تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 07
گزارش‌ها نشان می‌دهد در سه ماهۀ آخر سال 2015، نرخ حمله‌های اینترنتی موسوم به «محروم سازیِ توزیعی از خدمات» (DDoS) به شکل دراماتیکی افزایش پیدا کرده است و هدف بیشتر این حملات، ترکیه بوده است.
آنانیموس و روسیه، پشت پردۀ حمله‌های بزرگ سایبری به ترکیه


حامد عسگری-آی‌تابناک: گزارش‌ها نشان می‌دهد در سه ماهۀ آخر سال 2015، نرخ حمله‌های اینترنتی موسوم به «محروم سازیِ توزیعی از خدمات» (DDoS) به شکل دراماتیکی افزایش پیدا کرده است و هدف بیشتر این حملات، ترکیه بوده است. آین آمار توسط شرکت «نکسوس گارد» که یک شرکت تخصصی حمایت در برابر حمله‌های «محروم سازیِ توزیعی از خدمات» است، منتشر شده است. (اگر چیزی در مورد این نوع حمله‌های سایبری نمی‌دانید می‌توانید از اینجا به زبان انگلیسی بخوانید)

بر مبنای گزارش نکسوس‌گارد، دو IP که بیش از هر چیز دیگری در آخرین ماه 2015 مورد حمله قرار گرفتند مربوط به «تورک‌سل» و «تورکیش تلکوم» دو شرکت مخابراتی اصلی ترکیه بوده‌اند.

بیشتر این حمله‌ها از نوع بازتابی بوده و پروتوکل‌های سیستم نام دامنه را هدف نفوذ قرار می‌داده‌اند تا تعداد درخواست‌هایی را که به مقصد سیستم مورد نظر صورت می‌گرفت، به شکل تصاعدی افزایش داده و از دسترس خارج می‌ساخته‌اند. در حقیقت، مهاجمان علاقه‌ای به فاکتورهای بزرگ افزایشی در حمله‌های خود نداشتند و بیشتر دوست داشتند به دامنه‌های ترکی نفوذ کنند تا آن‌ها را از کار بیندازند.

با توجه به اینکه جاهایی که مورد حمله قرار گرفته است زیرساخت‌های ترکیه بوده‌اند، نکسوس گارد احتمال زیادی می‌دهد که پشت پردۀ این حملات یک دولت باشد. گزارش‌های این شرکت نشان می‌دهد که نقطۀ اوج این حملات با افزایش تنش میان روسیه و ترکیه مرتبط بوده است. به گفتۀ آن‌ها، مسئلۀ دیگر این است که روسیه هم آماتور نیست تا به محض یک رویداد سیاسی، با حمله‌های مورد بحث پاسخ دهد. این واقعیت در کنار اینکه حمله‌های یاد شده به شکل عجیبی با تحولات ژئوپولتیکی در جنگ سوریه بر روی زمین در ارتباط بوده است، نکسوس گارد را به نتایج دیگری رسانده است.

به گفتۀ آن‌ها، بایستی احتمال نقش هکتیویست‌ها را نیز در این رویداد در نظر داشت. به ویژه اینکه حمله‌های نوع «محروم سازیِ توزیعی از خدمات» نیازی به پشتیبانی دولتی ندارد و میتواند در یک لحظۀ احساساتی هم اتفاق بیفتد.

آنانیموس و روسیه، پشت پردۀ حمله‌های بزرگ سایبری به ترکیه


در ابتدای ماه دسامبر همچنین خبرهایی از ورود رابین‌هودهای سایبری، یعنی هکتیویست‌های انانیموس به مناقشه مذکور منتشر شد. این بزرگترین گروه آزادی‌خواه سایبری که به طور مستمر علیه دولت‌ها و گروه‌های ضدانسانی فعالیت می‌کنند، با استفاده از همین نوع از حملات تقریباً برای یک هفتۀ کامل سرورهای نام دامنۀ ترکیه را فلج کردند.

چندی پیش، یک هکر دیگر نیز وب‌سایت سفارت روسیه در اسرائیل را هک کرد؛ این رویدادها وضعیت را بیش از پیش پیچیده کرده است و تشخیص اینکه منبع حمله‌ها واقعاً چه کسی بوده است را دشوار. در هر حال، مسئله این است که هرکسی می‌تواند ادعا کند که جزء انانیموس است و حتی هکرهای روسی هم می‌توانند سرزنش کارهای خود را متوجه انانیموس کنند.

در فهرست منتشر شده توسط نکسوس گارد، پس از ترکیه با اختلاف زیادی، ایالات متحده قرار دارد؛ با چیزی نزدیک به یک چهارم حمله‌هایی که به ترکیه شده بود. در جایگاه‌های بعدی هم همانگونه که در نقشۀ زیر می‌بینید، چین، فرانسه، بریتانیا، برزیل، روسیه، کانادا و استرالیا قرار داشته‌اند.

آنانیموس و روسیه، پشت پردۀ حمله‌های بزرگ سایبری به ترکیه


منبع: سافت‌پدیا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار