کد خبر: ۲۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 06
اگر قبلا بندرت دچار کبودی بر روی بدن می شدید، درحالیکه اخیرا کبودی های زیادی روی بدن شما دیده می شود وحتی در مواردی بدتر، به یاد نمیاورید چطور دچار آنها شده اید، پیشنهاد خوبی است که به پزشک مراجعه کنید تا علت را دریابد.

به گزارش تابناک؛ اگر قبلا بندرت دچار کبودی بر روی بدن می شدید، درحالیکه اخیرا کبودی های زیادی روی بدن شما دیده می شود وحتی در مواردی بدتر، به یاد نمیاورید چطور دچار آنها شده اید، پیشنهاد خوبی است که به پزشک مراجعه کنید تا علت را دریابد.

ممکن است بدلیل مصرف داروی جدیدی که اخیرا شروع کرده اید کبودی های زیادی روی بدن شما دیده شود. یا ممکن است اخیرا به دلایل مختلف با اشیای مختلفی برخورد کرده اید. یا ممکن است به عینک نیاز داشته باشید. بعضی از وضعیت های سلامتی باعث میشوند شما اغلب شاهد کبودی هایی در بدن باشید. پزشک شما را معاینه کرده و علت را بررسی میکند در صورت نیاز درمان را آغاز می کند.

پزشک بدنبال چه خواهد گشت؟
هنگامی که به پزشک مراجعه کنید او از شما آزمایش میگیرد.

سابقه سلامتی. اگر سابقه کبودی داشته اید پزشک میخواهد بداند در نتیجه از شما در مورد نکات زیر سوال میکند:
بیماریهایی که داشته اید.
داروهایی که مصرف کرده اید.
علائمی بغیر از کبودی در بدن
سابقه بیماری افراد نزدیک در خانواده و اقوام

تست فیزیکی. به احتمال زیاد پزشک از سر تا نوک پای شما را بررسی کرده و کبودی ها را میابد. او ممکن است به کیفیت پوست شما توجه کند: آیا رنگ پوست شما از رنگ یک پوست نرمال بیرنگ تر است؟ آیا نازکتر و یا شکننده تر از آنچه باید باشد است ؟ او ممکن است در جستجوی توده زیر کبودی و یا غدد لنفاوی بزرگ شده باشد.

تست خون. به احتمال زیاد پزشک از شما آزمایش خون می گیرد تا در تشخیص مشکل شما کمک کند. تعدادی از چیزهایی که او بدنبالش هست از قبیل:
کمبود سلول های قرمز، که نشان میدهد کم خونی دارید.
شمارش سلولهای سفید خون و یا سطح پلاکت های خون ، اگر او به سرطان خون و یا تومور مشکوک باشد.
نشانگر تومور (مواد بیوشیمی قابل اندازه گیری هستند که با بدخیمی تومور مرتبطند) اگر او به نوع دیگر سرطان مشکوک شود.
سطح پایین بعضی از فاکتورهای لخته شدن خون که ممکن است اشاره به هموفیلی و یا بیماری فون ویلبراند ( شایع ترین اختلال خون ریزی دهنده ارثی است. این بیماری که بر اثر نقص کیفی یا کمی در فاکتور فون ویلبراند ( یک پروتئین که برای چسبندگی پلاکت ها ضروری است ) ایجاد میشود.)

تست لخته شدن خون. بعضی از افراد از زمان کودکی میدانند که دچار اختلال در لخته شدن خون میباشند. در بعضی دیگر تا دوران جوانی به اینکه دچار این بیماری هستند آگاه نمی شوند.
برای تست کردن، پزشک پوست شما را توسط وسیله مخصوصی سوراخ میکند تا بررسی کند چه مدت زمان می برد تا خون شما لخته شود. هر چه بیشتر طول بکشد تا خون شما لخته شود، احتمال وجود مشکل در لخته شدن خون بیشتر است، که خود دلیل کبودی های ایجاد شده در بدن شما می باشد.

تکه برداری از مغز استخوان. در صورتیکه پزشک احتمال دهد شخص مبتلا به سرطان خون شده است این تست صورت میگیرد.پس از اینکه پوست شما بی حس شد، یک سوزن بسیار ریز و توخالی وارد استخوان شده و مقدار بسیار کمی از مغز استخوان را از استخوان لگن خاصره همراه با کمی خون و استخوان بیرون می کشد. این بافت بوسیله میکروسکوپ بررسی میشود تا پزشک دریابدشخص به سرطان مبتلا هست یا نه.

درمان
چگونگی درمان فرد بستگی به تشخیص پزشک از بیماری فرد دارد.
اگر کبودی ها بر اثر مصرف دارویی صورت گرفته ممکن است پزشک داروی شما را تغییر دهد. اما اگر اثرات جانبی دارو بیشتر کمک کننده باشند تا آزار دهنده، پزشک ممکن است پیشنهاد کند روش زندگی خود را تغییر دهید و یا راههای دیگری تا از کبودی ها دوری کنید.

اگر تشخیص بیماری کم خونی باشد، درمان بسته به نوع کم خونی متفاوت می باشد . ممکن است پزشک از شما بخواهد رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مکمل های آهن مصرف کنید یا ممکن است دارو تجویز کند و یک دوره درمان با دارو را پیشنهاد بدهد.

اگر بیماری فرد سرطان خون تشخیص داده شود یا تومور و یا نوع دیگری از سرطان ممکن است فرد نیاز به :
شیمی درمانی
درمان هدفمند یا تارگت تراپی
درمان ترکیبی
کاشت سلولهای بنیادی
جراحی
اشعه
درمانهای خاص دیگرداشته باشد.

اگر تشخیص پزشک اختلال در لخته شدن خون باشد ، پزشک به احتمال زیاد دارویی تجویز خواهد کرد تا فاکتور های انعقاد خون را در خون شما افزایش دهد. یا ممکن است درمان جایگزینی صورت گیرد . در این روش از طریق سرم فاکتورهای انعقاد خون وارد خون شما میشود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار