به گزارش تابناک؛ در حالیکه بسیاری از مسافران گمان میکنند ایستادن مهمانداران مقابل درب هواپیما برای خوش آمدگویی و هدایت آنان به سمت صندلیهایشان است، به نظر میرسد واقعیت چیز دیگری است. علاوه بر خوشامدگویی، پذیرایی و رسیدگی به درخواستهای مسافران، حفظ امنیت مسافران مهمترین وظیفه مهمانداران هواپیما محسوب میشود.
شرکتهای هواپیمایی همواره با خطر مواجه هستند و از اینرو، کاملا ضروری به نظر میرسد تا افرادی همیشه هشیار بوده و خطرهای احتمالی را شناسایی کنند. مهمانداران مناسبترین افراد برای انجام این کار محسوب میشوند. درواقع، هدف از ایستادن مهمانداران مقابل درب ورودی هواپیما که به ظاهر با هدف خوش آمد گویی و استقبال از مسافران صورت میگیرد، ارزیابی سریع مهمانداران از هر یک از مسافران طی چند ثانیه و اطمینان از این امر است که وقتی هواپیما در فاصله ۳۵ هزار پایی از زمین است، آنها مشکلی در داخل هواپیما ایجاد نکنند.
البته طبق گفته یکی از مهمانداران باتجربه استقبال از مسافران باعث میشود تا مسافران احساس کنند که کادر پرواز مهربان، مهماننواز و قابل اعتماد هستند؛ اما درواقع زمانیکه مهمانداران در حالیکه مشغول بررسی کارتهای پرواز هستند، تلاش می کنند تا شخصیت هر مسافر را تجزیه و تحلیل کنند. سوالی که در اینجا پیش میآید این است که مهمانداران چگونه و از کدام لحاظ مسافران را مورد ارزیابی قرار میدهند؟
مهمانداران هواپیما میتوانند از ورود افرادی که به دلیل استفاده از مشروبات الکلی در وضعیت مناسبی قرار ندارند، جلوگیری کنند؛ زیرا ممکن است این افراد در طول پرواز خطری را برای امنیت پرواز ایجاد کنند.
اگر مهمانداران شخصی با مشخصات فیزیکی را ببیند، سعی میکنند تا صورت و صندلی او را به خاطر بسپارند تا در صورت وقوع موقعیت خطرناکی در هواپیما از او کمک بگیرند.
دلیل شناسایی این افراد در بین مسافران پرواز این است که کلیه مهمانداران برای کلیه موقعیتهای احتمالی در طول پرواز آموزش دیدهاند و میتوان در صورت لزوم از آنها کمک گرفت.
همیشه این امکان وجود دارد تا در بین مسافران فردی بیمار، دارای نقص عضو، دچار مشکل ترس از پرواز یا مسافری توانیاب حضور داشته باشد؛ بنابراین، شناسایی این گروه از مسافران این امکان را فراهم میکند تا در صورت امکان، محل نشستن وی را تغییر داده و اطمینان حاصل کنند که در صورت لزوم میتوانند به او کمک کنند. نکته قابل توجه اینکه کلیه کادر پرواز با کمکهای اولیه پزشکی آشنایی دارند.
برخی از مسافران دچار ترس از ارتفاع یا پرواز هستند، که مهمانداران با گفتن چند جمله آنها را آرام میکنند.
برخی از مسافران سعی میکنند تا حیوانات خانگی یا اشیای ممنوعه خود را به صورت غیرقانونی و در داخل کیفدستی وارد هواپیما کنند. در این مورد نیز مهمانداران پس از خوشامدگویی به دقت مسافران را به هنگام جابجایی بار و قرار دادن لوازم در قفسههای بالای سر در نظر میگیرند.