تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 07
اکنون مدتی از زمانی که گوگل شروع به آزمایش رسمی خودروی بدون رانندۀ خود کرد می‌گذرد؛ و زمان آن است تا این فناوری وارد مرحلۀ بعد شود. وسیلۀ نقلیۀ جدیدی که قرار است بدون راننده و به صورت خودکار عمل کند، کامیون است.


حامد عسگری- آی‌تابناک: اکنون مدتی از زمانی که گوگل شروع به آزمایش رسمی خودروی بدون رانندۀ خود کرد می‌گذرد؛ و زمان آن است تا این فناوری وارد مرحلۀ بعد شود. وسیلۀ نقلیۀ جدیدی که قرار است بدون راننده و به صورت خودکار عمل کند، کامیون است. به این ترتیب، کامیون‌ها بدون محدودیت خواب و خستگی انسانی می‌توانند کالاها را زودتر از هر زمان دیگری به مقصد برسانند.

کاروان کامیون‌های بدون راننده حتی قرار است در اواخر سال جاری در بریتانیا وارد صحنه شوند و نه تنها سرعت حمل و نقل را بالا ببرند، بلکه از فشار ترافیکی بر روی جاده‌ها هم بکاهند.

بر این اساس، قرار است کاروانی متشکل از ده کامیون، به دنبال هم مسیرهای بریتانیا را بپیمایند. هرچند این نخستین بار نیست که کامیون‌ها به این صورت به کار گرفته می‌شوند و پیش از این، در آلمان چنین بپروژه‌ای انجام شده بود؛ اما آن برنامه‌های آزمایشی که توسط شرکت دایملر صورت گرفت، به یک رانندۀ واقعی هم به عنوان پشتیبان نیاز داشت.

در هر حال، مدیر انجمن اتوموبیل (AA) بریتانیا، «ادموند کینگ» تردیدهایی را در این رابطه مطرح ساخته است. او معتقد است که بزرگ‌راه‌های بریتانیا بیش از هر کشور دیگری در اروپا ورودی و خروجی دارد و این مسئله، عبور از آنها را برای یک کامیون 44 تنی هم به اندازۀ کافی دشوار می‌سازد؛ چه برسد به کاروانی متشکل از 10 کامیونِ سنگین.

ادارۀ حمل و نقل بریتانیا هنوز در مورد اینکه آیا این پروژه الزامی به استفاده از رانندۀ کمکی انسانی هم دارد یا نه اظهار نظر شفافی نکرده است. دولت هم هنوز اعلام نکرده که چه مقدار بودجه برای این پروژه در نظر گرفته است اما با توجه به اینکه عملیاتی کردن آن مقدار قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد کرد، احتمالاً از محل اعتبارات فناوری‌های سبز بودجۀ قابل توجهی به آن تعلق خواهد گرفت.

منبع: بتانیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار