامه‌ها را هم برای استفاده از این فرمت عمق جدید مجاب کند.

نسخه آزمایشی برای بیش از 20 گوشی مختلف
تا چندی پیش نسخه‌های آزمایشی و بتا از سیستم عامل اندروید تنها برای گوشی‌های پیکسل منتشر می‌شد. به این معنی که تنها کاربران این گوشی‌های هوشمند می‌توانستند پیش از دیگران از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید این سیستم عامل بهره ببرند. اما برای اولین بار نسخه‌های آزمایشی از اندروید Pie برای تعدادی از دستگاه‌های تولید شده توسط دیگر شرکت‌ها نیز منتشر شد. این قابلیت عالی در هنگام انتشار اولین نسخه آزمایشی از اندروید Qشکل گسترده‌تری به خود گرفت تا جایی که هم اکنون کاربران بیش از 20 گوشی هوشمند مختلف می‌توانند قبل از انتشار نسخه نهایی از این سیستم عامل، آن را بر روی دستگاه‌ خود نصب کنند.

به این ترتیب علاوه بر تمامی گوشی‌های پیکسل، در حال حاضر امکان نصب نسخه‌های آزمایشی از اندروید Q بر روی گوشی‌های ایسوس Zenfone 5Z، Essential Phone، هواویMate 20 Pro، ال‌جی G8 ThinQ، نوکیا 8.1، وان پلاس 6/6T/7، Oppo Reno، Realme 3 Pro، Tecno Spark 3 Pro، Vivo X27، Vivo Nex A/S، شیائومی Mi Mix 3 5G و شیائومی Mi 9 نیز وجود دارد.

گوگل سال گذشته به صورت رسمی اعلام کرده بود که با توجه به ارتقا Generic System Image یا GSI به عنوان یک جز کلیدی از پروژه Project Treble، امکان نصب نسخه‌های آزمایشی از سیستم عامل اندروید بر روی دستگاه‌های بیشتری امکان پذیر خواهد بود.

برنامه مدیریت فایل‌ بهتر
برنامه مدیریت فایل نسخه پیشین از سیستم عامل اندروید قابلیت‌های بسیار محدودی را در اختیار کاربران قرار می‌داد و به دلیل اینکه برای آن میان‌بری در منوی برنامه‌ها طراحی نشده بود دسترسی به آن به سختی صورت می‌گرفت. با توجه به این موضوع بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند مجبور شدند که در رابط کاربری محصولات خود چاره‌ای برای این مشکلات بی‌اندیشند. خوشبختانه قرار است در سیستم عامل اندروید Q این رویه تغییر کند.

Q-13.jpg

برنامه مدیریت فایل طراحی شده برای اندروید Q نه تنها به منظور دسترسی بهتر دارای یک میان‌بر اختصاصی است بلکه یک رابط کاربری جدید، یک نوار جستجوی جامع و همچنین قابلیت دسترسی سریع به دیگر اپلیکیشن‌ها را هم در خود جای داده است. از دیگر قابلیت‌های جدید این برنامه‌ می‌توان به نمایش تفکیک شده فایل‌های مختلف ذخیره شده در دستگاه به صورت پنجره‌های تب مانند اشاره کرد. اگرچه ممکن است تا زمان انتشار نسخه نهایی از این سیستم عامل شاهد حضور تغییرات دیگری در رابط کاربری این برنامه باشیم، اما در حال حاضر نیز می‌توان تغییرات صورت گرفته در آن را به عنوان یکی از قابلیت‌های مهم اندروید Q معرفی کنیم.

سیستم تعیین دسترسی کاملاً جدید
همانطور که در بالا گفته شد اندروید Q در حوزه امنیت و حریم شخصی شامل تغییرات فراوانی شده است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات در حوزه تعیین دسترسی‌ برنامه‌ها یا Permission‌ها رخ داده است. سیستم جدیدی که در این بخش توسط گوگل طراحی شده است به برنامه‌های مختلف این اجازه را می‌دهد که به صورت خودکار و بدون اجازه کاربران به یک سری از اطلاعات و قابلیت‌ها دسترسی داشته باشند.

Q-14.jpg

این اطلاعات و قابلیت‌ها با توجه به نوع برنامه‌ای که بر روی دستگاه اندرویدی نصب شده است تعیین می‌شود. به عنوان مثال یک برنامه پیام‌رسان، به صورت خودکار قابلیت دریافت و ارسال پیام‌های متنی و همچنین دسترسی به لیست مخاطبین را در اختیار خواهد داشت یا یک برنامه پخش موسیقی به صورت پیش‌فرض امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده بر روی کارت‌های حافظه را دارد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، در اندروید Q برنامه‌های دیگری نظیر مرورگرهای وب، Launcher‌‌ها، برنامه‌های تماس تلفنی، گالری‌ها و... نیز، امکان استفاده از این دسترسی‌های خودکار را خواهند داشت. گوگل همچنین اعلام کرده که به دلایلی ممکن است این سیستم تعیین دسترسی جدید در نسخه نهایی از این سیستم عامل حضور نداشته باشد. به گفته این شرکت هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این مورد صورت نگرفته است.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید و مهم اندروید Q در حوزه حریم شخصی، تعیین نوع دسترسی برنامه‌های مختلف به مکان حضور (Location) کاربران است. کاربران می‌توانند در اندروید Q، تعیین کنند که یک برنامه خاص بتواند همیشه به محل حضور آن‌ها دسترسی پیدا کند یا این امکان تنها در هنگام استفاده از آن برنامه وجود داشته باشد.

همچنین در سومین نسخه بتا از اندروید Q، قابلیت جدیدی با عنوان Scoped Storage در این بخش معرفی شد که به کاربران اجازه می‌دهد کنترل بهتری بر روی میزان دسترسی برنامه‌های مختلف به حافظه جانبی نظیر کارت‌های MicroSD داشته باشند. این قابلیت همچنین سبب می‌شود که از اطلاعات حیاتی و غیرقابل تغییر دستگاه‌های اندرویدی که می‌تواند هویت کاربران را فاش کند محافظت بهتری به عمل آید. اطلاعاتی نظیر شماره سریال دستگاه، IMEI و آدرس Mac آن‌ها، در این حیطه دسته‌بندی می‌شود.

اشتراک گذاری Wi-Fi با استفاده از کدهای QR
مدت‌هاست که کاربران گوشی‌های هواوی و شیائومی می‌توانند با تولید کدهای QR و به اشتراک گذاری آن‌ها، امکان اتصال دیگر دستگاه‌ها به ارتباط Wi-Fi آن‌ها را مهیا کنند. خبر خوب این است که گوگل قصد دارد این قابلیت‌ را به صورت پیش‌فرض در اندروید Q در اختیار عموم کاربران قرار دهد.

Q-15.jpg

استفاده از این قابلیت جدید به سادگی امکان پذیر است. برای این کار تنها کافی است که در بخش تنظیمات بر روی ارتباط Wi-Fi و سپس بر روی دکمه Share کلیک کنید. در گام بعدی نیاز به تایید هویت با استفاده از رمز عبور یا اثر انگشت است. سپس بر روی نمایشگر یک کدQR نمایش داده می‌شود که دیگر کاربران می‌توانند با اسکن کردن آن به ارتباط Wi-Fi موردنظر متصل شوند.

پشتیبانی و قابلیت‌های ویژه برای گوشی‌های 5G
اندروید Q برای ارتقا عملکرد گوشی‌های 5G، قابلیت‌های جدید و قابل توجهی را در خود جای داده است. رابط برنامه نویسی (API) این سیستم عامل، به برنامه‌ها این اجازه را می‌دهد که سرعت دستگاه‌های مختلف در هنگام دانلود و آپلود اطلاعات را در اختیار داشته باشند و با توجه به آن در قابلیت‌های خود تغییراتی را ایجاد کنند. برنامه‌ها همچنین در اندروید Qمی‌توانند از رایگان یا غیررایگان بودن اشتراک اینترنت کاربران آگاهی پیدا کنند. این قابلیت سبب می‌شود که دستگاه‌های اندرویدی قادر باشند بر روی حجم اطلاعاتی که قرار است برای کاربران ارسال و یا از آن‌ها دریافت کنند کنترل بهتری داشته باشند.

پشتیبانی از گوشی‌های تاشو
2019 سالی خواهد بود که بالاخره گوشی‌های هوشمند وارد بازارهای جهانی می‌شوند. با توجه به اینکه این دستگاه‌ها باید بهترین عملکرد ممکن را از خود نشان دهند، گوگل اندروید Q را به گونه‌ای طراحی کرده است که با آن‌ها سازگاری کامل داشته باشد. گوگل اعلام کرده است که در نسخه جدید از سیستم عامل خود تغییراتی را صورت داده است که برنامه‌ها قابلیت ایجاد وقفه در فعالیت‌های خود و همچنین بازگشت به آن‌ها را داشته باشند. با توجه به این موضوع برنامه‌ها می‌توانند به راحتی از نمایشگر بزرگ به نمایشگر کوچک جا به جا شوند.

پشتیبانی از سیستم‌های شناسایی چهره
تقریباً تمامی گوشی‌های بالارده و پرچمدار امروزی دارای قابلیت شناسایی چهره کاربران هستند. این موضوع سبب شده است که گوگل تصمیم بگیرد پشتیبانی به صورت پیش‌فرض از این سیستم‌های امنیتی را به اندروید Q اضافه کند. در قابلیتی بهتر کاربران در این نسخه جدید از سیستم عامل اندروید قادر هستند از چهره خود برای ورود به برنامه‌های گوناگون، حساب‌های کاربری مختلف و حتی تایید پرداخت‌های مالی استفاده کنند.

ذخیره‌سازی ویدیو از صفحه نمایش

Q-16.jpg

یکی از قابلیت‌های مورد انتظار سیستم عامل اندروید که مدت‌هاست کاربران زیادی استفاده از آن بدون نیاز به نصب برنامه‌های جانبی را انتظار دارند، امکان ثبت ویدیو از صفحه نمایش است. به نظر می‌رسد بالاخره در اندروید Q قرار است این قابلیت به صورت پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار بگیرد. این قابلیت به کاربران این اجازه را می‌دهد که از سطح نمایشگر گوشی خود ویدیوهای مختلفی را به ثبت برسانند. به صورت دلخواه این ویدیو می‌تواند دارای صدا باشد و یا بدون صدا ذخیره شود. همچنین کاربران می‌توانند در هنگام ثبت این ویدیوها، با لمس نمایشگر به بخش خاصی از آن‌ اشاره کنند و توجه تماشاگران را به آن نقطه جلب نمایند.

مدیریت بهتر اعلان‌ها

Q-17.jpg

گوگل هر ساله سیستم مدیریت جدیدی را برای اعلان‌ها در نظر می‌گیرد. نسخه‌های بتا از سیستم عامل اندروید Q نشان می‌دهد که دیگر برای پنهان کردن اعلان‌ها، امکان لغزش آن‌ها به هردو سمت ممکن نیست. در عوض لغزش به یکی از سمت‌ها سبب می‌شود که یک منوی تنظیمات جدید ظاهر شود که امکان مدیریت اعلان‌ها را فراهم می‌کند. در قیاس با قبل، این منو دارای توضیحات کامل‌تری در مورد هرکدام از گزینه‌های موجود است و به کاربران این اجازه را می‌دهد که با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب تنظیمات اقدام کنند. قابلیت دیگری با عنوانNotification Assistant نیز به این بخش اضافه شده است که می‌توان با استفاده از آن نمایش اعلان‌ها را اولویت بندی کرد.

انتظار می‌رود پس از انتشار سه نسخه بتا و آزمایشی، در اوایل ماه ژوئن شاهد انتشار نسخهbeta 4 باشیم. همچنین گوگل قصد دارد در ماه جولای نسخه‌های beta 5 و beta 6 از این سیستم عامل خود را منتشر کند. گفته می‌شود نسخه نهایی از این سیستم عامل قرار است در ماه آگوست منتشر شود. تاکنون نام‌هایی همچون Queen of Puddings، Quiche،Quesito، Quindim و Queijadas، به عنوان مهم‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب نام نهایی این سیستم عامل معرفی شده‌اند.

Q-18.png




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار