تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 23
P30 Pro به همان نسبت که در بخش دوربین گوشی‌ای کامل و بدون نقص است در بخش امنیت هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

به گزارش آی تابناک : امنیت به بخشی مهم در گوشی‌های هوشمند امروزی تبدیل شده است. اگر به خاطر داشته باشید زمانی برای اینکه بتوانید از اطلاعات شخصی در گوشی‌های هوشمند خودتان محافظت کنید تنها راه این بود که پسورد روی دستگاه‌های خودتان تعریف کنید اما در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی که در دنیای موبایل به وجود آمد سبب شد تا علاوه بر اینکه باز کردن قفل گوشی راحت‌تر باشد گذر از این محافظ امنیتی برای دیگران سخت‌تر و به عبارت بهتر غیرممکن شود.

سنسور اثرانگشت

اولین ویژگی امنیتی که کاملا متفاوت با پسورد بود سنسور اثرانگشت است. این ویژگی به سرعت جای خودش را بین گوشی‌های هوشمند باز کرد تا جایی که در کمتر از یکسال تمام گوشی‌های هوشمند و حتی بسیاری از پایین رده‌ها هم به این ویژگی مجهز شدند و سخت‌افزارش را دریافت کردند. در ابتدا سنسور اثرانگشت در قاب جلو و زیر صفحه‌نمایش در گوشی‌های هوشمند استفاده شد اما بعد از مدتی با تحولاتی که در این بخش به وجود آمد بسیاری از کمپانی‌ها تصمیم گرفتند تا این سنسور را به قاب پشتی دستگاه منتقل کنند تا فضای بیشتری برای صفحه‌نمایش در قاب جلو باقی بماند. هر چند قرار گرفتن سنسور اثرانگشت در قاب پشتی دست مهندسان را برای بزرگ‌تر کردن صفحه‌نمایش باز کرد اما به همان نسبت دست طراحان را برای عرضه گوشی‌هایی با قاب پشتی زیباتر بست. در همین راستا مهندسان تمام سعی خودشان را کردند تا این سنسور دوست‌داشتنی و کاربردی را مخفی کنند و بهترین محل برای اینکار جایی نبود جز داخل صفحه‌نمایش.

شایعات زیادی قبل از عرضه این تکنولوژی مطرح شد تا اینکه در نهایت گوشی‌هایی به بازار عرضه شدند که سنسور اثرانگشت داخل صفحه‌نمایش داشتند و هیچ بخشی از سخت‌افزار این سنسور هم مشخص نبود و خللی هم در عملکرد صفحه‌نمایش به وجود نمی‌آورد.

هوآوی یکی از کمپانی‌های پیشتاز در این امر بود که توانست جز اولین‌هایی باشد که این سنسور کاربردی را به داخل صفحه‌نمایش منتقل می‌کند. در میت 20 پرو این تکنولوژی به کار گرفته شد و در پی 30 پرو به تکامل رسید. سنسور اثرانگشتی که در پی سی پرو به کار گرفته شده یک سنسور اپتیکال است که با استفاده از نور روند تشخیص اثرانگشت کاربر را طی می‌کند.

دقت و سرعت این سنسور در نوع خودش مثال‌زدنی است. از زمانی که انگشت خودتان را روی این سنسور قرار می‌دهید تا زمانی که قفل گوشی باز و آماده‌به‌کار می‌شود تنها 40 صدم ثانیه طول می‌کشد که زمانی بسیار کم است. برای اینکه این سنسور شروع به تشخیص اثرانگشت کاربر کند نیاز به فشار هیچ کلیدی یا لمس هیچ بخشی از صفحه نیست؛ انگشت خودتان را که روی صفحه‌نمایش و در محل قرارگیری سنسور بگذارید، فرآیند تشخیص شروع می‌شود. البته برای اینکه انگشت را دقیقا در همان محل قرارگیری سنسور بگذارید و خطای کمتری در این بخش داشته باشید هوآوی آیکون اثرانگشتی را در نظر گرفته، که هر بار یک ضربه روی صفحه بزنید یا گوشی را از روی میز بردارید، روی صفحه خاموش گوشی نمایان می‌شود و به شما محل دقیق سنسور را متذکر می‌شود.

این سنسور نه تنها سرعت بی‌نظیری دارد بلکه دقتش هم به‌اندازه کافی خوب است. سنسور توانایی این را دارد که اثرانگشت کاربر را در تمام جهات تشخیص دهد و نیازی نباشد که حتما در همان جهتی که اثرانگشت را تعریف کرده‌اید این تشخیص انجام شود.

استفاده از سنسور اپتیکال هم مزیت‌هایی دارد و هم معایبی. ویژگی مثبت سنسور اپتیکال این است که به سبب استفاده از نور برای تشخیص، اگر از گلس های با قطر زیاد هم روی صفحه‌نمایش استفاده کنید هیچ خللی در عملکرد سنسور به وجود نمی‌آید اما عیب این سنسور این است که اگر انگشتتان خیس باشد در فرآیند تشخیص با مشکل مواجه می‌شود. در مجموع عملکرد سنسور اثرانگشت کاملا قابل قبول است.

تشخیص چهره

دومین ویژگی امنیتی P30 Pro تشخیص چهره است. در این گوشی از همان دوربین سلفی برای تشخیص چهره استفاده می‌شود و با تصویری که از صورت کاربر تهیه می‌شود شناسایی چهره کاربر در مراحل بعدی انجام می‌گیرد. مدت زمانی که لازم است چهره خودتان را به گوشی بشناسانید بسیار کم است و در کسری از ثانیه این شناسایی انجام می‌گیرد. مراحل تشخیص هم خیلی طولانی نیست و حدود ۱ ثانیه طول می‌کشد تا تشخیص چهره انجام شود.

در نور کافی کوچک‌ترین مشکلی با این روش پیدا نمی‌کنید و تشخیص چهره به سرعت در تمامی جهات انجام می‌شود و حتی در حالت کاملا برعکس فرآیند شناسایی صورت می‌گیرد. مشکل اصلی در نور کم است؛ با وجود اینکه در نور کم، اگر روشنایی را در حالت خودکار قرار داده باشید، نور صفحه به‌طور خودکار کمی بیشتر می‌شود تا با تابیدن به‌صورت کاربر نور کافی برای تشخیص چهره فراهم شود اما اگر محیط خیلی تاریک باشد شناسایی انجام نمی‌شود.

زمانی که تشخیص چهره صورت می‌گیرد دو روش برای عبور از صفحه قفل وجود دارد؛ در روش اول گوشی به‌طور خودکار از صفحه قفل رد می‌شود و به صفحه اصلی می‌رود و در روش دوم تا کاربر انگشت خودش را به‌صورت اسلاید روی صفحه نکشد در همان صفحه قفل باقی می‌ماند با این تفاوت که دیگر گوشی قفل نیست.

بخش امنیتی جذابی در این گوشی وجود دارد که App Lock نام دارد. در تنظیمات این بخش می‌توانید روی هر کدام از برنامه‌هایی که دوست دارید در معرض دسترسی دیگران نباشد پسوردی تعیین کنید که با پسورد اصلی دستگاه تفاوت دارد. نکته مهم در اینجا این است که می‌توانید از اثرانگشت و تشخیص چهره هم برای این بخش استفاده کنید تا بدون تایپ پسورد راحت‌تر بتوانید از قفل برنامه‌ها عبور کنید.

 

 




منبع : جی اس ام 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار