» وب
کد خبر: ۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015 December 15
امروز یعنی 15 دسامبر سال 2015 روز انتشار رسمی نسخه 43 فایرفاکس مرورگر محبوب بسیاری از وب گرد ها و برنامه نویسان وب است. این نوشتار سعی دارد به شکلی سریع و خلاصه امکانات موجود و بروزرسانی شده در این نسخه از فایرفاکس را بررسی کند.
امروز یعنی 15 دسامبر سال 2015 روز انتشار رسمی نسخه 43 فایرفاکس مرورگر محبوب بسیاری از وب گرد ها و برنامه نویسان وب است. این نوشتار سعی دارد به شکلی سریع و خلاصه امکانات موجود و بروزرسانی شده در این نسخه از فایرفاکس را بررسی کند.

امروز کانال های فایرفاکس به شکل رسمی بروزرسانی شده است. این به معنی آن است که نسخه های دیگر این مرورگر از جمله Firefox Beta، Developer Edition وNightly نیز هم اکنون بروزرسانی شده اند. با این تفاسیر اکنون Firefox Beta در نسخه 44، Developer Edition در نسخه 45 و Nightly در نسخه 46 قرار گرقته است. همچنین Firefox ESR نیز به نسخه 38.5 ارتقا میابند.

اطلاعات ما در اینجا مروبط به بروزرسانی نسخه اصلی فایرفاکس است و هیچ کدام از نسخه های دیگر را در بر نمیگیرد:

نسخه 43 فایرفاکس رسما منتشر شد؛ نگاهی به امکانات جدید این نسخه

امکانات اصلی و بروز شده در این نسخه

· در این نسخه لزوم Signing برای دریافت افزونه ها به شکل پیش فرض فعال است و البته این مورد میتواند غیر فعال نیز شود که برای این منظور در تنظیمات فایرفاکس گزینه ای خاص پیشبینی شده است.

· این نسخه اولین نسخه ای است که در آن Firefox 64-bit به شکل رسمی و باثبات در اختیار کاربران قرار میگیرد.

· قابلیت Tracking Protection فایرفاکس که به شکل رسم در نسخه قبل منتشر و به مرورگر اضافه شده بود در این نسخه از یک لایه امنیتی دوم که بسیار دقیقتر و حساس تر است برخوردار شده.

نسخه 43 فایرفاکس اکنون و از طریق مکانیزم بروزرسانی معمول این مرورگر در اختیار کاربران است. میتوانید با مراجعه به منو ها – استفاده از کلید Alt برای نمایش منوها – انتخاب گزینه Help > About به این مکانیزم دسترسی پیدا کنید.

همچنین سایر نسخه های فایرفاکس از طریق وب سایت اصلی موزیلا در اختیار کاربران قرار دارد.

تغییرات فایرفاکس 43

فایرفاکس 43 اولین نسخه ای است که ضرورت Signing برای دریافت افزونه ها در آن ضروری شده است. این نسخه از نصب افزونه های که در سرور موزیلا Sign نشده اند جلوگیری میکند. قرار بود موزیلا در نسخه 40 این قابلیت را فعال کند اما تا نسخه 43 معطل ماند. این ویژگی افزونه ای از قبل نصب شده را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

نسخه 43 فایرفاکس رسما منتشر شد؛ نگاهی به امکانات جدید این نسخه

اما هنوز قابلیت نصب افزونه بدون نیاز به sign نیز وجود دارد برای این کار:

در نوار آدرس عبارت about:config را وارد کنید و گزینه هشدار مربوط به تغییر در تنظیمات را تایید کنید. عبارت xpinstall.signatures.required را جستجو کنید و بر روی آن دوبار کلید کنید تا مقدار آن را به False تغییر دهید. البته این امکان برای غیر فعال کردن sign قرار است در فایرفاکس 44 برداشته شود.

گزینه های پیشنهادی جستجو در نوار آدرس

وقتی برای اولین بار در فایرفاکس 43 اقدام به جستجو از طریق نوار آدرس میکنید، با گزینه های پیشنهادی برای جستجو مواجه میشوید. از شما پرسیده میشود که آیا مایل به فعال کردن پیشنهادات برای جستجو هستید یا خیر و شما را به صفحه ای با اطلاعات بیشتر ارجاع میدهد.

نسخه 43 فایرفاکس رسما منتشر شد؛ نگاهی به امکانات جدید این نسخه

در صورت قبول این امکان از این پس هر عبارتی را که در نوار آدرس وارد کنید – به غیر از لینک ها و آدرس ها – عبارت شما مستقیما به موتور جستجوی پیش فرض منتقل شده و گزینه های پیشنهادی برای شما نشان داده میشود.

لایه دوم Tracking Protection

همانگونه که گفته شد قابلیت Tracking Protection در فایرفاکس اکنون به یک لایه دوم امنیتی مجهز شده است. این قابلیت رصد وب گردی شما و اسکریپت ها را به شکل پیش فرض مسدود میکند و دقیقا مشابه افزونه های ad-blocker در این زمینه عمل میکند.

میتوانید این لایه دوم را به طریق زیر فعال کنید:

در نوار آدرس عبارت about:preferences#privacy را وارد کنید و بر روی دکمه Change Block List کلیک کنید و یکی از فهرست های موجود را انتخاب کنید. تفاوت این فهرست ها در این است:

Disconnect.me basic protection: رصد ها و اسکریپت ها را غیر فعال میکند اما به گونه ای عمل میکند که اشکالی در بازدید از صفخات وب برای شما پیش نیاید.

Disconnect.me strict protection:: با دقت و حساسیت بیشتری رصدها را کنترل میکند و ممکن است اشکالی در بازدید از برخی وب سایت ها پیش آورد.

نسخه 43 فایرفاکس رسما منتشر شد؛ نگاهی به امکانات جدید این نسخه

دیگر تغییرات در فایرفاکس 43

· اکنون نسخه رسمی فایرفاکس 64 بیتی منتشر شده است که تنها از پلاگین های Flash Player و Silverlight پشتیبانی میکند

· بر روی نسخه های ویندوز 8 و بالاتر امکان دیدن صفحه کلید On-Screen وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار